وزیر خارجه کانادا به آمریکا هشدار داد از سیاسی کردن مسئله استرداد «منگ وانگ ژو»، مدیر مالی ارشد شرکت هوآوی بپرهیزد.

هشدار کانادا به آمریکا: مسئله استرداد تبعه چینی را سیاسی نکنید!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یک روز پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ممکن است در مسئله بازداشت «منگ وانگ ژو»، مدیر مالی ارشد شرکت هواوی که به درخواست آمریکا در کانادا در بازداشت به سر می برد، مداخله کند، «کریستیا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا روز گذشته (چهارشنبه) به آمریکا هشدار داد که از سیاسی کردن مسئله استرداد این تبعه چینی بپرهیزد.

وی با اشاره به اینکه مسئله حقوقی نباید به منظور دستیابی به اهداف سیاسی مورد سوء استفاده قرار بگیرد، گفت: شرکای ما در استرداد مجرمین، نباید مسئله استرداد این تبعه چینی را سیاسی کنند یا از آن برای اهدافی به غیر از پیگیری عدالت و پیروی از حاکمیت قانون استفاده کنند.»

فریلند همچنین در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد یک تبعه دیگر کانادا هم ممکن است در چین به دردسر بیفتد. مقامات چینی در حال حاضر «مایکل کاوریگ» (دیپلمات سابق کانادا در چین) را که روز دوشنبه در این کشور دستگیر شد، همچنان در بازداشت نگه داشته‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که چین تاکنون مسئله بازداشت «مایکل کاوریگ» را با موضوع بازداشت مدیر مالی ارشد شرکت هواوی مرتبط اعلام نکرده است. اما کارشناسان کانادایی اعلام کرده اند که هیچ شکی نیست این دو مسئله به یکدیگر مرتبط باشند.

دونالد ترامپ روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد اگر بداند برای امنیت ملی کشور و دستیابی به یک توافق تجاری میان آمریکا و چین خوب است، در صورت لزوم در مسئله بازداشت وانگ ژو در کانادا مداخله خواهد کرد.

منگ وانگ ژو اول دسامبر سال جاری میلادی به درخواست مقامات آمریکا و به اتهام نقض تحریم های واشنگتن در فروش محصولات شرکت هوآوی به ایران در ونکوور کانادا بازداشت شد. به دنبال بازداشت او، وزارت خارجه چین سفیر آمریکا را به منظور بیان اعتراض شدید کشورش احضار کرد. چین همچنین سفیر این کشور در کانادا را هم فراخواند و از اتاوا خواست تا منگ وانگ ژو را فورا آزاد کند.

پس از دستیابی به یک توافق تجاری میان رؤسای جمهور آمریکا و چین، بازداشت «منگ وانگ ژو» در کانادا به درخواست آمریکا ممکن است بار دیگر روابط میان پکن و واشنگتن را متشنج کند. منگ روز سه شنبه طی حکمی با قرار وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری و چند شرط دیگر از جمله پوشیدن پابند الکترونیک، آزاد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار