به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ خیرالله خادمی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوردر حاشیه بازدید از پروژه راه آهن قزوین به رشت گفت: مهمترین رسالت ما ساخت و توسعه حمل و نقل کشور و تامین زیرساختهاست که در این راستا ایجاد مسیرهای جدید ریلی، بزرگراه، آزاد راه و راه اصلی با این معاونت است که در سال گذشته ساخت راه روستایی هم به ما سپرده شده است.
وی افزود: در حال حاضر در بخش ریلی حدود ۵ هزار کیلومتر درحال مطالعه و ۳۱۹۷ کیلومتر شبکه در حال اجراست و بیش از ۹۷۰ کیلومتر هم برای اتصال ۵ مرکز استان به شبکه سراسری راه آهن در دست تکمیل شدن و آماده افتتاح است که برای تکمیل شدن آن شش هزار میلیارد تومان نیاز است.
خادمی یادآورشد: اتصال شبکه ریلی ایران به افغانستان از طریق خواف به هرات هم صورت میگیرد که سال قبل با بهره برداری از ۴۴۰ کیلومتر راه آهن دو مرکز استان به شبکه سراسری اتصال پیدا کرد.
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: امسال سومین مرکز استان در آذربایجان غربی اتصال پیدا کرد و تا پایان سال ۹۷۰ کیلومتر تکمیل میشود که برای این میزان حدود ۶ هزار میلیارد تومان و برای مطالبات پیمانکاران هم تا یک هزار میلیارد تومان نیاز است.
وی گفت: در حال حاضر در کشور بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور داریم و ساخت ۱۱۶۷ کیلومتر آزاد راه در حال اجراست و در آینده یک حرکت خوبی در بهره برداری از ازادراهها خواهیم داشت.
خادمی اظهارداشت: یکی از طرحهای آزادراهی ساخت کنار گذر تهران از چرم شهر به سمت شهر آبیک است که ۱۵۸ کیلومتر مسافت آن است که بالای ۷۰ درصد پیشرفت دارد و تلاش میکنیم تا سال آینده تکمیل شود.
وی اضافه کرد: ۱۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۵ هزار کیلومتر راه اصلی در کشور موجود است همچنین ۷۸۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال اجرا داریم.
خادمی در خصوص احداث جاده قزوین به رحیم آباد و کلاچای گفت: تکمیل راه کلاچای به میزان اعتبار تخصیص یافته بستگی دارد و خوشبختانه در ۷ محور برای اتصال به شمال کشور جاده درحال احداث داریم که با احتساب استان گلستان مسیرهای دسترسی به شمال در ۱۱ محور مسیر جادهای داریم که با منابع اعتباری تکمیل میشود و عبور از ارتفاعات البرز بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار میخواهد.
وی در مورد پروژه قزوین، الموت به تنکابن هم اظهارداشت: اجرای این پروژه از سه سال قبل به این معاونت داده شده، اما آنچه از سال ۸۶ عملیاتی و با منابع استانی شروع شد و از سال ۹۰ به بعد هم ردیف اعتباری مستقل گرفته و یک تصویب اعتباری هم با فروش اوراق فولاد خوزستان تعیین شده تا کار تسریع شود.
خادمی اضافه کرد: همه مطالعات این پروژه انجام شده و در محدوده مازندران ۳۰ کیلومتر در تنکابن کار انجام شده و در برخی محدودهها نیازمند ساخت تونل در حجم بالایی هستیم که در برخی مناطق باید تا ۱۸ کیلومتر تونل بزنیم که اجرا در ارتفاع ۲۵۰۰ متری بسیار سخت است البته در محور الموت از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است.
وی در خصوص توجه به کیفت اجرای پروژههای راهسازی هم گفت: حدود ۱۶۰۰ پروژه داریم که کیفیت ساخت و سازها مناسب است و هر چقدر بزرگتر باشد پیمانکاران قوی و بزرگ انتخاب میشوند و نظارت ما قویتر است و در طرحهای کوچک شاید اشکالاتی در کیفیت داشته باشیم، اما نظارتها جدی است.
خادمی بیان کرد: در برخی مسیرها که طبیعت زیبایی دارد نگاه ما توجه به منظر پروژه هاست که در مسیر شمال این وضعیت شرایط بهتری دارد که در این راستا باید ضوابط و دستورالعمل را تعیین کنیم که رونمایی از کتابهای «منظر راه» انجام شده که با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، ستادبازآفرینی شهری، شرکت توسعه زیرساختها ضوابط تعیین شده که این کار در راه شمال با کمک پیمانکار خارجی آغاز شده تا از چشم اندازهای زیبای مسیر شمال استفاده شود که این کار در مسیر هراز و الموت و مناطقی که ویژگی خاصی دارد هم استفاده میشود.
منبع مهر
انتهای پیام/