۲ میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره سازی میعانات گازی اضافه شدمشکین فام گفت:پیش بینی ما این است پیمانکار فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پایان سال مشخص  شود‌.
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در بیستمین سالروز تاسیس این شرکت از اضافه شدن ۲ میلیون بشکه ای مخازن ذخیره سازی میعانات گازی از امروز خبر داد.

وی درباره این خبر تصریح کرد: از امروز چهار مخزن با حجم هرکدام ۵۰۰ هزار بشکه به ظرفیت ذخیره سازی میعانات گازی اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: ظرفیت تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در آذرماه امسال رسیده است.برداشت تجمعی گاز از میدان گاز پارس جنوبی هم اکنون به ۱۳۴۸ میلیارد مترمکعب رسیده است که نسبت به سال ۹۲، ۲ برابر شده است.

مشکین فام ادامه داد: تا اواسط بهمن ماه ظرفیت تولید پارس جنوبی ۸۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد که به معنای تحقق اهداف تعیین شده از سوی وزارت نفت است.

تحویل ١٣ پالایشگاه پارس جنوبی به بهره‌بردار

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس  با بیان اینکه در مجموع ۱۳ پالایشگاه گازی در منطقه پارس جنوبی واقع شده است، گفت: تا کنون هشت پالایشگاه منطقه عسلویه در مدار تولید قرار گرفته و تحویل بهره‌بردار شده است، همچنین پنج پالایشگاه در منطقه تنبک و اختر (سایت دو پارس جنوبی) واقع شده که دو پالایشگاه ۱۹ و ۱۲ به بهره‌بردار تحویل شده است.

وی در مقایسه برداشت گاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی با قطر، با اشاره به این‌که کشور قطر توسعه فازهای مشترک از این میدان را زودتر از ایران آغاز کرده است، گفت: برداشت گاز از این میدان مشترک از سال ۸۱ در هر دو کشور آغاز شد و تا سال ۸۶ همتراز بوده است، اما پس از آن به مدت هشت سال قطر در برداشت گاز از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان از ایران پیشی گرفت.

مشکین‌فام تصریح کرد: ظرفیت تولید گاز قطر در میدان پارس جنوبی در آن هشت سال به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید، در حالی که ظرفیت تولید ایران ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز بود.

وی با اشاره به این که در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۷، برداشت ایران از مخزن مشترک پارس جنوبی ۳۷۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، ادامه داد: از سال ۹۲ توسعه در پارس جنوبی شتاب بیشتری گرفت، تا جایی که با توسعه فازهای این میدان تا پایان امسال تولید گاز از پارس جنوبی به مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی بیان کرد:عملیات اجرایی فازهای پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ سال ۹۸ به پایان می‌‌رسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های داخلی یکی از اهداف این شرکت است،افزود: ۴۰ شرکت ایرانی به عنوان جایگزین شرکت‌های خارجی در طول فعالیت پارس ثبت و فعال شده اند.

مشکین فام، از مذاکره با شرکت «او ان جی سی» هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی که MDP آن تکمیل شده، خبر داد و گفت: اگرچه سرعت این قضیه کُند است، اما کار در حال انجام است.

مستندی درباره دریافت رشوه از سوی توتال دریافت نکرده‌ایم/پیمانکار فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پایان سال مشخص می شود

 مشکین فام درباره اخبار منتشر شده از خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه  شرکت توتال فرانسه روز جمعه در پاریس به پرداخت ۵۰۰ هزار یورو جریمه محکوم شده است اظهار کرد: ما مستندی درباره دریافت رشوه از سوی توتال که مربوط به فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی و سال ۱۹۹۷ میلادی است، دریافت نکرده‌ایم. البته کشور فرانسه این موضوع را پیگیری و صحت آن را تایید کرده، اما شرکت نفت و گاز پارس به صورت مکتوب نامه‌ای در این زمینه دریافت نکرده است.

وی درباره سرنوشت فاز 11 پارس جنوبی و ترک توتال از این پروژه گفت: آنچه با توتال پیش رفتیم مطابق ماده ۴۶ قرارداد است و شرایط برگشت تحریم شفاف توافق و تاکنون مرّ قرارداد دنبال شده و خلاف آن انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به این سوال که آیا در قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی جریمه لحاظ شده است، جواب منفی داد و تاکید کرد: جریمه از محل تأخیر در اجرای پروژه است، یعنی هرچه پیمانکار دیرتر به تولید برسد به ضررش است و در واقع بهترین جریمه برای پیمانکار است. این رویه در آی‌پی‌سی و بای‌بک به همین صورت بوده، بنابراین پیمانکار همواره به دنبال تولید و بازپرداخت سرمایه بوده است.

شرکت «سی ان پی سی» هنوز به‌صورت رسمی خروج خود را از فاز ۱۱ پارس جنوبی اعلام نکرده و ما از طریق رسانه‌ها آن را شنیده ایم.

مشکین فام بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که پیمانکار فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پایان سال مشخص شود‌.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در تشریح تاثیر و دستاورد حضور توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: مقدمات ساخت سکوی فشارافزا در داخل کشور فراهم شده است و توتال در مدت همکاری، روی موضوع تقویت فشار و طراحی این سیستم کار کرده و کل مدارک به شرکت چینی سپرده شده است.

 مشکین فام افزود: سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیون دلاری توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی، با خروج این شرکت از توسعه این فاز در ایران می‌ماند.

وی درباره جکت ساخته شده پتروپارس برای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هم اظهار کرد: این جکت هم‌اکنون در یارد جزیره قشم است و بعد از تکمیل مطالعات بلوک ۱۱، قرار است از آن در موقعیت ۱۱ B. استفاده شود.

عایدی ۲۵۰ میلیارد دلاری توسعه میدان پارس جنوبی تاکنون

 مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه از زمان توسعه پارس جنوبی تاکنون حدود ۸۰ میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری شده است ،افزود: از این میزان، ۱۴ میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله ساخت جاده و فرودگاه شده است.

وی ادامه داد: تاکنون هزار و ۳۰۰ میلیارد مترمکعب گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی برداشت شده که اگر ارزش هر هزار فوت مکعب ۱۸ سنت در نظر گرفته شود، ۲۵۰ میلیارد دلار عایدات این میدان بوده است‌.

مشکین فام درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، با اشاره به این که از زمانی که مرسک در توتال ادغام شد، به‌دلیل حضور توتال در طرف قطری مذاکرات خود را با این شرکت متوقف کردیم، تصریح کرد: درحال حاضر برای توسعه لایه‌ها، با چند شرکت ایرانی در حال مذاکره هستیم و امیدواریم به‌زودی به نتیجه خوبی برسیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره این که آیا با توجه به مشکلات، بودجه مورد نیاز برای تکمیل فاز‌های باقی‎مانده پارس جنوبی تامین شده است، اظهار کرد: قرار بود برای تکمیل فاز‌های ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی از طریق صندوق توسعه ملی ۴ میلیارد دلار تامین مالی انجام شود که طبق برنامه پیش می‌رود و مشکلی وجود ندارد.

برنامه‌ای برای کاهش تکلیفی گاز نداریم

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره اینکه با توجه به کاهش مشتری میعانات گازی ایران و این‌که حداقل این کاهش رقم ۴۰۰ هزار بشکه در روز را در بر می گیرد، آیا برنامه‌ای برای کاهش تولید گاز دارید یا خیر؟ تصریح کرد: طبق تکلیف وزارت نفت باید هر چقدر می‌توانیم تولید گاز و در پی آن میعانات گازی داشته باشیم و اگر در برخی موارد، از برنامه تولید اندکی عقب هستیم، علت آن بدی آب و هوا است که در کمترین زمان ممکن جبران می‌شود؛ به این ترتیب ما تکلیفی برای کاهش تولید گاز نداریم.

وی به این پرسش که چه برنامه‌ای برای گاز میدان فرزاد بی دارید، اظهار کرد: با توجه به این که گاز این میدان ۲۱ درصد ناخالصی دارد، بنابراین برای پروژه‌هایی مانند ال‌ان‌جی کارایی ندارد. تزریق به شبکه سراسری و میدان‌های نفت برنامه‌ای است که برای استفاده از گاز این میدان پیش‌بینی شده و مطالعات آن در حال انجام است.

برداشت گاز از پارس جنوبی در ۵ سال اخیر دوبرابر شد

وی مجموع ذخایر گازی میدان‌های تحت مدیریت این شرکت شامل پارس‌جنوبی، پارس شمالی، فرزاد A. و B، گلشن، فردوسی، بلال و کیش را ۶۷۳ تریلیون فوت‌مکعب عنوان کرد و گفت: توسعه میدان گازی کیش به‌تازگی به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده است که فاز اول آن از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت اجرا شده و باقی فاز‌های این میدان در آینده تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ظرفیت تولید گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی با قطر را ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و افزود: بلوک‌های مرزی این میدان مشترک به جز فاز ۱۱ در مدار تولید قرار دارند و تا پایان امسال ظرفیت برداشت گاز ترش از فاز‌های در حال توسعه این میدان (۱۳، ۱۴، ۲۲-۲۴) افزایش می‌یابد.

مشکین‌فام با بیان این‌که تولید گاز غنی از میدان پارس جنوبی تا پایان سال ۹۲ با بهره‌برداری از ۱۱۰ حلقه چاه، روزانه ۲۸۵ میلیون مترمکعب بوده است، افزود: هم‌اکنون ظرفیت برداشت گاز از این میدان مشترک با ۲۶۷ حلقه چاه تولیدی به مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

وی همچنین برداشت تجمعی گاز ترش از پارس جنوبی را ۱۳۴۸ میلیارد مترمکعب اعلام و اظهار کرد: تولید گاز از ابتدای توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا سال ۹۲ معادل ۵۹۶ میلیارد فوت مکعب بوده که در پنج سال اخیر به بیش از دو برابر رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت گاز پارس، میانگین برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی را ۵۸۳ میلیون مترمکعب اعلام کرد و با بیان این که ۷۰ درصد سبد انرژی کشور را در برمی‌گیرد، افزود: براساس تکلیف وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، افزایش ۳ میلیارد فوت مکعب تولید روزانه گاز برابر با تولید روزانه ۸۵ میلیون مترمکعب را در دستور کار داریم که تا امروز افزایش ظرفیت تولید یک میلیارد فوت مکعبی از فاز ۱۴ محقق شده و افزایش ظرفیت ۲ میلیارد فوت‌مکعب نیز تا اواسط بهمن‌ماه محقق می‌شود.

مشکین‌فام با اشاره به این که سه ردیف شیرین‌سازی فاز‌های ۱۳ و ۲۴-۲۲ در مدار بهره‌برداری قرار دارد و تا پایان هفته جاری آخرین ردیف شیرین‌سازی فاز ۱۳ وارد مدار تولید خواهد شد، افزود: همچنین آخرین ردیف شیرین‌سازی فاز ۲۴-۲۲ هم تا اواسط بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد، بنابراین پالایشگاه‌های این دو فاز برای تصفیه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز در روز به آمادگی کامل می‌رسند.

به گفته وی، سومین سکوی دریایی فاز ۱۴ هم تا پایان امسال نصب و راه‌اندازی خواهد شد و ظرفیت برداشت از این فاز تا ۴۲ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار