به تازگی یکی از روزنامه های معروف اصطلاح به وضوح طی یادداشتی اعتراف به شکست برجام اروپایی نموده است .

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد رضا بختیاری در روزنامه اعتماد نوشت: متاسفانه در شرایط کنونی در مساله توافق هسته‌ای، هیچ راه‌حل منفعت‌آوری در مقابل کشورمان وجود ندارد که اگر داشت مسوولان عالیرتبه کشور حتما آن را به اجرا می‌گذاشتند. تا این لحظه تمام حرف ما در مقابل بی‌عملی ۱+۵ این بوده است که ما هم مطابق بند‌های موافقتنامه برجام گزینه‌های خودمان را داریم؛ این گزینه‌ها احتمالا جز بازگشت به غنی‌سازی بالا و شروع مجدد فعالیت‌های هسته‌ای نیست، اما بعید به نظر می‌رسد کشور فعلا با شرایط موجود آمادگی یا علاقه‌ای برای راه‌اندازی چرخه سوخت مطابق شرایط قبل از برجام داشته باشد زیرا امروز شرایط جهانی بعد از قبول برجام کاملا تفاوت پیدا کرده و جهانیان منتظر تخلف از تعهد از سوی ما نیستند.

با فرض انجام چنین اقدامی هم، به‌فوریت تبلیغات گسترده‌ای علیه ما راه خواهد افتاد و قطعنامه محکومیت ما در شورای امنیت با اجماع یا با حداکثر آرا مجددا تهیه و تصویب می‌شود.


بیشتربخوانید :اعتراف کاندیدا‌های زن درباره حضور در انتخابات شهرداری تهران!


تا امروز از اتحاديه اروپا جز وعده‌ هيچ حركت جدي ديده نشده/

واقعیت این است که امریکا از برجام خارج و تحریم‌ها را سخت‌تر از قبل برقرار کرده است و بدون تعارف همه بنگاه‌ها و بانک‌های بین‌المللی و حتی نظام سوییفت، این تحریم‌ها را به اجرا گذاشته. در این میان اعضای اروپایی برجام در باقیماندن خود و ما در برجام اصرار ورزیده و قول‌هایی به ما دادند که حتما برای مقابله با تحریم‌های امریکا چاره درستی می‌اندیشند. روس‌ها و چینی‌ها هم عملا همه‌چیز را به تصمیم و راهکار‌های اتحادیه اروپا موکول کرده‌اند؛ در حالی که بعضا شرکت‌ها و بانک‌های روسی و چینی، خود تا اندازه‌ای مجری تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند. تا امروز از اتحادیه اروپا جز وعده هیچ حرکت جدی دیده نشده و ...

موضوع طراحی مکانیسم ویژه انتقالات مالی بین ما و اروپا از حد حرف جلوتر نرفته و حتی در صورت وجود طرح spv هیچ کشور اروپایی زیر بار قبول ایجاد مرکز چنین تبادلاتی با کشورمان نرفته و موگرینی هم که به ظاهر بیش از دیگران و به عنوان نماینده اتحادیه و مذاکره‌کننده اصلی برجام با ما بوده اجرای آن را موکول به سه کشور اروپایی کرده.

بايد قبول كنيم كه از سوی اروپا در چنين شرايطی آبی گرم نخواهد شد/

به نظر می‌رسد اروپایی‌ها یا نمی‌خواهند یا واقعا نمی‌توانند بدون امریکا در جهت اجرای برجام کاری جدی برای استفاده ایران از مزایای اقتصادی آن بکنند. قصد ندارم با ادامه مطالب زیر شخصی به نظر برسم که پای گود نشسته و از بیرون می‌گوید لنگش کن. امیدوارم چنین قضاوتی صورت نگیرد زیرا به تلاش خستگی‌ناپذیر، تجربه و صداقت تمام دوستان و همکاران مذاکره‌کننده باور دارم، اما اعتقاد راسخ دارم که با نسبی در نظر گرفتن همه‌چیز با وجود همه تلاش‌های‌شان ما از طرف‌های مقابل خصوصا امریکا که اصلی‌ترین طرف مذاکره بود، کمتر کارشناسی عمل کردیم و نتوانستیم تمام زوایای این پروژه بزرگ را در تمام موضوعات مطرح در دستور کار بسنجیم تا بتوانیم مساله کاملا تخصصی لغو تمام تحریم‌ها و غیرقابل برگشت بودن آن‌ها را پیش‌بینی و در توافق بیاوریم.

موضوع طراحی مكانيسم ويژه انتقالات مالی بين ما و اروپا از حد حرف جلوتر نرفته است

ما برای انجام این مذاکرات با تعداد حداقلی از کارشناسان حقوقی، بانکی، مالی، تجاری، هسته‌ای، سیاسی و امنیتی در مقابل تیم‌های مذاکراتی طرف‌های مقابل حاضر می‌شدیم؛ در حالی که برابر شنیده‌ها، تیم کارشناسی امریکا در مذاکرات و مساله تحریم‌ها به صد‌ها نفر می‌رسیده است. این مساله جز کم‌کاری و اتکای بی‌جهت به توان شخصی تعداد اندک مذاکره‌کنندگان مجرب و متخصص، برای تهیه یک متن کامل که منافع کشورمان را تضمین کند، تلقی نمی‌شود. در این میان ممکن است حتی بحث صرفه‌جویی در هزینه‌های اعزام ماموران هم مطرح بوده و توصیه شده باشد که تیم ایرانی با تعداد کمتر، اما متخصص‌تر به این مذاکرات بروند؛ البته این فقط یک احتمال است و از نظر بنده برای یک چنین پروژه مذاکراتی حیاتی هرقدر هم هزینه می‌شد، اندک بود. متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره‌کننده ما تعداد کافی از متخصصان به‌ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی‌تعهدی امریکا و اروپا نشویم.

امروز اگر از وضعیت فعلی برجام خارج شویم حتی با این فرض که این طرف‌های مقابل بودند که به تعهدات خود عمل نکردند و اقدام ما مطابق پیش‌بینی‌های مربوطه در برجام بوده است، نباید تردید کرد که در نهایت ماییم که در برابر ابزار‌های تبلیغاتی طرف‌های مقابل متهم درجه یک فسخ برجام شناخته می‌شویم و همه اعمال حقوقی بین‌المللی علیه ما به کار گرفته خواهد شد. اگر هم بخواهیم همچنان به باقی ماندن در برجام ادامه دهیم باید قبول کنیم که از سوی اروپا در چنین شرایطی آبی گرم نخواهد شد و نباید به جنگ زرگری بین آن‌ها و امریکا دل خوش کنیم. در نهایت منافع اروپا در هم‌جهت بودن و اشتراک با امریکا تعریف شده و حاضر نخواهند شد به خاطر ما دست از آن بردارند.

در عین حال همچنان با سیاسی‌کاری اروپا برای نگهداشتن ما در برجام و جلوگیری از نقض آن روبرو خواهیم بود؛ بدون اینکه آن‌ها خیری به ما برسانند. نگاه خوش‌بینانه این است که شرایط کنونی تا دو سال دیگر که ترامپ در کاخ سفید حضور دارد، ادامه خواهد یافت. به شرط اینکه او دوباره به عنوان رییس‌جمهور در دور دوم انتخاب نشود؛ در غیر این صورت باید به فکر چاره دیگری بود.
٭ محمدرضا بختیاری پیش از این، سفیر ایران در کشور‌های کره‌جنوبی، مراکش، بلژیک، مدیرکل امریکا و رییس اداره اقتصادی اروپا امریکا در وزارت امور خارجه بوده است.

منبع: روزنامه اعتماد

انتهای پیام/

وقتی یک روزنامه اصلاح طلب به شکست برجام اعتراف می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.