مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اجلاس کمیته پیگیری توافقنامه چابهار در دی ماه سال جاری با حضور هیات‌هایی از ۳ کشور ایران، افغانستان و هندوستان در بندر چابهار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اجلاس کمیته پیگیری «توافقنامه چابهار» در دی ماه سال جاری با حضور هیات‌هایی از ۳ کشور ایران، افغانستان و هندوستان در بندر چابهار برگزار می‌شود.

محمد راستاد عصر امروز در جلسه شورای اداری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در بندر چابهار اظهار داشت: ۱۲ آذر سال گذشته فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با حضور ریاست محترم جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه بندر چابهار قلب توسعه سواحل مکران و استان سیستان و بلوچستان است، افزود: به همان میزان که توسعه بندر شهید بهشتی چابهار برای ما اهمیت دارد توسعه پس کرانه آن هم برای ما دارای اهمیت است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندوستان در بندر چابهار افزود: این موضوع می‌تواند نقطه عطفی برای بندر چابهار باشد.

وی با اشاره به امضای توافقنامه سه جانبه بندر ترانزیتی چابهار بین ۳ کشور افغانستان، ایران و هند گفت: در راستای اجرای این توافقنامه اولین جلسه شورای هماهنگی این توافقنامه حدود یک و ماه و نیم پیش در تهران برگزار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد که بر اساس این موافقنامه کمیته پیگیری ظرف مدت ۲ ماه در بندر چابهار تشکیل شود که خوشبختانه با توجه به رایزنی‌های انجام شده در دی ماه سال جاری با حضور هیات‌های این ۳ کشور اجلاس کمیته پیگیری در چابهار برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توانمند ساختن بندر «شهید بهشتی» در تخلیه و بارگیری و انتقال کالا‌های ترانزیتی در این بندر استراتژیک برای هر سه کشور دارای اهمیت است، ادامه داد: بدیهی است که هر سه کشور از این همکاری‌ها بهره‌مند خواهند شد.

راستاد با اشاره به سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: همچنین براساس توافقنامه دولت ایران و هندوستان و بانک مرکزی جمهوری اسلامی با بانک مرکزی هندوستان قرار است یک خط اعتباری ١٥٠ میلیون دلاری میان دو کشور برقرار شود.

وی با بیان اینکه قرارداد با طرف هندی شامل سرمایه گذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام دادن خدمات بندری است، افزود: با توجه به موضوع توسعه حمل و نقل در همه زمینه‌ها ما این آمادگی را داریم که بخشی از این خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه راه آهن استفاده شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه دسترسی پس کرانه‌ای بندر چابهار ادامه داد: ایجاد زیر ساخت ریلی بندر و اتصال آن به ایستگاه راه آهن چابهار و ایجاد جاده دسترسی در داخل بندر چابهار از جمله موارد در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه این موارد از جمله تعهدات ما است، گفت: ما باید به گونه این راه اختصاصی بندر چابهار را توسعه بدهیم که متناسب با حجم کالایی باشد که وارد این بندر ترانزیتی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: یکی دیگر از ظرفیت‌های بندر چابهار موضوع «کران بری» است که با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی می‌توانیم غلات را بین بنادر در خود کشور جابه جا کنیم.

وی گفت: از همین رو بخشی از ظرفیت بندر چابهار علاوه بر موضوع ترانزیت، واردات و صادرات می‌تواند به حمل کابوتاژی غلات مخصوصا گندم اختصاص پیدا کند.

راستاد با اشاره به اینکه انتقال حجم زیاد گندم از طریق جاده و خطوط ریلی هزینه بر است، افزود: از همین رو می‌توان با استفاده از ظرفیت بنادر بخشی از این وظیفه را بر عهده گرفت که قطعا کمک زیادی به اقتصاد حمل و نقل کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چابهار دارای ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی و ترانزیتی بالایی است، ادامه داد: زیر ساخت‌های کنونی و پسکرانه‌ای در حال توسعه چابهار می‌تواند نگاه کشور‌های منطقه و جهان را برای رسیدن به بازار‌های کشور‌های (CIS) و افغانستان معطوف به این بندر کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساخت پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر چابهار که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود، بیان داشت: با تکمیل این پروژه زیرساختی شرایطی فراهم می‌شود که هم صادرات مواد معدنی خودمان و هم کشور افغانستان از این طریق انجام شود.

انتهای پیام/ف

اجلاس کمیته پیگیری توافقنامه چابهار با حضور هیات‌هایی از ۳ کشور ایران، افغانستان و هندوستان در بندر چابهار برگزار می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.