به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر امیدینیا سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان زیست در نشست خبری که در دانشکده محیط زیست کرج برگزار شد با اشاره به اینکه بر اساس بخشنامه شورای عالی اداری و استخدامی کشور، آموزش عالی تنها باید یک متولی داشته باشد اظهار داشت: در رویکرد جدید، آموزش عالی تنها میتواند در یک واحد متمرکز باشد علاوه بر این رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست نیز تغییر کارکرد دانشکده محیط زیست است.
وی با بیان اینکه دانشکده محیط زیست تجربه تاریخی روشنی دارد، افزود: باید از ظرفیت دانشکده محیط زیست برای بالا بردن راندمان سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کنیم.
امیدی نیا با اشاره به اینکه دورههای محیط بانی یکی از مهمترین رشتهها است، گفت: دورههای کوتاهمدت و دورههای ساختارمند دیگری در قالب مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته برای محیط بانی دیده شده است و در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست گامهایی برداشته و سعی دارد آموزش همه جانبه دورههای محیط بانی در این دانشکده صورت گیرد.
وی افزود: دنبال اخذ مجوزهای لازم برای تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی هستیم، اولویت سازمان حفاظت محیط زیست ادامه فعالیت دانشکده محیط زیست با رشتههای گذشته نیست.
سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان زیست تصریح کرد: اگر بخواهیم درحوزه محیط بانی به شکل آکادمیک گام برداریم باید دورههای مرتبط با آن ایجاد شود.
وی ادامه داد: هدف سازمان حفاظت محیط زیست ازدست دادن یک ظرفیت نیست بلکه افزایش بهره وری دانشکده محیط زیست است چرا که باید پاسخگوی چالشهای سازمان حفاظت محیط زیست باشد.
امیدینیا گفت: به دستور سازمان حفاظت محیط زیست محیط بانانی که آموزش ندیدهاند نباید وارد عملیات شوند بنابراین لازم است قبل از اینکه به محل خدمت خود اعزام شوند دورههای آموزشی را طی کنند.
وی ادامه داد:حوزه محیط بانی به شدت تخصصی است. حتما باید یک نهاد آموزشی مسئولیت آموزش آکادمیک آنها را بر عهده بگیرد. محیطبانانی که وارد عرصه محیط زیست میشوند حتما باید آموزش دیده باشند.
سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان زیست در ادامه بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست حتما باید نیروی خودش را تربیت کند و برای این کار نیاز به هیات علمی دارد.
وی افزود: اعضای هیات علمی بعداز تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی به کار خود ادامه خواهند داد و ما برای آموزش محیط بانان از اعضای هیات علمی استفاده خواهیم کرد.
امیدی نیا در رابطه با وضعیت مجوز دهی به مدارس طبیعت نیز گفت: مدارس طبیعت ابزاری برای اجتماعی کردن محیط زیست است، اما هنوز بستر قانونی آن وجود ندارد.
وی ادامه داد:باید ساختارهای اداری و قانونی مربوط به مدارس طبیعت ایجاد شود. این موضوع در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده است.
سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان زیست تصریح کرد: از همه فرصتها و ابزارها که در راستای اجتماعی کردن مسائل محیط زیست باشد، استفاده میکنیم، در صورت فراهم شدن بستر اجرایی و قانونی مدارس طبیعت از این نهاد حمایت خواهیم کرد بنابراین فعلا دست نگه داشتهایم تا زیرساختهای قانونی مدارس طبیعت فراهم شود.
وی با اشاره به موضع سازمان حفاظت محیط زیست در قبال تولید انبوه محصولات تراریخته در کشور اظهار کرد: میدانیم که ۸۰ تا ۸۵ درصد سرزمین ایران خشک و نیمه خشک است. در شرایط کنونی ناچاریم که در حوزه کشاورزی به سمت استفاده از تکنولوژی و دانشهای نوین برویم.
امیدی نیا گفت: فقر بزرگترین چالش زیست محیطی به شمار میآید و جامعه فقیر برای جبران فقر خود به ناچار دست به هر کاری میزند که همین موضوع محیط زیست را در معرض آسیب قرار میدهد.
وی در ادامه بیان کرد: باید بتوانیم به نیازها پاسخ درستی بدهیم. ایجاد اشتغال پایدار به ویژه برای جوامع محلی بسیار اهمیت دارد و برای دستیابی به اشتغال پایدار باید از همه فناوریها استفاده کنیم البته استفاده از تکنولوژی باید در ساختار و رویکرد محیط زیستی ایجاد شود.
سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: محیط زیست دیگر با مفاهیم مانند دست نزن جیز است، برابر نیست. نمیتوان دور محیط زیست سیم خاردار کشید بلکه باید در چارچوب محیط زیست از همه فناوریها نیز استفاده شود.
وی افزود: علم و فناوری همیشه با چالشهایی مواجه بوده باید بتوانیم از فرصتهای فناوری استفاده کنیم.
امیدی نیا در پایان گفت: قوانین و آییننامههای متناقض یکی از مشکلات کشور ما است.
انتهای پیام/