ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی به دلایل شکست سیاست خصمانه ترامپ علیه ایران پرداخت و نوشت هر روز شرایط برای دولت وی سخت‌تر می‌شود.

شکست مثلث آمریکا-اسرائیل-عربستان در تقابل با ایران/ آیا ترامپ فکر دیگری در سر دارد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز آمریکا در گزارشی نوشت دونالد ترامپ از همان روز‌های نخست ورود به کاخ سفید مقابله با ایران را در دستور کار خود قرار داد، اما مجموعه‌ای از تحولات غیرمنتظره کنترل را از دست او خارج کرد. در سه ماه آینده مشخص می‌شود که آیا او انتخاب می‌کند که تحرکات خود علیه ایران را افزایش دهد یا روشی آبرومندانه برای پایان این قهرمان‌بازی پیدا می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: همین چند ماه پیش بود که ترامپ با اعتماد به نفس بسیار از توافق هسته‌ای ایران خارج و با سعودی‌ها برای افزایش صادرات نفت همراه شد و در نهایتِ رضایت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از بازگشت تحریم‌های ایران خبر داد.

او ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) به خبرنگاران گفت: «می‌دانم آنها (ایران) مشکلات زیادی دارند و کشورشان در حال از هم پاشیدن است. در یک زمانی به من زنگ می‌زنند و می‌گویند "بیا توافق کنیم!»

حالا پنج ماه بعد از این اظهارنظر، سه اهرم فشار سیاست او برای تسلیم کردن ایران در معرض خطر هستند.

نخست اینکه روابط عربستان-آمریکا اکنون با بزرگترین بحران در تاریخ خود به دنبال قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود مواجه است. آمریکا مدت‌هاست چشم خود را بر روی اقدامات عربستان در گسترش تروریسم بسته است، اما حمایت بی‌شرمانه ترامپ از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی -کسی که سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) به یقین می‌داند که دستور قتل را صادر کرده است- ممکن است به زیان او تمام شود.

سناتور‌های جمهوری‌خواه آمریکا که جینا هاسپل، رئیس سیا اطلاعات درباره این قتل را به تازگی در جلسه‌ای در اختیار آن‌ها قرار داد، درباره نقش بن سلمان در این فاجعه تردیدی ندارند. لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی هم‌حزبی ترامپ پس از این جلسه گفت: مگر این که تعمدا خود را به نفهمیدن زده باشیم که متوجه نشویم این قتل بوسیله افراد محمد بن سلمان طرح‌ریزی و اجرا شده و او در بطن اقدام برای کشتن خاشقجی حضور داشته است.

نویسنده تاکید می‌کند: حتی اگر جمهوری‌خواهان در نهایت با ترامپ درباره تداوم روابط با عربستان با وجود مسائل موجود هم‌نظر شوند، دموکرات‌ها بعید است که اجازه دهند این روابط مانند گذشته ادامه یابد. دلیل بخشی از این مسئله این است که روابط ریاض و واشنگتن همه شرایط لازم برای ایجاد مخالفت را داراست. یک رابطه صمیمی که یک طرف آن حاکمی مستبد و وحشی است که طعمه حرص و ولع تولیدکنندگان سلاح شده و همه این‌ها در حالی است که آمریکا در قحطی ایجاد شده در یمن در نتیجه تجاوز ریاض و نقض حقوق بشر در عربستان با مقامات آل‌سعود هم‌دست است. به اضافه اینکه عربستان با کاهش صادرات نفت خود ترامپ را آزرده و در نتیجه نقش ریاض در راهکار ضدایرانی آمریکا تضعیف شده است.

دوم اینکه اسرائیل نقش مهمی در پشت صحنه سیاست ترامپ علیه ایران ایفا کرده است. به خصوص بنیامین نتانیاهو به نوعی پل ارتباطی بن‌سلمان و جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ بوده است. در نتیجه کوشنر بین عربستان و اسرائیل نوعی هماهنگی ایجاد و همه اینها به جهت‌گیری آمریکا علیه ایران کمک کرد.

اما اکنون نتانیاهو درگیر مبارزه برای حفظ نقش خود در آینده سیاسی اسرائیل شده است. دادستان‌های اسرائیلی این هفته بار دیگر قصد دارند علیه وی اعلام جرم کنند و او به دلیل این که کابینه‌اش در حال فروپاشی است امکان دارد به زودی مجبور شود انتخابات زودهنگام برگزار کند. گرچه دولت بعدی بعید است روش متفاوتی را در قبال ایران در پی بگیرد، اما ممکن است مانند نتانیاهو در هر شرایطی حاضر به همکاری با ترامپ و بن‌سلمان نباشد. این مسئله می‌تواند بحران خطرناکی را در ائتلاف آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه ایران ایجاد کند.

سوم اینکه توانایی خود دونالد ترامپ نیز برای مانور دادن در خطر است. زیرا هر چه از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا می‌گذرد، احتمال این که او با موانع بیشتری مواجه شود، افزایش می‌یابد. قرار است همه چیز از مسائل مالیاتی ترامپ تا روابط وی با عربستان و سیاست تهاجمی‌اش در قبال ایران مورد تحقیق و بازرسی قرار بگیرد. هنگامی که او در داخل ناچار شود به دفاع از خود بپردازد، وقت چندانی برای مقابله با ایران و قرار دادن این کشور در اولویت برنامه خود نخواهد داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: اما مهمترین نشانه شکست سیاست ترامپ در قبال ایران، هیچ یک از موضوعات مذکور نیست، بلکه سیاست تحریم اوست که قبل از این که در خطر قرار بگیرد، شکست خورد.

ترامپ قول داده بود روند نزول ارزش پول ایران ادامه یابد و صادرات نفت تهران به صفر برسد. اما اکنون اگرچه ایران با مشکلات اقتصادی روبه‌روست ولی ارزش پول آن به ثبات رسیده است. و دیگر اینکه خود ترامپ ناچار شد به هشت مشتری نفتی اروپایی و آسیایی ایران معافیت از تحریم بدهد؛ در حالیکه کل این طرح در واقع بر پایه این فرضیه ریخته شده بود که فروپاشی اقتصادی ایران، مردم را علیه دولت می‌شورانَد. نیویورک تایمز چندی پیش گزارش داد طرحی دو میلیارد دلاری برای بی‌ثبات کردن اقتصاد ایران با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به منظور بی‌اعتماد کردن مردم به حکومت خود و تحریک آن‌ها علیه دولت به ترامپ ارائه شده است. شواهد نشان می‌دهد که این طرح بوسیله ترامپ اجرا شد، اما شکست خورد.

این گزارش در انتها می‌افزاید: امروز اگر در تهران زندگی کنید، نسبت به آینده خود بسیار بیشتر از فردی که در واشنگتن یا ریاض زندگی می‌کند، اطمینان دارید. ترامپ همه راه‌ها را درباره ایران امتحان کرده، ولی هیچ یک جواب نداده است و زمانی که سال آینده میلادی سازوکار ویژه مالی اروپا برای تجارت با ایران (سیستم پرداخت مستقل از آمریکا) شروع به کار کند و بتواند تحریم‌ها را بی‌اثر کند، راهکار دولت ترامپ در قبال ایران با ضربه فلج‌کننده دیگری مواجه خواهد شد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان ، تحریم ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
در همه حالتها ما دشمن را شکست خورده حساب میکنیم.

بسیار خوب
ولی چرا نگاهی هم به درون نمی کنیم که 90 درصضد مردم از وضعیت کشور ناراضی و کلافه اند.
هر جا در اتوبوس و تاکسی می نشینیم، آه و ناله و گلایه مردم به آسمان بلند است
همه شاکی اند

این بزرگترین زنگ خطر و هشدار برای کشور ماست

شما را به خدا یه کم واقع بین باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۷
خدا بزرگه، ما مثل مسلمانهای زمان پیامبر به شیوه جنگ امروز در برابر مشکلات می ایستیم و تحمل میکنیم. صد در صد هم برنده ایم. خداوند وعده داده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
نادان هایی مثل ترامپ در محاسبات خود حساب همه چیز را می کنند به غیر از اراده خداوند را که صاحب این جهان و مقدر کننده همه وقایع این جهان است
Germany
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
قبلا می گفتیم مرگ بر سه مفسدین ( کارتر و سادات و بگین ) همه به درک واصل شدند حالا مرگ بر سه قاتلین و فاسدین( ترامپ و سلمان ، بنیامین . )
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۲۲:۴۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
سخنرانی امروز مقام معظم رهبری دوباره ضربه واقعا سختی به سران مثلث شوم وارد کرد.
واقعا خوشحال شدم و امیدوار.
هراز چند گاهی باید به زخم دشمن نمک پاشید.
لو رفتن عملیات شون و عملیاتای دیگه شون باید دیوانه‌شون کنه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
دست خدا بالاترین دستها ست آممریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
تمام حکومت های پست عالم از جمله امریکا، صهیونیسم و انگلیس و غرب یک طرف ولی ( پادشاه و خاندان نجس و ناپاک و وحشی سعودی که به اسم اسلام و خادم الحرمین بیش از سی چهل میلیون نفر از مردم مسلمان کشورهای ( عراق ،سوریه ،یمن بحرین ، فلسطین ، لبنان و لیبی و ایران در جنگ با عراق و حتی مردم مصر و تونس و...را با دلار های نفتی باد اورده و پول حجاج دچار مشقت و گرفتاری کرده یک طرف . حرف امام خمینی رحمت اله علیه الان به واقعیت پیوسته که اگر ما از امریکا و صهیونیسم و ... بگذریم از آل سعود وحشی نباید بگدریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
بداد مشکلات مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
ترامپ هر غلطی می کنه به ما چه تو رو خدا شما به فکر مردم فقیر کشور خودمون باشید که مجبورند به خاطر یک لقمه نان چه زحمتی بکشند اونم تو این گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
این مثلث چرا شکست خورده گرانی به جانشان افتاده یاجنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
پس انداز مردم صفر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
گرانی ما دلیلش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
افرین بر شما که یک تنه همه رو شکست میدین خخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
این سه نفر جلاد اره ای دنیا رو به افتضاح کشیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
لعنت به هر سه تا شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
شرم بر شماها باد که همه توان تان را برای مقابله با ایرانیان میکنید ،خود تروریست شمایید
چطور خجالت نمی کشید که آشکارا نصف جهان را جمع کردید برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران؟؟
واقعا بروید بمیرید!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
آیا این ایران که زمانی با دست تقریبا خالی جلو ابرقدرتها ایستاد توان مقابله با رذلهایی مثل شماها را ندارد؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
زمان انقلاب و بعد از انقلاب اتحاد مردم خيلي خوب بود خيلي زياد بهم ديگر كمك ميكردند وحدت بي نظيري داشتند البته الان هم هست ولي يك عده سودجو و خرابكار دارند مشكل ساز ميشوند كه بايد مردم سعي كنند با انها مقابله كنند تا وقتي ما مردم اتحاد داشته باشيم اين سه نادان كه هيچ اگر ده نفر ديگه هم كه به انها اضافه بشه هيچ غلطي نميتونند بكنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر مثلث شیطانی . درود بر ملت ایران
Switzerland
مصمم
۱۵:۵۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
مثلث شیطانی باید ماشین حسابهای خود را چک و تعمیر کنند به احتمال زیاد خراب شده و محاسبات را غلط انجام می دهد
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی
۱۳:۲۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
میمیریم ذلت نمی پذیریم.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالمجید دلواری
۰۰:۲۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۷
الان هم مردیم وجان رمقی نداریم بجز مافیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
در اینکه امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند ،شکی نیست .اما در اقدام مؤثر اروپای مستعمره امریکا،نباید به آن دلخوش بود . اروپا دنبال خرید زمان است نه همکاری با ایران و فقط خواستار معاهدات استعماری با ایران است
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۱:۴۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
سه تا مفلوک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
سه کله پوک لغت بهتریه
Germany
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
خوبه این نادان به اهدافش نخواهد رسید...از همین حالا معلومه که خدا با ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
و مکرو و مکرالله والله خیر المکرین مرگ بر مکرون و همدستانش امریکا و اسراییل و عربستان
-
ایرج چار اویماقی اصل قره اغاج
۱۰:۱۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا ی در حال فروپاشی مرگ بر اسرائیل در حال منزوی مرک بر ال سعود در حال سقوط
-
ایرج چار اویماقی اصل قره اغاج
۱۰:۱۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا ی در حال فروپاشی مرگ بر اسرائیل در حال منزوی مرک بر ال سعود در حال سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
و مکرو و مکرالله والله خیر المکرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر آمريکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر اين مثلث شوم
-
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
بابا این طفلکیها گناه دارند زیاد شکست شون ندید به زن وبچه هاشون رحم کنید
Iran (Islamic Republic of)
جعفري
۰۹:۱۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
انشالله تررررامپ هم هيچ غلطي نميتواندبكند مثل سلف خود بوبوش ارزوش روبگور خواهدبرد تقاضاي من از ملت ايران اينه قدرهم بدانيدتعصب وغيرت ملي را به پول وسود بيشترنفروشيد همدگر را باتحميل گراني ازارندهيم بلطف خدا همه چيز درسايه رهبري رهبرداناو عظيم درست خواهدشد
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۱۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
به امید خدا هر سه کشور با شکست روبرو خواهید شد واین آرزو به گور خواهید بر که ایران به زانو درآورند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
بسیارتحلیل درست وواقع بینانه ای بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
لعنت به هر ستاشون مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آل سعود و همراهان
آخرین اخبار