به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،در سالهای گذشته همواره شاهد انفجار مخازن سی ان جی بوده ایم که عمده علت آنها دستکاری یا استاندارد نبودن آنها است. کپسولهایی که در صورت استاندارد نبودن حکم بمبهای متحرکی را دارند که درسطح شهر تردد میکنند.
در استان آذربایجان شرقی ۱۶۰ جایگاه سی ان جی و ۴۲ آزمایشگاه هیدرو استاتیک وجود دارد. طول عمر مخازن سی ان جی در کشورهای اروپایی ۲۰ سال و در کشورما حدود ۱۷ سال در نظر گرفته شده است.
احمدی راننده تاکسی که ماشین دوگانه سوز دارد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:زمانیکه برای سوخت گیری میرویم میبینیم که اپراتور یک نفر است و تا اپراتور عملیات سوخت گیری را انجام دهد گاها خودمان اقدام به سوخت گیری میکنیم که ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد.
حسینی اپراتور یکی از جایگاههای سی ان جی در تبریز نیز درگفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: هنگامیکه خودرویی برای سوخت گیری در جایگاه قرار میگیرد اولین کاری که انجام میدهیم این است که سرنشینان خودرو باید حتما پیاده شوند، سپس درب صندوق عقب خودرو را باز میکنیم تا اگر احیانا نشتی داشت از آن خارج شود و انفجار رخ ندهد سپس اقدام به سوخت گیری میکنیم.
دشتی کارشناس اداره آتش نشانی شهرداری تبریز نیز به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:باید در نظر داشت که کپسولهای سی ان جی ۱۲ هزار برابرگاز شهری میتوانند فشار را تحمل کنند منتها زمانیکه اندک نشتی در یک خودرو ایجاد میشود ریسک انجام سوخت گیری بویژه زمانیکه درب صندوق عقب باز نمیشود بالا میرود که هم رانندهها و هم اپراتورها باید هنگام سوخت گیری این مهم را رعایت کنند.
حاجیلو مدیر فنی جایگاههای سی ان جی نیز به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:محیط دیسپنر باید ضد انفجار باشد و به همین دلیل رانندگان و سرنشینان خودرو هنگام سوخت گیری باید با تلفن همراه صحبت نکنند و از استعمال سیگار خودداری کنند، چون ممکن است سریعا انفجار رخ دهد.
ساسان فرشی حق رو مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان نیز درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:در آذربایجان شرقی ۴۲ آزمایشگاه هیدرو استاتیک وجود دارد که خدمات لازم را به خودروهای دوگانه سوز ارائه میکنند و بازرسیهای ادواری نیز از جایگاه و این آزمایشگاه توسط بازرسان این اداره کل انجام میشود.
صدارایی طباطبایی رئیس ستاد معاینه فنی استان نیز به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:عمده مشکلات ما مربوط به خودروهایی هستند که به صورت کارگاهی دوگانه سوز شده اند و استانداردهای اولیه درباره این خودروها رعایت نشده است.
وی افزود:در تست هیدرواستاتیک فشار ۲۰۰ تا ۳۰۰ بار به این کپسولها وارد میشود که باید زیر ۱۰ درصد این کپسولها از خود واکنش نشان دهند که مورد قبول استاندارد باشد.
انتهای پیام/ش