معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید با تجدید نظر در قوانین و مقررات تا بین المللی شدن برنامه‌های درسی پیش برویم.

اشاعه معنای درسی فراتر از مرز‌های جغرافیایی اولین قدم در بین المللی شدن برنامه های درسی اشاعه معنای درسی فراتر از مرز‌های جغرافیایی استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدتقی نظر پور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کنفرانس ملی رشد توسعه و سلامت انسان که امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد اظهار کرد: بین المللی شدن برنامه درسی به ویژه از قرن ۲۱ مورد توجه ما در برنامه قرار گرفت اما تفاسیر متفاوتی از این باشه بیان می شود این نه تنها در کشور ما بلکه در اغلب کشورها تعاریف ارائه شده متفاوت هستند.

وی ادامه داد: اولین قدم اشاعه معنای درسی فراتر از مرزهای جغرافیایی است، یکی از زمینه های کمک به این ماجرا تحقق چشم‌انداز های علمیه ۱۴۰۰ است، باید تجدید نظر در قوانین و مقررات تا بین المللی شدن برنامه‌های درسی داشته باشیم. باید به دنبال گسترش ارتباط با دانشگاه های بزرگ دنیا باشیم که خوشبختانه علیرغم محدودیت هایی که داشتیم تا به امروز به خوبی پیشرفت کرده است.

نظرپور افزود: تنوع ها و تفاوت های فرهنگی را می‌توانیم هم به عنوان چالش و هم به عنوان فرصت در نظر بگیریم، باید به خلاقیت و نوآوری افراد متفاوت توجه کنیم تا میزان موفقیت آموزش عالی در مبادلات فرهنگی افزایش پیدا کنیم؛ در واقع می توان تنوع فرهنگی را فرصتی برای گفتمان سازی صلح و توسعه پایدار دانست.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم بیان کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و این موضوع که قرن بیستم را عصر تغییرات صحیح می‌دانند باید به فکر بهره‌گیری از این موضوع باشیم؛ یادگیری راه دور، استفاده از برنامه‌ها برای آموزش، برگزاری دوره‌های همگانی با پیشرفت‌های نوظهور میسر می‌شود؛ به عبارتی هر جا که اینترنت باشد امکان برقراری ارتباط و شرکت در دوره‌های آموزشی وجود دارد؛ استفاده از نرم افزار‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و همچنین به کارگیری شبکه‌های اجتماعی که جایگاه خوبی در جامعه پیدا کرده است می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی تشریح کرد: باید به دنبال جهانی شدن موضوعات و تحقیقاتمان باشیم همانطور که همه می‌دانند در همه موضوعات به خصوص مبحث جهانی شدن باید از آموزش و پرورش شروع کنیم تا همین تغییرات به آموزش عالی و سپس با سیستم پژوهشی برسد؛ راهی طولانی برای رسیدن به این هدف پیش رو داریم.

نظرپور ادامه داد: باید به دنبال تربیت شهروندی و شهروند جهانی باشیم اما نباید فراموش کنیم که در هنگام اشاعه فرهنگ غالب از خورده فرهنگ‌ها غافل نشویم؛ چرا که بسیار ارزشمند هستند و می‌تواند کمک‌کننده باشد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر اهمیت بین رشته‌ای شدن علوم تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده درباره ترجیحات آموزش نشان دادن یک سوم دانش آموزان ترجیح می‌دهند خودشان مطالب را بیاموزند و یک پنجم دانش آموزان به دنبال یادگیری در سر کلاس هستند. در میان دانشجویان نیز ۱۷ درصد به آموزش و سریع تکیه می‌کند و بیش از یک چهارم آنها یادگیری با مطالعه شخصی را ترجیح می‌دهند.

وی تشریح کرد: برای اعمال این اصلاحات باید به دنبال حرکت توامان تحقیقات بنیادی و کاربردی تعلیم و تربیت باشیم؛ باید تصورات ما از ساختار تعلیم و تربیت با عینیات آن مطابقت پیدا کند؛ باید از بی‌سوادی مدرن و وارونگی مفاهیم تا حد امکان جلوگیری کنیم؛ تعلیم و تربیت در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش بسیار مهمی دارند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم یادآوری کرد: در نهایت باید به دنبال تجربی شدن این تحقیقات مربوط به علوم انسانی باشیم، صنعت به طور روز افزونی برای بکار بستن تئوری‌ها احتیاج دارد، باید موضوعات پژوهشی نیاز صنعت جامعه هم‌خوانی بیشتری داشته باشد در واقع باید هدف اصلی این تحقیقات مدلسازی پاسخگویی به نیازهای حیاتی و واقعی باشد.

انتهای پیام/

کنفرانس ملی رشد توسعه و سلامت انسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار