مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اتصال بندر چابهار به جاده کمربندی از اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی است.

ضرورت ایجاد آزادراه خروجی بندر چابهاربه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در سفر دو روزه خود به چابهار برای آغاز عملیات اجرایی سه پروژه سرمایه گذاری به ارزش ١٧٠٠ میلیارد ریال در جلسه ارائه قابلیت های بندر شهید بهشتی و بررسی مشکلات و چالش های بندر چابهار، افزود: چابهار کانون توسعه محور شرق، قلب توسعه مکران و استان سیستان و بلوچستان است، به همین منظور نگاه ویژه ای به این بندر اقیانوسی است و انتظار می رود اقداماتی که در چابهار انجام می شود در سال جاری به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: موافقتنامه های سه جانبه ایران، هندوستان، افغانستان ظرفیت مهمی را برای چابهار ایجاد کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت: ایجاد آزادراه خروجی از بندر چابهار از اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی است که باید به موازات آن پروژه راه آهن را هم که جزو تعهدات وزارت راه و شهرسازی است را انجام دهیم.

وی گفت: چابهار علاوه بر ترانزیت، واردات و صادرات کالا باید بخشی از ظرفیت خود را به کاپوتاژ گندم اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: انتقال بخشی از غلات به بندر چابهار کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور خواهد کرد.

راستاد افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار، پروژه هایی که برای توسعه بندر چابهار استراتژیک است را باید به موقع به انجام برسانیم تا از توسعه چابهار عقب نمانیم.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از پروژه های در دست احداث که بر اثر نوسانات ارزی دچار بحران و تاخیرات متعدد در عمل به تعهدات شده اند، ضرورت دارد.

اختصاص قراردادهای سرمایه گذاری به بخش خصوصی و منابع غیر دولتی

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه معاونین وزارت راه و شهرسازی و مدیران ستادی سازمان بنادر و دریانوردی با موضوع ارائه قابلیت های بندر شهید بهشتی و بررسی مشکلات و چالش های بندر چابهار، گفت: سرمایه گذاری و پروژه های در حال ساخت و بهره برداری در بندر چابهار پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی افزود: ساختارها در سرمایه گذاری را می توان به گونه ای فراهم کرد که عدالت از بین نرود و سرمایه گذاران به یک اندازه جایگاه و قدرت داشته باشند.

آدم نژاد عنوان کرد: ضرورت دارد برای افزایش بازارهای فروش در منطقه چابهار، پیمان حمل و نقل منطقه ای جهت تسریع و تسهیل عبور و مرور و حمل و نقل با کشورهای همسایه منعقد و اجرایی شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت بندر چابهار در شرایط کنونی و حساس کشور، مقرر شد مسائل، مشکلات و چالش ها سریع تر مورد رسیدگی قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: به منظور تأمین نیاز بنادر در حوزه های تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری اولویت را باید به قراردادهای سرمایه گذاری بخش خصوصی و منابع غیر دولتی اختصاص داد.

آدم نژاد افزود: برای تسریع در امور بندر چابهار ضروری است که در حوزه های زیرساخت و همگرایی حمل و نقل حرکت کنیم.
ظرفیت سالانه بندر چابهار به ٨/٥ میلیون تن رسیده است

همچنین بهروز آقایی؛ مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به تخفیف های بالا در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: کشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی در بندر شهید بهشتی چابهار ۹۰ درصد تخفیف در THC( هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر) به مدت سه ماه و میزان این تخفیف برای سه ماهه دوم ۷۰ درصد و برای ماه بعد ۳۰ درصد است.

وی عنوان کرد: تعرفه های حقوق، عوارض و هزینه های بندری در بندر شهید بهشتی ارزان ترین تعرفه در کل منطقه خلیج فارس و دریای عمان است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: با افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری، ظرفیت سالانه این بندر به ٨/٥ میلیون تن رسیده است.

وی گفت: با ورود تجهیزات استراتژیک به بندر چابهار، این بندر به یک بندر بین المللی با عمق مطلوب جهت پذیرش کشتی های حامل کانتینر و کالای فله نفتی تبدیل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار