به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فرشید فرداد معاون فنی اجرایی سازمان قطارشهری اصفهان اظهارکرد: بخش مقدماتی عملیات ساخت ایستگاه عاشق اصفهانی که بحث جابه جایی خط لوله فاضلاب ۱۶۰۰ اصلی بوده، از حدود دو سال پیش آغاز شده است و با تکمیل عملیات جابه جایی فاضلاب که با مسیر تونلها و ایستگاه تلاقی داشت، وارد مرحله اصلی ساخت ایستگاه شدیم.
وی افزود: ایستگاه عاشق اصفهانی به گونهای طراحی شده که در دو طرف میدان عاشق و زیرگذر قرار گرفته و از هر دو طرف دارای دسترسی است.
معاون فنی اجرایی سازمان قطارشهری اصفهان با بیان اینکه بخش مرکزی ایستگاه عاشق اصفهانی با زیرگذر عاشق اصفهانی تلاقی دارد ، افزود: نمای ایستگاه به صورت روباز خواهد بود به گونهای که سکوی مسافری در زیرگذر است و زمانی که شهروندان روی سکوی ایستگاه ایستاده باشند، عبور خودروها را از سقف ایستگاه تماشا خواهند کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به فعالیتهای عمرانی ایستگاه عاشقاصفهانی، لازم است در محدوده زیرگذر میدان عاشق قبل از هر چیز یک پل ساخته شود تا خودروها که در حال حاضر به سبب مسدود شدن باند شمالی زیرگذر عاشق اصفهانی از مسیرهای جایگزین عبور میکنند، از روی این پل تردد کنند.
فرداد گفت: در این مرحله قرار است زیرگذر به صورت یک باند و نوبتی مسدود شود و پل در همان بخش انسداد یافته اجرا شود؛ از این رو با دو مرحله جابه جایی مسیرهای عبوری زیرگذر، ساخت پل در حداقل زمان حدود سه ماه انجام می شود و ترافیک به حالت عادی خود باز میگردد.
وی با بیان اینکه ادامه عملیات ساخت ایستگاه عاشق اصفهانی که تا یکسال و نیم آینده ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: اجرای خط دوم به گونهای برنامه ریزی شده که در ابتدا سازه ایستگاهها اجرا میشود و دستگاه حفاری TBM در هر ایستگاه متوقف و پس از انجام اصلاحات بر روی دستگاه TBM ادامه مسیر را حفاری میکند.
معاون فنی اجرایی سازمان قطارشهری اصفهان تصریح کرد: در ایستگاه عاشق اصفهانی دو دستگاه TBM به قطر شش متر به شکل تونلهای دو چشمه از سمت شرق به غرب تا ایستگاه امام حسین(ع) اجرا میشود.
وی با بیان اینکه عملیات ساخت ایستگاهها با توجه به فضاهای موجود ، شرایط ترافیکی و تاسیساتی محل به سه روش حفاری میشود ، گفت : روش اول « cut & cover» یک روش عادی بوده و حفاری از روی سطح زمین انجام میشود که در طول زمان ساخت ضمن جابه جایی تأسیسات برای ایجاد امکان حفاری ، محدوده حفاری قابل تردد نیست و ترافیک را مسدود میکند.
فرداد ادامه داد: روش دوم « top-down » است که در این روش باید موانع موجود در مسیر ساخت جا به جا شود؛ اما چون در ایستگاه عاشق اصفهانی ابتدا سقف فوقانی ایستگاه روی زمین اجرا میشود، میتوان سریعتر ترافیک را به حالت خود در آورد و ادامه حفاری را از زیر سقف انجام داد؛ نکته این است که در روش دوم تداخل ترافیکی و زمان اجرا کمتر خواهد بود.
وی افزود: روش سوم «ریب و شمع» این است که حفاری ایستگاه به طور کلی از قسمت زیر و به صورت تونلی اجرا شود، اما به دلیل اینکه عرض هر ایستگاه ۳۰ متر است و در یک مرحله این عرض قابل ساخت نیست، با روش خاص و چندین تونل متقاطع و به صورت دستی انجام میشود که در نهایت فضای زیرزمینی ایستگاه ایجاد میشود.
معاون فنی اجرایی سازمان قطارشهری اصفهان اظهارکرد: این روش نسبت به دو روش قبلی هزینه بر و مدت زمان اجرای آن طولانی است، اما نیاز به جابه جایی تاسیسات ندارد و درگیر با ترافیک سطح شهر نخواهد بود، از این رو در مناطقی که محدودیتهای ترافیکی و انحرافات ترافیکی در آن امکانپذیر نیست، مجبوریم به رغم هزینههای بیشتر از این روش استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه قرار است از مجموع ۱۵ ایستگاه خط دو قطار شهری اصفهان، تعداد ۹ ایستگاه با روش ریب و شمع اجرا شود ، گفت : به سبب آسایش شهروندانی که درگیر ایستگاههای خط دو قطار شهری هستند و به این دلیل که درصدد هستیم در خط دو کمترین مشکلات ترافیکی و آلودگی محیطی و بصری ایجاد شود، ترجیح دادیم با وجود هزینههای بیشتر از این روش استفاده کنیم تا مردم مدت زمان کمتری با این مشکلات مواجه شوند.
انتهای پیام/م