نایب رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه درباره شرایط ورود مسافران با دوچرخه به مترو توضیحاتی ارائه داد.

فرنوش نوبخت نایب رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اجرای طرح ترکیبی مترو و دوچرخه تاشو در ایستگاه‌های مترو شهری اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور، طرح ترکیبی مترو و دوچرخه از ایستگاه‌های متروی شهری به اجرا در آمد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در ادامه افزود: بعد از گذشت چند ماه از اجرای طرح «دوچرخه سواران در مترو» شاهد استقبال خوبی از سوی شهروندان و دوچرخه سواران در مترو بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: این طرح برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه به اجرا در آمده است و از این پس دوچرخه سواران در تمام روز‌های هفته به غیر از ساعات ۶:۳۰ تا ۹:۳۰ صبح‌ها و از ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصرها که پیک مسافری محسوب می‌شود، می‌توانند با دوچرخه‌های تاشو با ابعاد ۳۰×۶۰×۹۰ وارد مترو شوند.

نوبخت در خصوص ورود دوچرخه‌های معمولی به مترو شهری افزود: ورود شهروندان با دوچرخه‌های معمولی به مترو در روز‌های جمعه، ایام تعطیل و ۱۳ روز اول ماه فروردین نیز مجاز است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به تنها دلیل ورود دوچرخه‌های معمولی در روز‌های تعطیل گفت: تنها دلیل محدود کردن ورود دوچرخه‌های معمولی در روز‌های تعطیل، خلوتی ایستگاه‌ها و قطار‌ها است، چراکه با توجه به حجم بالای مسافر که در طول هفته از مترو استفاده می‌کنند، امکان ورود دوچرخه به واگن‌ها وجود ندارد و اگر این طرح در تمام روز‌های هفته اجرا شود، باعث ایجاد نارضایتی در بین شهروندان و مسافران مترو می‌شود.

نوبخت در ادامه بیان کرد: با اجرا شدن این طرح فرصت استفاده کردن از مترو برای دوچرخه سواران محیا شد و دوچرخه سوارانی که از دوچرخه‌های عادی استفاده می‌کنند، فقط مجوز ورود به واگن‌هایی را دارند که برچسب‌های دوچرخه بر روی بدنه قطار نصب شده است.

نایب رئیس هیأت مدیره شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در ادامه افزود: در این میان دوچرخه سوارانی که از دوچرخه‌های تاشو استفاده می‌کنند، مجاز به ورود به تمامی واگن‌ها هستند.

شرایط ورود مسافران با دوچرخه به مترو اعلام شد

وی در ادامه در رابطه با دیگر الزامات حمل دوچرخه توسط مسافران در اماکن مترو بیان کرد: سوار شدن بر روی دوچرخه در تمامی ایستگاه‌ها و قطار‌های مترو ممنوع است و مسافران دارای دوچرخه تنها مجاز به حمل در اماکن مترو هستند و همچنین حمل دوچرخه‌های برقـی به صورت روشـن در اماکـن متـرو و استفـاده از پـله‌های برقی و آسانسـور در ایستگاه‌هـای متـرو جهت حمل دوچـرخه ممنـوع است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تأکید کرد: مسافران دارای دوچرخه باید توان جسمی و مهارت حمل دوچرخه از پله‌های ثابت ایستگاه را داشته باشند و مسئولیت جبران خسارت وارد شده به تجهیزات ایستگاه‌ها و قطار‌ها در مواقع حمل دوچرخه بر عهده مسافر حمل کننده دوچرخه است.

نوبخت در ادامه: مسئولیت ناشی از عدم رعایت موارد ایمنی در محیط پیرامون ورودی‌های ایستگاه‌های در تملک و حیطه مترو نیز بر عهده مسافر دوچرخه سوار است و همچنین مسافرانی که قصد حمل دوچرخه توسط مترو را دارند، باید مراقب برخورد دوچرخه با دیگر مسافران باشند و باعث اذیت و آزار مسافران دیگر نشوند.

وی در خصوص چگونگی لباس مسافران دوچرخه سوار در مترو بیان کرد: لباس مسافران حمل کننده دوچرخه باید متعارف با عرف عمومی و شرعی جامعه باشد و هر مسافر مجاز به حمل تنها یک دستگاه دوچرخه است.

نایب رئیس هیأت مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در ادامه گفت: البته دوچرخه‌ها باید تمیز و ملحقات اضافی نداشته باشند و استقرار دوچرخه در کنار در‌های قطار و پلکان واگن‌های قطار‌های دو طبقه و رها کردن دوچـرخه در ایستگاه‌ها و واگـن‌های قطار ممنوع است و باید جهت ایمنی بیشتر، دوچرخه توسط صاحب آن مهار شود.

نوبخت خاطرنشان کرد: مسئولیت حفاظت و نگهداری از دوچــرخه از بدو ورود به امـاکن متـرو تا خــروج از آن بر عهـده مسافر حمل کننــده دوچرخه است و شرکت بهـره برداری راه آهـن شهری تهران و حومه هیچ مسئولیتی در برابر صدمه دیدن و مفقود شدن دوچرخه نمی‌پذیرد و تمام مسئولیت‌ها بر عهده شخص حمل کننده دوچرخه است.

وی در پایان در خصوص همکاری مسافران با مأموران مترو خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از حادثه مأموران در محوطه ایستگاه‌ها حضور دارند و مسافرانی که اقدام به حمل دوچرخه از طریق مترو می‌کنند، باید جهت حفظ ایمنی خود و دیگر مسافران، کمال همکاری و تعامل را با پرسنل ایستگاه داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۸:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام
اگه میشه یه واگن اختصاص بدین به خود دوچرخه نه مردم. اینجوری همه میتونن در ایام غیر تعطیل دوچرخه ببرن.
Iran (Islamic Republic of)
محمد فراهانی
۱۹:۲۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
دوچرخه های معمولی نیز میتوانند با خرید یک کیف حمل دوچرخه..دوچرخه رو تاسو کنند.چرخ های جلو و عقب باز میشه و داخل کاور قرار میگیره..خود کاور هم جمع میشه و به کوله پشتیتون بسته میشه بعد از اسمبل دوچرخه.فقط کمی هزینه لازمه....نهایتا بیرون مترو میتونید چرخ جلو و عقب رو به تنه با بند فیکس ببندید..که تقریبا یک متر یا کمتر بشه.و داخل یه کاور شمعی قرار بدید و دست بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۲۲:۳۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
سلام
امکان استفاده از مترو برای دوچرخه سواران عالیه ولی مشکلاتی وجود داره مثل توی واگن که جای مناسبی برای توقف دورخه نداره
ای کاش ؤاگن هایی مخصوص دوچرخه مثل واگن بانوان وجود داشت تا راحت تر رفت و امد میشد دراین صورت حتی ایام غیرتعطیل هم میشه دوچرخه اورد
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۱۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
خیلی خسته نباشن
Iran (Islamic Republic of)
دوچرخه سوار
۱۳:۱۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
خیلی خسته نباشن که فقط جمعه ها دوچرخه سوارا می‌تونن وارد مترو شن! آدم اگه از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل استفاده میکنه یعنی هر روز باهاش میره سرکار! منطقیه که تو ساعات شلوغی اجازه ورود نداشته باشن ولی در ایام هفته در ساعت غیر شلوغ چرا نمیشه برد دوچرخه رو؟ همه که نمی‌تونن دوچرخه تاشو بخرن!
Iran (Islamic Republic of)
امین جالینوس
۱۹:۳۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تشکر میکنیم از مدیران محترم مترو والبته خاطرنشان میکنیم در صورت خسارت وارد امدن به تجهیزات مترو هیچ تقصیری به گردن دوچرخه سواران نیست چرا که زیرساخت لازم باید تدارک دیده شود ضمن اینکه بار کاسته شدن از ترافیک شهر و آلودگی هوا بر دوش دوچرخه سواران است جا داره که تشکر و مهر بیشتری نسبت به این عزیزان از سمت مدیران دولتی گسیل شود.به نمایندگی از 40 هزار نفر دوچرخه سوار در شهر تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
از مدیران محترم مترو تقاضا دارم ، نسبت به وضعیت اسفبار دستفروشان در مترو و مزاحمتهای حرکتی و صوتی که ایجاد میکنند فکری اساسی کنند . من نمیگویم که در این وضعیت دشوار اقتصادی عده ای را از نان خوردن بیندازیم ولی در بیرون از قطارهای و در داخل ایستگاههای می توان آنانرا ساماندهی نمود و از یک بحران که ممکن است در آینده بوجود آید ، جلوگیری کرد . تشکر
آخرین اخبار