رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: شب یلدا،همزمان با آغاز انقلاب زمستانی است که نسبت به شب قبل و بعد از آن یک دقیقه بلندتر است.

مهدی اسحاقی رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به در پیش بودن فصل زمستان در خصوص انقلاب زمستانی اظهار کرد: زمین در طول 365 روز و 6 ساعت یک بار با گردش به دور خورشید سال خورشیدی را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه محور حرکت وضعی زمین نسبت به راستای قائم 5/23 درجه زاویه دارد ادامه داد: این کج بودن حرکت وضعی باعث می‌شود زمین در موقعیتی قرار بگیرد که خورشید به قطب شمال عمودتر  و به نیم‌کره جنوبی مایل‌تر بتابد.

اسحاقی در تعریف انقلاب تابستانی و زمستانی عنوان کرد: در حالتی که خورشید به عمودترین حالت خود به نیم‌کره شمالی بتابد انقلاب تابستانی اتفاق می‌افتد و همزمان ساکنان نیم کره جنوبی انقلاب زمستانی را تجربه می‌کنند.

رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان عنوان کرد: هنگامی که بعد از 6 ماه با قرار گرفتن زمین در طرف دیگر، خورشید در مایل ترین حالت به نیم کره شمالی بتابد انقلاب زمستانی در نیم کره شمالی و انقلاب تابستانی در نیم‌کره جنوبی پدید می‌آید.

کارشناس نجوم با اشاره به تاثیر زاویه تابش خورشید به سطح زمین تصریح کرد: در تابستان این زاویه عمود باعث می‌شود در اول تیرماه طول روز به بیشترین ساعات خود و به 16 ساعت برسد و بالعکس طول شب به 9 ساعت که کمترین زمان است برسد.

اسحاقی با اشاره به پیش رو بودن شب یلدا بیان داشت: در 30 آذر که به نام شب یلدا شناخته می‌شود خورشید به مایل‌ترین حالت خود به زمین تابیده و باعث می‌شود که بیشترین مدت زمان را در زیر افق قرار گرفته و طولانی ترین شب را رقم بزند.

وی با اشاره به مدت زمان 16 ساعتی شب یلدا افزود: این شب که همزمان با آغاز انقلاب زمستانی است نسبت به شب قبل و بعد از آن، یک دقیقه بلندتر و نسبت به شب آغاز انقلاب تابستانی حدود 5 ساعت تفاوت دارد.

کارشناس نجوم با یادآوری اشتباه عموم مردم مبنی بر نزدیک بودن فاصله زمین به خورشید در تابستان و دوربودن این فاصله در زمستان عنوان کرد: مدار زمین بیضی است و این ادعا تا اندازه ای می‌تواند درست باشد ولی دلیل اصلی گرمای هوا در تابستان و سرما در زمستان به علت زاویه تابش خورشید نسبت به زمین است.

رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان در پایان با اشاره به رسم دیرینه ایرانیان در شب یلدا اظهار کرد: شب یلدا فرصتی است تا با جذابیت های آسمان و صورت فلکی هایی مانند شکارچی، خوشه پروین و سیاره مریخ که بیشتر در آسمان هویدا هستند، آشنا شده و علاوه بر تجربه لذت از عظمت پروردگار، از لحاظ معنوی و روحی نیز بهره بگیرند.

 

انتهای پیام/م

صحبتهای رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان در خصوص انقلاب زمستانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار