شریعتی نیاسر گفت: ایران پس از نقلاب به پیشرفت‌های مهمی رسیده است، تقریبا چهل سال پیش ۱۷۵ هزار نفر دانشجو داشتیم و امروز ۴ میلیون دانشجو داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز آموزشی و پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران که ظهر امروز در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در ورود به دانشگاه چشمم به عکس شهدا افتاد و قدری فکر کردم؛ برخی از ما چقدر غافل هستیم،  حالی که امروز با آرامش در حال زندگی کردن هستیم باید یاد تمام شهدا را گرامی بداریم.

وی افزود: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب هستیم؛ در این مدت اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را شاهد بودیم، یک روز خبرنگاری با من تماس گرفت و گفت از اوایل انقلاب چه اتفاقاتی افتاده من پاسخ دادم قیاس مع‌الفارغ است و دور از قیاس منطقی است؛ برای شما جوانان که از تاریخ انقلاب در حد مطالعه آگاهی دارید عرض می‌کنم تقریبا چهل سال پیش ۱۷۵ هزار نفر دانشجو داشتیم و امروز ۴ میلیون دانشجو داریم؛ در آن زمان راه ادامه تحصیل خروج از کشور بود و حدود ۳ هزار هیئت علمی و امروز ۸۲ هزار هیئت علمی در کل کشور داریم.

صدور 71 مجوز در حوزه‌های بین رشته‌ای

شریعتی‌نیاسر گفت: امروز در گوشه و کنار کشور ما مجری تمام دوره‌های فنی، مهندسی، تمامی زیرنظام‌ها و حوزه‌های مختلف علوم هستیم؛ همچنین در حوزه‌های بین رشته‌ای که در زمان قبل از انقلاب معنا و مفهوم نداشت؛ امروز بالغ بر 270 رشته مقطع در حوزه‌‌های بین رشته‌ای در کشور داریم به طوری که فقط در سنوات گذشته ما 71 مورد مجوز حوزه‌های بین رشته‌ای داده‌ایم.

وی افزود: کشور ما به لحاظ علمی و رشد آموزشی وضعیت بسیار مطلوبی دارد؛ همین بس که فارغ التحصیلان ما هر فرصتی پیدا می‌کنند در کشورهای خارج از کشور و در بهترین دانشگاه‌های دنیا به راحتی پذیرش می‌شوند و این نشان از توانمندی و ظرفیت‌های آموزشی در کشور دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در برخی از کشورهای خارجی فارغ التحصیلان ما به خوبی می‌درخشند؛ علی رغم اینکه ممکن است مشکل زبان هم داشته باشند ولی با سایر دانشجویان از کشورهای دیگر رقابت می‌کنند که همه اینها نشان از توان مراکز علمی ما در آموزش جوانان دارد.

یک پژوهشگر خوب باید آموزش خوب هم دیده باشد

شریعتی‌نیاسر بیان کرد: یک پژوهشگر خوب باید آموزش خوب هم دیده باشد، یک آموزشگر خوب حتما باید یک پژوهشگر خوب باشد و مسیر رسیدن به پژوهش خوب از آموزش مطلوب است.

شریعتی‌نیاسر در بیان تصویری از آموزش عالی و سیاست‌های موجود اظهار کرد: ما در شرایطی قرار داریم که فشار زیادی از لحاظ سیاسی در کشور است، کشورها و قدرت‌های استکباری به عناوین مختلف به کشور ما فشار می‌آورند و این فشارها تجربه جدیدی نیست در مقاطع مختلف این فشارها را داشته‌ایم ولی از سخت‌ترین فشارها به برکت جوانان و نیروهای نظام که در همه عرصه‌ها فداکاری کرده‌اند، عبور کردیم.

وی افزود: تحمل سختی‌ها منجر به راحتی و شیرینی می‌شود و در سختی است که انسان رشد می‌کند و آبدیده می‌شود؛ با توجه به مجموعه شرایط تصور می‌شود همه فشارها را باید به فال نیک گرفت و به آینده امیدوار بود؛ با لطف الهی جوانان و مقاومت مردم در برابر تمام سختی‌ها ایستادگی می‌کنیم و موفق خواهیم بود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سیاست‌های آموزش عالی را برشمرد و گفت: دانشگاه علم و صنعت یکی از دانشگاه‌های سطح یک کشور و پرافتخار نظام آموزش عالی است و من افتخار می‌کنم که در دوره‌ای در این دانشگاه تدریس می‌کردم؛ این دانشگاه سرمایه نظام آموزش عالی کشور است و مدیریت آن در دوره‌های مختلف خدمات زیادی را انجام داده‌اند و گام‌های موفقی برای اعتلای دانشجویان برداشته شده است و من آینده آن را خوب پیش بینی می‌کنم.

برنامه اقتصاد مقاومتی دانشگاه علم و صنعت تایید شده است

شریعتی نیاسر افزود: چند سال قبل که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند 15 طرح اقتصاد مقاومتی در سطح کشور مطرح شد که از این تعداد 4 طرح به آموزش عالی واگذار شد، 2 طرح از این 4 طرح واگذار شده به آموزش عالی در حوزه معاونت آموزشی تعریف شده و از این 2 طرح یک طرح آن بحث ارتقای مراکز آموزش عالی و تراز بین المللی است؛ ما از تمام دانشگاه‌ها در این حوزه برنامه خواستیم و دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از دانشگاه‌هایی بود که برنامه خود را ارائه کرده و مورد تأیید قرار گرفت همچنین یکی از دانشگاه‌هایی است که در طرح اقتصاد مقاومتی در لیست ارتقای 5 دانشگاه،‌ 5 پژوهشگاه تراز بین المللی قرار گرفت.

وی درباره تصمیمات اخیر درباره نظام آموزشی عالی گفت: اخیرا مصوبه‌ای برای دانشجویان استعداد درخشان تصویب شده که دانشگاه‌های سطح یک 40 درصد از ظرفیت خود را از بین دانشجویان استعداد درخشان و بدون کنکور پذیرش کنند، این منحصرا برای مراکز سطح یک است.

آیین نامه تحصیل همزمان ابلاغ می‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همچنین آیین نامه تحصیل همزمان تصویب شد و به زودی ابلاغ می‌شود که در آن دانشجویانی که نبوغ خاصی دارند و خود را توانمند می‌بینند می‌توانند با این آیین نامه به طور همزمان در دو رشته تحصیل کنند؛ حتی اگر رشته اول تمام شود و اگر بخواهد دانشجو در رشته اول فوق لیسانس بگیرد رشته دوم را همزمان با آن تا دو ترم می‌تواند ادامه می‌دهد.

شریعتی نیاسر گفت: امسال یعنی سال تحصیلی 97- 98 به نام سال مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری نامگذاری شده و این طرح و آیین نامه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که به 4 محور اشاره دارد؛ محور اول توجه ویژه به دروس کاربردی عموما در رشته‌های فنی و مهندسی، محور دوم دروس اختیاری است که دانشگاه می‌توانست بین 4 تا 10 واحد دروس اختیاری که مهارت دانشجو را بالا ببرد ارائه کند، محور سوم مهارت‌های عمومی است که دانشگاه‌ها کارگاه‌هایی را که لزوما در حوزه رشته تخصصی نیست ارائه دهند تا مهارت‌های عمومی دانشجویان افزایش یابد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ما باید در این راستا تلاش کنیم دانشجویان فارغ التحصیل بتوانند توانمندی خود را به کار بگیرند؛ محور چهارم در رصد دانش آموختگان همه مدیران دانشگاه‌ باید نگاهشان به دانشگاه به مثابه کارخانه‌داری باشد که به محصول خود می‌اندیشد تا ببیند چقدر محصول خواهد داشت و تقاضای آن در داخل و خارج از کشور چگونه است؛ در این حالت است که می‌تواند محصول خود را رشد دهد همان طور که حضرت امام دانشگاه را کارخانه آدم سازی می‌دانستند مدیران دانشگاه نیز باید به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: یکی از راهکارهایی که در این آیین نامه پیش بینی شده راه اندازی انجمن‌های فارغ التحصیلان و دانش آموختگان است تا بتوان دانش آموختگان را رصد کرد که پس از فارغ التحصیلی چه می‌کنند، کجا رفته‌اند و جامعه چقدر از این افراد استفاده می‌کند تا علاوه بر اینکه افتخاری برای دانشگاه باشد برای رشد و ارتقای آن نیز تلاش کند. همچنین در سطح بندی دانشگاه‌ها یکی از پارامترها این است که کدام دانشگاه دانش آموختگان خود را رصد کرده و از آنها اطلاع دارد.

اجرای طرح سرباز کار برای دانشجویان فارغ‌التحصیل

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: ما در این راستا تلاش کرده‌ایم با مراکز صنعتی و دستگاه‌های اجرایی ارتباط برقرار و برای کمک به دانشجویان استفاده کنیم، این کار به صورت‌های مختلف انجام شده که یکی از آنها طرح سرباز کار است که دانشجویان فارغ التحصیل بتوانند دورانی را به عنوان کار در سربازی داشته باشند؛ همچنین طرح دیگر با صنعت برای دوره کارورزی است تا بتوانند از دانشجویان استفاده کنند.

ارتباط ظرفیت پذیرش دکترا با ظرفیت بازار کار

وی افزود: قرار ما با دستگاه‌های اجرایی از جمله صنعت کشور این است که ظرفیت دانشگاه‌ها را متناسب با نیاز تنظیم کنیم؛‌ ما در بخش دکترا 100 هزار دانشجو داریم و اکثر افرادی که وارد این مقطع می‌شوند چشم انداز شغلی خود را در دانشگاه می‌بینند، البته برخی از افراد هم برای دانش افزایی وارد مقطع دکترا می‌شوند ما باید با ایجاد ارتباط ظرفیت پذیرش دکترا با ظرفیت بازار و متناسب شغل را هماهنگ کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما در کشور سالانه شاهد جذب سه هزار نفر از فارغ التحصیلان دکترا در دانشگاه هستیم در حالی که سالانه بیش از 20 هزار نفر فارغ التحصیل دکترا داریم در این حوزه 17 هزار نفر از فارغ التحصیلان مقطع دکترا وارد مشاغلی می‌شوند که نیازی به دکترا ندارند؛ این آمار را برای مقاطع و رشته‌های دیگر نیز داریم.

شریعتی نیاسر  با بیان خالی ماندن صندلی برخی از دانشگاه‌ها گفت: اینکه در دانشگاه‌ها شاهد وجود صندلی خالی هستیم نشان از رشد بی رویه در دهه 80 هست که باید اصلاح شود و یکی از مهمترین کارها که از سال 95 انجام دادیم، مهار وضعیت یعنی کنترل رشد کمی و انجام اقداماتی در حوزه کیفی آموزشی بوده است.

وی اظهار کرد:‌ ظرفیت دانشگاه‌ها باید متناسب با نیاز بازار تعریف شده و دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی به حوزه‌هایی ورود کنند که نیاز بازار است و میدان شغل داشته باشند در واقع نگاه ما باید تحولی باشد و از نگاه سنتی خارج شویم.

نباید از حداقل خطاها بگذریم

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: یکی از توفیقات جامعه آموزش عالی این است که سالم ترین فضا در مقایسه با سایر فضاهای اجتماعی را دارد این بیان در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی صادق است و کمترین ناهنجاری‌ها را در نظام آموزش عالی داریم، با همه این اوصاف اگر نگاه آرمانی داریم و اینکه دانشگاه را محیط سالمی ببینیم نباید از حداقل خطاها بگذریم یعنی مواردی که به صورت مبالغه آمیز به آن پرداخته شده تحت عنوان تقلب‌های علمی باید بررسی شود، تقلب‌های علمی اگرچه ناپسند است ولی در مقایسه با کشورهای دیگر قابل توجه نیست با این همه باید برای این مسئله فکری کرد.

دانشجو و استاد مسئول سلامت علمی هستند

شریعتی نیاسر افزود: لایحه مقابله با تقلب در مجلس شورای اسلامی بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شده و آیین نامه آن هم ابلاغ شد، در این آیین نامه هم دانشجو و هم استاد مسئول سلامت علمی هستند و این مسئله عمدتا مربوط به تحصیلات تکمیلی است. دانشجویان باید تلاش کنند به هیچ وجه در این مسیر قرار نگیرند تا سلامت علمی را در دانشگاه حفظ کنیم البته موارد موجود بسیار اندک هستند.

وی در پایان به دانشجویان ممتاز دانشگاه گفت: یکی از نقاط ضعف ما این است که کمتر به آینده توجه می‌کنیم در حالی که رمز موفقیت جوانان ما این است که چه در تحصیل و چه در ترسیم آینده برنامه محور عمل کنند؛ دانشجویان باید برای خود برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشند و انتخاب رشته دانشگاه و شغل با یک جهت گیری معنادار و روبه رو باشد زیرا اگر بدون برنامه پیش ببریم ممکن است ضرر کرده و امکان جبران نباشد، مدیریت آینده کشور به دست شما جوانان خواهد بود ان شاءالله با برنامه ریزی مناسب آینده خوبی را برای کشور رقم بزنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.