به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، صبح پنجشنبه 15 آذرماه ، عاملی انتحاری خودروی خود را مقابل مقر انتظامی شهرستان چابهار منفجر می کند.

واکاوای علت این موضوع ما را به سرنخ های مهمی می رساند.

افغانستان سالها بدنبال راه امنی برای انتقال کالاهای خود بود تا اینکه تصمیم ها با عمل همراه می  شود، بیست و سوم دیماه 96 اولین محموله اهدایی گندم از هند به کابل می رسد آن هم از طریق بندر چابهار.

چابهار منطقه ای جایگزین بجای بندر کراچی پاکستان برای افغانها به شمار می رود .حالا افغانستانی ها خوشحالند.

خورشید توسعه در چابهار غروب نمی کند


بیشتر بخوانید: اولین محموله از بندر چابهار به کابل رسید 


از سوی دیگر هندی ها هم سعی دارند جای پای خود را در معادلات منطقه ای محکم تر کنند.کشمکش های مختلف هند و پاکستان، هندی ها را به سمت چابهار ایران سوق می دهد.

قرار است پس کرانه های بندر چابهار سریعتر توسعه یابد، راه آهن ، جاده ترانزیت، فرودگاه و....

هندی ها بودجه ای معادل 500 میلیون دلار برای سرمایه گذاری در چابهار در نظر گرفته اند.


بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری هند در بندر چابهار 


ایران اما بدنبال ایجاد تنش با همسایه ها نیست و تلاش دارد روابط خود را با همسایه های شرقی توسعه دهد و از سوی دیگر بندر چابهار را که پیشانی  توسعه آن منطقه محسوب می شود هدف گذاری کرده است.توسعه بنادر ، پتروشیمی ، راه آهن ، گاز ، جاده ، افزایش حجم مبادلات کالا و...

خورشید توسعه در چابهار غروب نمی کند

پاکستان تلاش دارد تا بندر گوادر خود را توسعه دهد اما این بندر سالها زمان نیاز دارد تا در استانی ناامن به نام بلوچستان که همجوار استان سیستان و بلوچستان ایران است پس کرانه هایی مطمئن بوجود آید.

خورشید توسعه در چابهار غروب نمی کند

مقامات ایرانی اما از توسعه بندر گوادر  استقبال کردند.چون پیشرفت ، نه تنها ارمغانی بزرگ برای استانی نا امن به نام بلوچستان در پاکستان است بلکه با پیشرفت امنیت خواهد آمدو امنیت آنجا امنیت مرزهای ما را هم تامین می کند.

راه را گم نکنیم / چه کسی بدنبال ایجاد نا امنی در ایران است؟

بدون تردید ایران خود قربانی تروریسم است ،حملات انتحاری که در زمره حملات کور سازماندهی شده تلقی می شوند نمی توانند گردانندگان اولیه میدان را به اهدافشان برسانند چرا که آسیب به افراد بی گناه خود به خود محکوم است و انزوای عوامل تروریستی و سران آن  را بدنبال خواهد داشت و باید بدانند گردانندگان بعدی میدان دیگر آنها نخواهند بود.


بیشتر بخوانید: سخنگوی سپاه: تنبیه شدید در انتظار عوامل تروریستی چابهار 


در صحنه بین الملل برخی کشورهای عربی تلاش دارند روابط ایران با کشورهای همسایه مخدوش باشد و روابط تجاری با ایران به شدت محدود شود اما غافل از آنکه چابهار مسیر توسعه را یافته و تلاش ناکام آنها جز بر طبل رسوایی زدن چیزی نیست.

واکنش ها به حمله تروریستی

علاوه بر هند و برخی کشورهای دیگر که این حادثه را محکوم کردند سران و بزرگان طوایف و یا شخصیتهای اهل سنت سیستان و بلوچستان هم که ناامنی در استان را برنمی تابند و آن را مغایر با رشد و توسعه استانشان می دانند نسبت به ان واکنش نشان دادند.

آنها هوشیارانه دست دشمن را خواندند و مشت  دشمنان را باز کردند و خطاب به مردم ایران گفتند: اگر به حبل متین چنگ بزنید و پراکنده نشوید شما پیروزید.


بیشتر بخوانید: واکنش های به حمله تروریستی در چابهار 


حالا آنها که به گمان خود چابهار را منزوی  می دانند ، بدانند که چابهار در حال حرکت به جلو است.و اینگونه حرکات خللی در عزم مسئولان برای توسعه آنجا ایجاد نخواهد کرد.


بیشتر بخوانید: تروریست‌ها ناکام شدند/چابهار همچنان رو به جلو


امروز که 15 آذرماه 97 است روزی فراموش نشدنی برای همه  خواهد بود روزی که دشمنان پیشرفت و توسعه ایران جز سرافکندگی چیزی برایشان نخواهد ماند.

ایران مقتدرانه به پیش می رود و باید آنها بدانند


«خورشید توسعه در چابهار غروب نخواهد کرد»

خورشید توسعه در چابهار غروب نمی کند

#حمید حاجی نژاد

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.