آیت الله نوری همدانی گفت:مسئولین باید برای ریشه کن کردن فقر تلاش کنند؛باید اشتغال و تولید درست کرده و فقر را از بین ببرند.

به گزارشگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم به موضوع فقر در جامعه اسلامی اشاره کرد و با بیان حکمت شماره سه نهج البلاغه، گفت: امام علی علیه السلام فرمودند: «وَالْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ/ و تهیدستى مرد زیرک را در برهان کُند مى سازد و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است».

ایشان در ادامه حکمت ۵۶ نهج البلاغه را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: حضرت فرمودند: «الْغِنَی فِی الْغُرْبَهِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِی الْوَطَنِ غُرْبَهٌ/ توانگری در غربت، چون در وطن ماندن است و درویشی در وطن، در غربت به سر بردن».

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه به حکمت ۱۵۴ نهج البلاغه اشاره ویادآورشد: أمیرالمؤمنین علیه الاسلام بیان داشتند: «الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَکْبَرُ/ فقر و تنگدستى مرگ بسیار بزرگست (زیرا سختى مرگ یک بار است و سختى بى چیزى هر آن مشاهده می‌شود)».

وی ادامه داد: همچنین حضرت امیر علیه السلام در جای دیگر فرمودند: «و قال علیه السلام لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِیَّةِ: یَا بُنَیَّ، إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنْهُ، فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّینِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِیَةٌ لِلْمَقْتِ/ امام علیه السلام به فرزندش محمد بن حنفیه فرمود: فرزندم! از فقر بر تو مى ترسم پس از آن به خدا پناه ببر، چراکه فقر، هم دین انسان را ناقص مى کند و هم عقل را مشوش مى سازد و هم مردم را به او و او را به مردم بدبین مى کند».

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که بلایی بزرگتر از فقر نداریم، اشاره کرد: لقمان برای فرزند خود نقل کرد که من همه مصیبت‌ها را چشیدم و دیدم؛ ولی هیچ مصیبتی را از فقر بالاتر ندیدم.

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که اسلام با ظلم، جهل و فقر مبارزه می‌کند، یادآورشد: مسئولین باید برای ریشه کن کردن فقر تلاش کنند؛ باید اشتغال و تولید درست کرده و فقر را از بین ببرند.

این مرجع تقلیدخاطرنشان کرد: مردم باید در سفره خود مشاهده کنند که فقر و گرانی از بین رفته است؛ مرد فقیر شرمنده خانواده خود است؛ باید جامعه متعادل و متوازن و نزدیک به هم به وجود آورد؛ نه اینکه برخی سرمایه دار بوده و برخی در فقر به سر ببرند.

انتهای پیام/ح

مسئولین به داد مردم برسند/ مرد فقیر شرمنده خانواده خود است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار