کارشناس مسائل شبه قاره گفت:پاکستان تمایل زیادی برای رایزنی بین تهران_ریاض در راستای کاهش تنش در روابط دو همسایه را دارد.

پاکستان توانایی میانجگری در روابط تهران-ریاض را دارد/محور سفر قریشی بحران افغانستان استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،روز گذشته بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی  از سفر  شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به تهران خبر داد و اظهار کرد، این مقام رسمی وزارت خارجه پاکستان در سفر خود به تهران قرار است با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار  و  در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو و رایزنی کند.

این سفر در حالی به تهران انجام شد که در هفته های گذشته نا امنی هایی در مرزهای مشترک با اسلام آباد رخ داد و در عین حال نشست هایی برای دست یابی به راهکار سیاسی در مورد بحران افغانستان در ابوظبی برگزار شد. این رخ دادها در حالی به تیتر اخبار منطقه تبدیل شد که برخی خبرگزاری های داخلی و خارجی از میانجگری پاکستان در روابط ایران و عربستان گمانه زنی کردند. با توجه به این موضوعات و ارائه تحلیلی روشن از سفر شاه محمود قریشی به تهران با پیر محمد ملازهی گفت‌وگویی را داشته ایم که در ادامه می خوانید؛

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران و محور اصلی این سفر، اظهار کرد:پس  از انتخابات پاکستان و انتخاب شدن عمران خان به عنوان نخست وزیر این کشور بحث  میانجیگری  اسلام آباد بین ایران و عربستان  مطرح شد به طوری‌که نخست وزیر کنونی پاکستان  پیش از پیروزی در انتخابات اعلام کرده بود که قصد  بهبود راوبط تهران-ریاض را دارد.

کارشناس شبه قاره بیان کرد:پاکستان  جایگاه میانجیگری در روابط تهران -ریاض را دارد اما، بحث  اصلی این است که  در شرایط کنونی چه زمینه‌های مساعدی  برای بهبود و ترمیم روابط دو همسایه وجود دارد؟

وی ادامه داد: باید گفت با وجود اختلاف نظرها بین ایران و عربستان،پاکستان تمایل زیادی برای رایزنی در راستای کاهش تنش  روابط دو همسایه را دارد. 

ملازهی با اشاره به اینکه  وزیر امور خارجه پاکستان  علاوه بر سفر به ایران به سه کشور  افغانستان، چین و روسیه هم عزیمت خواهد کرد،گفت: به نظر می‌رسد  محور اصلی سفر قریشی مسائل منطقه ای از جمله یمن و نشست های صلح افغانستان خواهد بود.

وی افزود:به تازگی مذاکراتی در ابوظبی با موضوع صلح افغانستان برگزار شد که در این نشست نمایندگان پاکستان،عربستان و حتی آمریکا حضور داشتند در حالی که خبری از نماینده افغانستان و ایران نبود در نتیجه این موضع باعث شده است که گفت و گوها برای صلح در خصوص افغانستان بخش اعظمی از رایزنی قریشی در تهران  را به خود اختصاص دهد.

کارشناس شبه قاره  با بیان اینکه نشست قبلب موجب نارضایتی دولت افغانستان شده است،اضافه کرد:شاه محمود قریشی با سفر به تهران و سه کشور دیگر به دنبال دست یابی به یک راه حل سیاسی جهت حل بحران افغانستان است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا سفر وزیر امور خارجه پاکستان ارتباطی با خروج نیروهای آمریکا از افغانستان دارد یا خیر؟ تاکید کرد: این سفر ارتباط چندانی با خروج نظامیان آمریکا از افغانستان ندارد و  تصمیم دونالد ترامپ یک تصمیم در سیاست داخلی آمریکاست هر چند یکی از شروط اصلی طالبان برای مذاکره تعیین زمان بندی برای خروج نیروهای آمریکایی بوده است،اما این به معنای خروج کامل  نیروهای آمریکایی  از افغانستان  نیست.

ملازهی در پایان تصریح کرد:از  دیگر محور های مهم سفر قریشی  رایزنی های دو جانبه تهران-اسلام آباد در خصوص مسائل دفاعی و نظامی  است.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۳ دی ۱۳۹۷
اگر ایران با عربستان مشکل خود را حل کند،و عربستان را از چنگ امریکا خارج کند،پیروزی بزرگی برای جهان اسلام خواهد بود.
آخرین اخبار