کارشناس مسائل بین الملل گفت: هدف آمریکا از همراهی با کانال مالی سوئیس می‌تواند اعمال فشار بیشتر بر اروپا به واسطه حمایت از ایران باشد.


سوئیس می‌تواند حافظ منافع ایران در برابر آمریکا باشد/ هدف آمریکا از همراهی با سوئیس برای راه‌اندازی کانال مالی، اعمال فشار بیشتر بر اروپاست

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دولت سوئیس اعلام کرد با هماهنگی آمریکا در آستانه راه‌اندازی کانال ویژه پرداخت مالی است که به شرکت های این کشور اجازه می‌دهد کالاهای بشردوستانه مانند غذا، دارو و کالاهای پزشکی به ایران وارد کنند.گفته می شود آمریکا امیدوار است با راه اندازی این کانال SPV و یا پیوستن تهران به این سازو کار از دستور کار اروپا خارج شود. خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در راستای بررسی اقداماتی که قرار است از طریق این کانال مالی انجام شود، گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان انجام داده که در ادامه ارائه شد است.

عبدالرضا فرجی راد کارشناس سیاست خارجی در رابطه با ادعاهای آمریکا درمورد ورود اقلام دارویی به کشورمان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بیش از 80 درصد نیازهای دارویی‌اش را در داخل و در کارخانه‌های بومی تولید می‌کند و اگر قرار باشد کمک دارویی به کشوری داشته باشد، بی شک از تولیدات خود استفاده خواهد کرد.

فرجی راد افزود: برخی از واردات درمانی ایران مانند داروهای روانپزشکی، مواردی نیستند که در حال حاضر مورد نیاز سایر کشورها از جمله یمن باشد، بنابراین این ادعا، بی ربط بوده و هیچ سندیتی ندارد. قطعا جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر توانایی تولید تقریبا بیشتر داروها را دارد.

این کارشناس سیاست خارجی درمورد خبر ایجاد سازوکاری که دولت سوئیس اعلام کرده برای تعامل شرکت‌های این کشور با ایران در زمینه دارویی  ایجاد خواهد کرد، گفت: آمریکایی‌ها مدعی بودند که تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان شامل موارد دارویی و پزشکی نمی‌شود، اما همواره موانعی را در مسیر تعاملات سایر کشورها با ایران ایجاد می‌کردند.

وی ادامه داد: از آنجا که دولت سوئیس قابل اعتمادتر است ایجاد این کانال مالی می‌تواند ایده خوبی باشد، اما همان طور که می‌دانیم این کانال با SPV متفاوت است و تنها برای واردات دارویی و غذایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا ایران بتواند به راحتی تبادلات مالی داشته و با شرکت‌های متوسط و کوچک در حوزه تعیین شده کار کرده و اقتصاد کشور در جریان باشد.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: آنچه سوئیس انجام می‌دهد کار اقتصادی، سرمایه‌گذاری و کار نفتی نیست و  طبق اظهارات مقامات و مذاکراتی که با آمریکایی‌ها انجام شده،   قرار است SPV تا دو هفته آینده عملیاتی شود و اینکه تا چه اندازه اجرایی خواهد شد بعدها مشخص می‌شود.

فرجی راد تاکید کرد: کانال سوئیس تنها برای تبادلات دارویی و غذایی است . این سازوکار می‌تواند برای ما مفید باشد  و در صورت سنگ اندازی آمریکایی‌ها  خود سوئیس امکان اقدام  مستقیما را دارد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به ابراز خرسندی آمریکایی‌ها از ایجاد این کانال دارویی و پزشکی توسط دولت سوئیس اظهار کرد: ممکن است هدف آمریکا از همراهی با سوئیس برای راه‌اندازی کانالی از سوی این کشور، اعمال فشار بیشتر بر اروپا در حمایت از جمهوری اسلامی ایران باشد که البته امکان دارد موثر باشد.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها بر این باور هستند که در سایه حمایت آنهاست که نفت ایران به فروش می‌رسد و با راه‌اندازی کانال سوئیس هم دیگر نیازی به SPV وجود نخواهد داشت، بنابراین حذف SPV می‌تواند از مضرات کانال سوئیس باشد و هدف ایالات متحده هم همین است که از طریق همکاری با سوئیس مشکلات دارویی و غذایی برای ایران حل شده و اروپا دیگر پیگیر موضوع SPV نباشد.

وی در رابطه با نحوه نظارت بر کانال سوئیس خاطرنشان کرد: دولت سوئیس به دلیل تجربه‌ای که در این زمینه دارد، بهترین ناظر محسوب می شود و این کشور می‌تواند حافظ منافع ما در برابر آمریکایی‌ها باشد و اگر قرار بود کشوری این کانال را ایجاد کند سوئیس بهترین گزینه بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اروپا ، spv ، اتحادیه اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار