رحمانی گفت:یکی از مشکلات اساسی بیکاری است و راه حل آن توسعه صادرات است، زیرا هر یک میلیارد دلار صادرات، حداقل ۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کند.

کوتاهی در بخش صادرات دانش بنیان مشهود استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحمانی وزیر صمت در همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران با اشاره به اهمیت صادرات گفت: صادرات و فناوری دو بال شکوفایی اقتصاد کشور محسوب می شوند.

وی افزود: خوشبختانه در ماه های اخیر به تشکیل اتاق فکرهای اختصاصی در بخش تجارت و صنعت پرداخته ایم که یکی از این اتاق فکرها، مربوط به صادرات است.

رحمانی ابراز کرد: متاسفانه در بخش صادرات سهم بخش دانش بنیان بسیار پایین است، لذا برای بالا بردن میزان صادرات با کیفیت به استفاده از صدرات دانش بنیان نیازمندیم.

وی ادامه داد: مشکلات صادرکنندگان را شنیده ام و معتقدم باید در بحث اجتناب از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده در کشور به طور جدی کار کنیم.

وزیر صمت گفت: هدفگذاری در نحوه صادرات و افزایش استانی این امر هم نیازمند برنامه های قطعی و دریافت گزارش های سالانه است.

وی بیان کرد: در دیدار کوتاهی که با مقام معطم رهبری داشتم، ایشان بشدت بر دو موضوع حمایت از کالای ایرانی و افزایش کیفیت و کمیت صادرات تاکید داشتند که ما  این موضوع را جدی تر دنبال می کنیم.

رحمانی با اشاره به همکاری دو جانبه بخش خصوصی و بخش دولتی گفت: هر کدام از این بخش ها باید برای پیشرفت قدم های خوبی بردارند،دولت موانع و تغییرات را کاهش داد و بخش خصوصی نیز سرعت عمل و کیفیت خود را بالا ببرد. البته در این بین نباید شرایط تحریم را نادیده بگیریم . متاسفانه در چندماه گذشته  از تهدیدها به عنوان فرصت استفاده نکرده ایم.

رحمانی با اشاره به اینکه صادرات در کشورهای همسایه جزو اولویت های ما به حساب می آید افزود: باید تدابیری برای حل مشکلات و موانع آن درنظر گرفته شود چرا که روابط سیاسی بر اقتصادی در این امر تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه پیوستن ایران به اوراسیا در دولت  پیگیری می شود، گفت: این امر می تواند در توسعه صادرات تاثیرگذار باشد.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه عدم توازن بین صادرات و تنظبم بازار داخلی یکی از موانع صادرات است گفت: باید تلاش شود که این موضوع در اسرع وقت حل شود.

رحمانی، وضعیت صادرات  در  صنف کاشی، سرامیک و سیمان را مطلوب ارزیابی کرد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به صادرات به کشورهای همسایه یادآوری کرد: کارگروه ویژه ای را برای این موضوع اختصاص داده ایم. رونق صادرات به این کشورها اولویت امسال وزارت صنعت است.

رحمانی با اشاره به اینکه نباید در مورد صادرات، زودگذر عمل کرد گفت: در برخی کالاها چیزی از رقابت با سایر کشورها کم نداریم؛ ولی باید به کشورهایی  که در حال بازسازی هستند بیشتر توجه کنیم.

وزیر صمت گفت: یکی از مشکلات اساسی و دغدغه ما بیکاری است و  راه حل آن توسعه صادرات است زیرا هر یک میلیارد دلار صادرات، حداقل 50 هزار شغل ایجاد می کند.

انتهای پیام/

عدم توازن بین صادرات و تنظبم بازار داخلی یکی از موانع صادرات است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار