به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این نمایشگاه محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تحریمها نمیتوانند ظرفیت بزرگ دریایی ایران را حذف کنند، گفت: پیش از این ایران تجربه تحریمها را داشته و توانسته به خوبی نیاز کشور را برای واردات و صادرات حفظ کند.
وی ادامه داد: ناوگان نفتکش ایران همواره رتبههای اول تا سوم و کشتیرانی رتبه ۱۳ دنیا را کسب کرده است، بنابراین با وجود چنین ظرفیتهای بزرگی قابلیت حذف دریای ایران از سوی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه فراهم است.
راستاد اظهار کرد: به واسطه توان داخلی بالا، از تحریمهای اخیر عبور خواهیم کرد و در این مرحله از تحریمها مراجع بینالمللی با آمریکا همراه نخواهند شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: در اجلاس اخیر سازمان جهانی دریانوردی اعمال تحریمها درباره فعالیتهای دریایی کشور در واقع نوعی مخالفت با گروه کنوانسیونهای دریایی اعلام شد.
راستاد با بیان اینکه امیدواریم بخش دریایی کشور هرچه بیشتر بتواند از توان داخلی بهرهمند شود، افزود: به تازگی سازمان بنادر و دریانوردی با اتکا به شرکتهای دانش بنیان طراحی و تولید سیستم تصمیم بار کشتی را اجرا کند که از نمونه خارجی مدرنتر و ارزان قیمتتر است و به نوعی مشاور خوبی برای ورود و خروج ایمن و مناسب کشتیها به بنادر است.
وی تصریح کرد: مراسم تفاهمنامه با ۱۹ شرکت خارجی امروز (چهاشنبه ۲۶ آذرماه) به امضا میرسد که ارزش این قرارداد ۱۸۰۰ میلیارد تومان است که توسط بخش خصوصی و سازمان بنادر انجام میشود.
راستاد با بیان اینکه پاسخگوی نیازهای کشورهای پیرامون خود هستیم، گفت: در این باره میتوان به موافقتنامه ایران، هندوستان و افغانستان اشاره کرد که شورای هماهنگی آن برگزار شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: ظرفیت بندر چابهار از دو میلیون تن به ۸ ونیم میلیون تن در سال افزایش یافته و در ۸ ماهه امسال رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
راستاد از ورود بزرگترین کشتی با ظرفیت ۷۳ هزار تن محموله فله ذرت به بندر چابهار خبر داد و گفت: تجهیز پایانهای کانیتنری بندر شهید رجایی و گنتریکرینهای آن با ۱۰۴ میلیون یورو و ترانستینرها با ۲۰ میلیون یورو سرمایهگذاری انجام و نصب شد.
در ادامه این مراسم هادی حقشناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دیانوردی اکتشاف در دریا و استفاده از منابع غذایی دریاها از دیرباز و از زمان پیدایش نخستین تمدنها مورد توجه بوده است، افزود: دریا مسیر ضروری تجارت، مسافرت، استخراج مواد معدنی و تولید انرژی است.
وی اظهار کرد: توسعه استانداردهای هدفمند در ساخت انواع کشتیها بر اساس اصول هدفمند و علمی برای ارتقای ایمنی دریانوردی، حفظ محیط زیست دریا و راهکار استفاده حداکثری و بهینه از ناوگان دریایی تدوین شده است.
حق شناس تاکید کرد: امروز صنایع دریایی جهان با استفاده از تکنولوژیهای نوین رونق بسیاری گرفته و این تکنولوژیها در حوزهها و مدلهای صنایع به کارگرفته، انقلاب جدیدی را در دنیا ایجاد کردهاند.
وی تصریح کرد: در سالهای اخیر از تکنولوژی اینترنت اشیا به ویژه در حوزه ردیابی کانتینر و بازرسی سدخانهها استفاده شده و سازمان بنادر در سال ۹۷ از این تکنولوژی برای ثبت تردد شناورها استفاده کرده است.
حق شناس بیان کرد: رباتهای زیردریایی هوشمند وظیفه تعمیر و نگهداری کشتی را بر عهده دارند و این ابزارها زیرساختهای زیرآبی بنادر را به طور منظم کنترل میکنند تا در حوزه عدم نقص و صحت آنها به خصوص در زمان جزر و مد یا طوفان اطمینان حاصل شود.
وی توضیح داد: برای هوشمند سازی انجام آموزشهای موثر و علمی در صنعت دریایی برقراری شبکههای ماهوارهای ارسال اتوماتیک دیجیتالی نقشههای دریانوردی به کشتیها، استفاده از نرمافزارهای پیشرفته ضروری است.
وی در پایان گفت: ایمنی و اطمینان عملیاتی هدایت کشتیها در گرو یک جهش فناورانه است.
نمایشگاه بینالمللی دریایی ایران با حضور مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران، فرمانده نیروی دریایی ارتش و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افتتاح شد.
انتهای پیام/