کاکایی در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران و ترکیه اراده سیاسی لازم را برای گسترش مبادلات ارزی دارند

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه، اراده لازمه سیاسی را برای گسترش این مبادلات دارند.

ایران و ترکیه اراده سیاسی لازم را برای گسترش مبادلات ارزی دارندسیامک کاکایی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با دستاورد‌های سفر اخیر هیات دولت به آنکارا گفت: رئیس جمهور به همراه هیئت اقتصادی دولت به منظور شرکت در پنجمین نشست شورای عالی همکاری راهبردی ایران و ترکیه به آنکارا سفر کرد. هدف از این سفر، پرداختن به همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی بود.

کاکائی در خصوص پنجمین نشست شورای عالی همکاری راهبردی تهران- آنکارا اظهار کرد: در این نشست دو طرف بر ضرورت ارتقا مبادلات تا مرز ۳۰ میلیارد دلار که از پیش توافق شده بود، تاکید کردند؛ این توافق حاکی از آن است که ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه، اراده سیاسی لازم را برای گسترش این مبادلات دارند؛ البته چگونگی افزایش سطوح مبادلات دو کشور در سرمایه‌گذاری و همکاری‌های حوزه‌های انرژی و ... هم مدنظر است.

وی افزود: با وجود آنکه ترکیه هم در ماه‌های گذشته تحت تحریم بود، اعلام کرد آمریکا را در تحریم‌های یکجانبه علیه ایران همراهی نخواهد کرد؛ به عبارت دیگر ترکیه قصد دارد همکاری و روابط خود را با ایران بهبود بخشیده و به سیاست‌های آمریکا بی توجهی کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره همکاری‌های نوین میان دو کشور گفت: یکی از نتایج نشست شورای عالی همکاری راهبردی تهران- آنکارا این بود که فرصت‌های مبادلات و همکاری‌های تجاری دو کشور با ارز‌های ملی مورد بحث قرار گرفت تا مبادلات دو کشور تنها  مبنای دلاری نداشته باشد. البته این موضوع قبلا هم مورد بحث بوده است و عملیاتی کردن آن برای هر دو کشور می‌تواند تسهیل کننده مبادلات تجاری باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه بیان کرد: در کنار مسائل اقتصادی، ایران و ترکیه به عنوان دو بازیگر منطقه در عرصه‌های سیاسی تعاملات و گفتگو‌هایی با یکدیگر داشته‌اند؛ تعاملاتی که می‌تواند در خصوص مسائل سوریه و مسائلی که قبلا در ارتباط با عراق و منطقه بوده، تاثیرگذار باشد.

کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: همکاری‌های امنیتی در مرز‌ها از دیگر مسائلی بود که در نشست عالی شورای راهبردی دو کشور، مورد بحث قرار گرفت. به طور کلی پیشینه روابط ایران و ترکیه و همچنین اقتضاء همسایگی آنها، می‌تواند به استمرار و پایداری روابط و همکاری‌های اقتصادی دو کشور کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار