بیش از ۷۰۰ نفر از افراد مشهور در دنیا بلیت گرانقیمت ۲۵۰ هزار دلاری سفر به فضا با سفینه فضایی شرکت ویرجین گالاکتیک را پیش‌خرید کرده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،کمپانی ویرجین گالاکتیک اخیرا با موفقیت هواپیمایی از خاک آمریکا را به خارج از جو زمین ارسال کرد. این کمپانی که بر روی پروژه بلند‌پروازانه سفر افراد عادی به فضا کار می‌کند، درنهایت موفق شد با این هواپیما به ارتفاع ٨٢ هزار کیلومتری جو زمین برسد.

این هواپیما بعد از این پرواز به سلامت در آمریکا به زمین نشست. این نخستین‌بار است که یک شرکت خصوصی موفق به انجام این کار می‌شود. ریچارد برانسون، مالک کمپانی ویرجین نیز بعد از این پرواز در مصاحبه‌ای گفت که قصد دارد تا ٦ ماه دیگر به فضا برود.


بیشتر بخوانید: لباسی که فضانوردان گمشده را نجات می‌دهد


شرکت ویرجین حالا بلیت‌های پرواز به فضا را نیز پیش‌فروش کرده است. ویرجین به همراه شرکت‌های تسلا و آمازون بر روی پروژه‌های توریسم فضایی کار می‌کند. حالا ویرجین نشان داده است که یک گام از رقبای خود پیش است. ویرجین برای انجام این آزمایش موفقیت‌آمیز ١٤ سال زمان صرف کرده است. این موفقیت آن‌قدر بزرگ بود که ریچارد برانسون در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز از شوق به گریه افتاد. برانسون، ویرجین را در سال ٢٠٠٤ بنیان نهاد. او به مدت کوتاهی بعد از این اینکه ایلان ماسک پروژه Space X و جف بزوس مالک آمازون پروژه Blue Origin را کلید زدند رقابت را با این دو آغاز کرد. نخستین تست هواپیمای فوق سبک به نام یونیتی (SpaceShipTwo VSS Unity) با موفقیت پس از گذشت ۴ سال از آخرین آزمایش موشکی که منجر به سقوط و مرگ کمک‌خلبان شد، انجام گرفته است.

موشک در ساعت هشت بعدازظهر پرتاب شده و تا ارتفاع ۴۶۵۰۰ فوتی و سرعت ۱۴۰۰ مایلی پیش از جداشدن از راکت مادر خود رسیده است. در سال ۲۰۱۴ در نخستین آزمایش موشک شرکت گالاکتیک، به دلیل نقص فنی و خطای انسانی خلبان، موشک سقوط کرد و کمک خلبان کشته و خلبان اصلی بشدت مجروح شد.

اکنون بیش از ۷۰۰ نفر از افراد مشهور در دنیا بلیت گرانقیمت ۲۵۰ هزار دلاری سفر به فضا با سفینه فضایی شرکت ویرجین گالاکتیک را پیش‌خرید کرده‌اند و برانسون اعلام کرده است که به همراه اعضای خانواده‌اش برای نخستین‌بار سفر با این نسل جدید فضاپیما را آزمایش می‌کند. امروزه سرمایه‌داران مختلفی در دنیا در حال پژوهش و تحقیق برروی انجام سفر‌های فضایی، ساخت فضاپیما‌های جدید، مسکونی‌کردن سایر سیاره‌ها و سفر انسان به فضا هستند که از این بین می‌توان شرکت‌های آمازون، اسپیس ایکس و گالاکتیک را نام برد.

این شرکت‌ها مالکیت خصوصی دارند و پروژه‌هایی متفاوت از ناسا، آژانس فضایی اتحادیه اروپا و سایر سازمان‌های دولتی در جهان را تعقیب می‌کنند و به نوعی رقیب آنها شده‌اند. این شرکت‌ها فناوری متفاوتی برای ساخت موشک فضایی و ارسال آن به فضا دارند و با همدیگر نیز به رقابت می‌پردازند. تاکنون شرکت اسپیس ایکس در این زمینه پیشگام است و موفق به ارسال سفینه فضایی حاوی خودروی تسلای ایلان ماسک به مدار سیاره مریخ شده است. این آزمایش در واقع چهاردهمین پرواز آزمایشی VSS Unity است و مدیرعامل ویرجین گروپ پس از آن عنوان کرده که امیدوار است تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، این فضاپیما به عنوان نخستین سفینه فضایی مسافربری پرتاب شود. مسئولان ویرجین گالاکتیک به رسانه‌ها گفته‌اند که مهندسین این کمپانی در حال بررسی دقیق دیتای اطلاعاتی پرواز آزمایشی آخر هستند تا برنامه‌های آینده این فضاپیما را مشخص کرده و تاریخ مناسبی برای پرتابش در نظر بگیرند. گفته می‌شود پرواز آزمایشی اخیر در واقع سریع‌ترین و مرتفع‌ترین تجربه یونیتی بوده است. در ابتدا هواپیمای White Knight، فضاپیمای مربوطه را در فضای زیرمداری رها کرده تا یونیتی ۴۲ ثانیه را به مصرف سوخت موشکش بپردازد. این مسأله موجب شده که فضاپیمای یادشده با سرعتی بیش از ۲.۴ برابر صوت به ارتفاع ۵۱ کیلومتری سطح زمین دست پیدا کند.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبارعلمی ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.