به دنبال افزایش نرخ بهره از سوی «جروم پاول»، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ درباره اخراج او با مشاورانش به گفتگو نشسته است.

گمانه زنی‌ها درباره اخراج رئیس بانک مرکزی آمریکا قوت گرفت!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شیکاگو تریبون، دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از مشاوران داخلی و خارجی خود پرسیده است که آیا قدرت اخراج «جروم پاول»، رئیس کنونی بانک مرکزی آمریکا را دارد یا خیر.

این تصمیم ترامپ زنگ خطری را برای قانونگذاران و اقتصاددانان آمریکایی به صدا درآورده است. حتی بعدازظهر روز گذشته، «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم توییتی از گفتگوی خود با دونالد ترامپ را منتشر کرد و نوشت: «من کاملا با سیاست بانک مرکزی مخالف هستم. من هرگز پیشنهاد اخراج جروم پاول را مطرح نکردم و هرگز به این فکر نکردم که این حق را دارم.»

اوایل سال جاری میلادی، مشاوران دونالد ترامپ به او گفتند مطمئن نیستند او (ترامپ) قدرت برکنار کردن رئیس بانک مرکزی آمریکا را داشته باشد، اما به نظر می رسد که اقدامات اخیر «جروم پاول» در بالا بردن نرخ بهره، دونالد ترامپ را بار دیگر نگران کرده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند رئیس جمهور آمریکا از نظر قانونی توانایی اخراج جروم پاول –شخصی که خودش حدود یک سال پیش برای ریاست بانک مرکزی انتخاب کرد—را ندارد.

آنچه سرمایه‌گذاران و کارشناسان آمریکایی را متعجب کرده این است که رئیس جمهور آمریکا آشکارا به انتقاد از سیاست های بانک مرکزی می‌پردازد. از دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون، مقامات کاخ سفید از انتقاد آشکارا از بانک مرکزی آمریکا اجتناب می کردند تا مانع از اعمال فشارهای سیاسی بر بانک مرکزی شوند. این درحالی است که دونالد ترامپ در هفته های گذشته به راحتی از نحوه اداره امور فدرال رزرو بدست جروم پاول انتقاد کرده است.

کارشناسان وال استریت هم بارها از دونالد ترامپ درخواست کرده اند که از موضع انتقادجویانه خود علیه بانک مرکزی عقب نشینی کند. استراتژیست ارشد در مؤسسه «هرایزون اینوستمنتس» اعلام کرد: اگر ترامپ جروم پاول را اخراج کند، این مسئله با واکنش فاجعه باری در بازارهای مالی مواجه خواهد شد.

دونالد ترامپ از جمله مخالفان سرسخت افزایش نرخ بهره در آمریکا است. وی پیش از این هم در ماه اکتبر سال جاری میلادی اعلام کرده بود ممکن است از انتخاب جروم پاول به عنوان جانشین «جنت یلن»، رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا پشیمان شود. جنت یلن اوایل سال 2018 میلادی از سمت خود به عنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا کناره گیری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار