رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور استان از اجرای طرح ملی پایش بیماری سالمونلا در مزارع اجداد و مادر تخمگذار استان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین؛ وحید ابراهیم نژاد حمیدی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور استان قزوین با اشاره به اجرای طرح ملی پایش بیماری سالمونلا گفت: اولین مرحله این برنامه با مراجعه به مزارع فعال مرغ اجداد و مادر تخمگذار و اخذ و انجام آزمایش نمونه‌ها بر اساس آخرین دستورالعمل‌های بین المللی صورت گرفت که موردی از بیماری در مزارع تحت پوشش استان در نتایج آزمایشگاهی تشخیص داده نشد.

حمیدی هدف از اجرای این طرح را تعیین میزان شیوع سالمونلا در بین گله ­های اجداد و مادر تخمگذار صنعتی و در مراحل بعدی تعیین فراوانی سروتیپ‌های موجود و همچنین تعیین میزان شیوع آلودگی به این بیماری برحسب نژاد، سن و فصول مختلف سال بیان کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به تنوع میزبان و ناقلین عامل بیماری، سالمونلا از جمله مهم‌ترین بیماری‌های زئونوز است.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور استان، این بیماری به علت انتقال بیماری ازطریق مصرف گوشت و تخم مرغ آلوده طیور، یکی از شایع‌ترین عوامل مسمومیت‌های غذایی است.

حمیدی اضافه کرد: بیماری سالمونلوز در طیور علاوه بر انتقال افقی، به صورت عمودی نیز باعث آلودگی تخم مرغ‌های نطفه دار و نهایتا جنین جوجه می‌شود که به دلیل مزمن بودن بیماری می‌تواند منجر به خسارات اقتصادی در طول دوره پرورش و حتی تولید شود.

انتهای پیام/

طرح ملی مراقبت سالمونلا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.