در آیین گرامیداشت هفته پژوهش از استاد محمد روشن پژوهشگر برجسته گیلانی قدردانی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مصطفی سالاری، استاندار گیلان در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و نکوداشت استاد محمد روشن، پژوهشگر برجسته‌ای که ۶۰ سال در زمینه‌های علمی و ادبی فعالیت دارد گفت: این فرهیخته برجسته با تحقیق و پژوهش نقش مهمی در توسعه فرهنگی استان دارد.

وی با اشاره به پیشینه علمی، فرهنگی و ادبی گیلان و نقش فرهیختگان در توسعه به ویژه توسعه فرهنگی استان،  افزود: فرهیختگان و استادان ادبیات و علم شکل دهنده تمدن غنی گیلان هستند.

استاندار گیلان با بیان اینکه، گیلان خواستگاه فرهیختگانی همچون محمد معین، استاد محمد روشن و هوشنگ ابتهاج است، گفت: باید از تجربیات و دیدگاه‌های فرهیختگان و نخبگان در تصمیم گیری‌ها بیشتر استفاده کرد.

مصطفی سالاری با اشاره به اینکه کمتر منطقه‌ای در دنیا است که از مواهب طبیعی بکر و موقعیت جغرافیایی همانند گیلان برخوردار باشد، افزود: متاسفانه نتوانسته ایم در تجمیع سرمایه‌ها موفق باشیم و با استفاده از آن، جامعه را به سطح مطلوبی از رفاه برسانیم به همین دلیل نیازمند همفکری فرهیختگان هستیم.

وی، تنوع فرهنگی را از سرمایه‌های مهم استان دانست و گفت: این تنوع می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد.

استاندار گیلان خواستار ایجاد پیوند میان بزرگان و فرهیختگان گیلان با بخش دولتی و اجرایی شد و تصریح کرد: وظیفه همه ما است که در قدردانی و معرفی بزرگان فرهنگی و ادبی گیلان نقش آفرینی کنیم تا فرهنگ این سرزمین بهتر به دنیا معرفی شود.

محمد روشن در سال ۱۳۱۲ شمسی در رشت متولد شد و تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در رشت گذراند و برای تحصیلات عالیه به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رفت.

وى دوره فوق لیسانس را نیز در پژوهشکده فرهنگ ایران گذرانید و از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۸ شمسی به دبیرى در دبیرستان‌هاى رشت اشتغال داشت و از سال ۱۳۵۰نیز به هیئت علمى پژوهشکده فرهنگ ایران پیوست و از محضر استادانى همچون استاد پورداود و دکتر محمد معین استفاده برد.

از سال ۱۳۵۰ به پیشنهاد استاد شادروان مجتبى مینوى در شمار ۵ تن از پژوهشگران نخستین بنیاد شاهنامه فردوسى از جمله: آقایان دکتر زریاب خویى، شفیعى کدکنى و على رواقى برگزیده شد.

وى از نخستین دوره کنگره تحقیقات ایرانى که از سوى دانشگاه تهران به سال ۱۳۴۹ بر پا گردید تا هشتمین دوره آن که هریک از سوى دانشگاه‌هاى فردوسى مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و ملى سابق (دکتر بهشتى)، بنیاد فرهنگ ایران و فرهنگستان ادب و هنر در کرمان عضویت موثر داشت چنان که ۵ دفتر از خطابه‌هاى کنگره‌هاى بنیاد فرهنگ ایران و فرهنگستان ادب و هنر با نظارت و ویراستارى وى منتشر شد.

استاد محمد روشن در گردآورى مقالات استاد پورداود افتخار همکارى با وى را داشت و در همان اوان، فهرست‌هاى دوازده‌گانه چهار مقاله نظامى عروضى مصحح دکتر محمد معین و ایران از آغاز تا اسلامى ترجمه آن روانشاد را فراهم ساخت. در تمهید مقالات فرهنگ معین از همکاران نخستین آن بزرگوار بود، پس از داستان رستم و سهراب مصحح استاد مینوى، داستان فرود مصحح روشن در بنیاد شاهنامه به مناسبت جشنواره طوس در ۱۳۵۴ منتشر شد. وى پس از انتقال به تهران با مجلات ادبى و تحقیقى پیوندى نزدیک‌تر یافت.

کتاب جامع التواریخ تصحیح، محمد روشن، در دوره سیزدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

آثار استاد محمد روشن تصحیح تفسیر سوره یوسف، تصحیح منشآت خاقانی، لمعة السراج، محضرة التاج، مرزبان نامه، جنگنامه حضرت سید جلال الدین اشرف و بخشی ازمتون تفسیری کهن تصحیح بخش نخستین تاریخنامه طبری و همچنین شاهنامه فردوسی با شرح واژگان است.

 

انتهای پیام/م.ع

تجلیل از پژوهشگر فاخر گیلانی به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش

برچسب ها: سخن بزرگان ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.