به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تولد سینما در ایران به دوره قاجار و مظفرالدین شاه باز میگردد و همواره فراز و فرودهای فراوانی را در دورههای مختلف تاریخی داشته است.
سینما در دنیای امروز به عنوان یکی از ابزارهای پیشرفته به شمار میرود که حالا دیگر به عنوان صنعت تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و جزء چند صنعت پول ساز در دنیا محسوب می شود و گردش مالی قابل توجهی دارد.
سینمای دنیا در حوزه تکنولوژی توانسته رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کند و به دانشی دست یابد که شاید بشر در گذشته ای نه چندان دور حتی تصور آن راهم نمیکرد. سینمای ایران که پس از انقلاب اسلامی دچار تحول بنیادین شد؛ در زمینه ادوات و تجهیزات سینمایی هم همانند حوزههای دیگر در شرایط تحریم قرار گرفت. سالهای ابتدای انقلاب اسلامی که سینما با موضوع جنگ تحمیلی مواجه شد پس از یک وقفه کوتاه توانست دوباره خود را بازیابی کند و با همان ظرفیت اندک توسط نیروهای متعهد سینما امتحان خوبی را در آن شرایط پس بدهد.
سینمای بعد از انقلاب همچنان دوران نگاتیو را سپری میکرد و دوربینها و لابراتورها همچنان حرف اول را در سینما میزدند. سینماهای سطح کشور هم با همان دستگاههای خاطره انگیز آپارات، فیلمها را روی پرده نقره ای اکران میکردند اما با گذشت یک دهه از انقلاب اسلامی به مرور و در دهه هفتاد، سینما دچار تحول ابزاری شد و کم کم به سمت تکنولوژی دیجیتال پیش رفت.
ورود دوربینهای دیجیتال باعث شد تا بساط اکران آپاراتی در سینما برچیده شود و جای خود را به نمایشگرهای دیجیتال و پیشرفته بدهند. سینما بعد از انقلاب علاوه بر آنکه در توسعه عمومی در حوزه اکران به سمت به روز شدن حرکت کرد، در تجهیزات سینمایی مورد استفاده در فیلمها نیز توانست رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کند.
سینمای ایران که در ابتدای انقلاب با کمک دفترهای فنی فیلم سازی در خارج از کشور میتوانست احتیاج خود را برطرف کند، حالا در چهل سالگی انقلاب به بلوغی رسیده است که میتواند صادر کننده برخی علوم پیشرفته سینمایی در منطقه باشد. فیلم سازان کشورهای مختلف با توجه به ابزار و تجهیزات و شهرکهای سینمایی ایران، تمایل دارند تا در پروژههایی با هزینه ساخت بالا، اثر خود را در ایران با هزینه به مراتب کمتر تولید کنند.
سینمای ایران که روزی شاید برای یکی از مایحتاج اولیه خود مانند پایه دوربین و مواد اولیه نگاتیو در مضیقه بود حالا پس از گذشت چهار دهه از انقلاب به تولید کننده و در مواردی صادر کننده تجهیزات سینمایی تبدیل شده است.
تصویربرداری در سینما و تجهیزات آن از پیشرفتهترین ادوات سینما به شمار میرود که امروزه با پیشرفتهای صورت گرفته دراین زمینه میتواند کیفیت بسیاری از آثار را درجه بندی کند. سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی پیشرفت قابل توجهی را در حوزه تصویربرداری داشت و چهرههای مطرحی هم توانستند پا را فراتر از مرزها بگذارند و در پروژههای بزرگ جهانی سهمی داشته باشند.
فرشاد گل سفیدی مدیر فیلمبرداری پروژههای مختلف سینمایی که در کارنامه خود فیلمهایی مانند «اخراجی ها»، «رسوایی»، «امپراطور جهنم» و سریال «پایتخت» را به عنوان فیلمبردار دارد، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیشرفتهای این حوزه و حال و هوای این روزهای صنعت تصویر برداری در سینما گفت: در گذشته با اینکه امکانات ما محدود بود و باید با ابزاری مثل دوربینهای نگاتیو تصویربرداری انجام میدادیم، ولی زمان تصویربرداری به ما این امکان را میداد تا بتوانیم فرصت مناسبی برای کار داشته باشیم.
وی ادامه داد: اینکه ما امروز برای پروژهها میتوانیم به کمک تکنولوژی،زمان فیلمبرداری را کاهش دهیم موضوع قابل اهمیتی است، اما شاید این موضوع موجب شده تا زمان پروژه ها کوتاهتر از گذشته شوند و شما باید به این ابزار و امکانات اشراف کاملی داشته باشید تا از عهده کار با آن برآیید.
گل سفیدی با اشاره به اینکه در گذشته پنجاه درصد فیلمبرداری در سر صحنه انجام میشد و در لابراتورها نیم دیگر کار انجام میگرفت، بیان کرد:در زمان حاضر به اندازه ای سینما و تکنولوژی پیشرفت کرده است که واقعا فقط تصویربرداری هنری سر صحنه انجام میشود و بقیه کار به پست پروداکشن و جلوههای بصری بعد از فیلمبرداری سپرده میشود.
وی اظهار کرد: ما در حال حاضر در حوزه فیلمبرداری در سینما واقعا ابزار و تجهیزات به روزی را نسبت به دنیا در اختیار داریم و دوربینهای مورد استفاده در فیلمها با پیشرفتهترین کشورهای دنیا قابل مقایسه است به اندازه ای که به طور مثال ما از دوربینهای فانتوم، ماشینهای فیلمبرداری پروازی و چراغهای نورپردازی حرفه ای استفاده میکنیم که به راحتی قابل دسترس هستند و همه میتوانند از آن بهرهمند شوند.
گل سفیدی بیان کرد: امروز ما در بخشی از تجهیزات از برخی از کشورهای همسایه جلوتر هستیم و حتی بخشی از نیازهای آنها را نیز برطرف می کنیم. من به خاطر دارم که گاهی اوقات برای یک پیچ سه پایه لنگ میماندیم و مجبور بودیم که چند روز پروژه را تعطیل کنیم.
وی اضافه کرد: به لطف صنعتی شدن سینما در کشورهای مختلف، ما هم به سمتی پیش رفته ایم که سینما در این سالها جدیتر به آن نگاه شده و پیشرفتهای خوبی را داشته است که در شاخههای مختلف از جمله کیفیت تصویربرداری و شرایط اکران فیلمها شاهد آن هستیم.
مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی اخراجیها با بیان اینکه در زمانهایی که دستیار فیلمبرداری در پروژهها بودم و آرزو داشتم که دستم به دوربین بخورد، گفت: در حال حاضر وضعیت طوری شده که جوانها به دلیل دانش به روز و آگاهی از تکنولوژیهای سینمایی، خودشان یک کمپانی فیلم سازی هستند و به راحتی به امکانات فیلم سازی دسترسی دارند که این موضوع نشان از فراگیر شدن ابزاری است که تنها در اختیار چند نفر بود.
گل سفیدی گفت: قطعا پیشرفت های تکنولوژی و علمی در سینما تاثیرگذار است اما باید سینما را به صورت یک صنعت دید تا تمام ابعاد آن، هم جهت با هم رشد کنند چرا که در غیر اینصورت شاهد شکوفایی در این هنر نخواهیم بود و این امر هم همت جدی مسئولان سینمایی و حتی فراسینمایی را می طلبد تا نگاهشان را به سینما حرفه ای تر کنند.
انتهای پیام/