به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه چهارمین نشست بررسی همکاری تأمین ایمنی دریانوردی دریای خزر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دریای خزر یک دریای بسته به شمار میرود، گفت: قوانین دریانوردی در دریای خزر به شرطی قابلیت اجرا پیدا میکنند که هر 5 کشور حاشیه این دریا قوانین را پذیرفته باشند.
وی ادامه داد: ایران در سازمان جهانی دریانوردی (IMO) عضو است و کشورهای حاشیه دریای خزر در این سازمان حضور دارند و به کنوانسیونهای منعقد شده در این سازمان پیوستهاند ولی کنوانسیونهای بینالمللی در IMO مربوط به آبهای آزاد است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تا به امروز 50 کنوانسیون بینالمللی دریانوردی به تصویب رسیده است، افزود: در دریای خزر و هر دریایی شبیه به خزر این قوانین و کنوانسیونها به شرطی قابلیت اجرا دارد که در مراجع رسمی کشورهای حاشیه خزر به تصویب رسیده باشند و متناسب با منافع این کشورها باشد.
وی توضیح داد: در دو سال گذشته دو جلسه در کشور ترکمنستان و دو جلسه در تهران تشکیل شده و در این جلسات بخشی از قوانین مربوط به دریای خزر در حوزههای ایمنی، امنیت و محیط زیست بررسی شده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد: امیدواریم بخشی از پروتکل تصویب شده در اجلاسهای گذشته در این جلسه به پایان برسد و آییننامههای منعقد شده در آن منتشر شود.
وی اظهار کرد: خروجی این جلسه، ایمنی تردد دریانوردی است و از منظر امنیت و محیط زیست تمامی جوانب مربوط به دریای خزر بررسی شده است.
حق شناس تاکید کرد: حفظ و ارتقا ایمنی دریانوردی در خزر و حفاظت از محیط زیست آن به عنوان بزرگترین دریاچه جهان اهمیت ویژهای دارد و دستیابی به این هدف اراده جدی و همکاری کشورهای منطقه در اعمال قوانین متحد الشکل را میطلبد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره نتیجهگیری این جلسه گفت: باید تمامی قوانین موجود در این کنوانسیون بررسی شود و هیچ تضادی با منافع کشورها نداشته باشد بنابراین نتیجهگیری این کنوانسیون قابل پیشبینی نیست.
انتهای پیام/