به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،کارفرمایان طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کارگران اقدام میکنند.
در این قانون مقرر شده که کارفرما مکلف است تا پایان آخرین روز ماه بعد، فهرست و حق بیمه کارکنان را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کند.
هر فرد پس از آغاز بیمه پردازی میتواند از سازمان تأمین اجتماعی خدمات بیمهای و درمانی خود را در چارچوب قوانین این سازمان مطالبه کند.
بیشتر بخوانید: فرآیند احراز سوابق بیمه و ادعای بیمه نشدن چگونه است؟
در صورتی که کارفرما در زمینه حق بیمه کارگران قصور کند، بیمه شده میتواند با اطلاع دادن به نزدیکترین شعبه یا مرکز ارتباطات مردمی (۱۴۲۰) این سازمان، تقاضای خود را در خصوص مراجعه بازرس به محل کار اعلام کند.
لازم به ذکر است، حق بیمه سال ۹۷ بر اساس حداقل دستمزد به شرح زیر است؛
۱) مبلغ کل بیمه: ۳/۶۷۲/۱۷۱
۲) سهم کارفرما: ۲/۸۱۵/۳۳۱
۳) سهم کارگر: ۸۵۶/۸۴۰
گفتنی است، کل حق بیمه ۳۰ درصد حقوق است که ۲۳ درصد سهم کارفرما و ۷ درصد سهم کارگر را تشکیل میدهد.
انتهای پیام/