مراغه، قطب پرورش پرندگان زینتی از جمله انواع قناری در شمال غرب کشور است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،سالانه در این شهر بیش از ۵۰ هزار قطعه انواع پرنده زینتی تولید و نزدیک به همین تعداد هم از دیگر شهر‌های کشور به مراغه منتقل و سپس به خارج صادر می‌شود.

صنعتی سود آور، اما مغفول که این روز‌ها خیلی‌ها را در مراغه مجذوب کرده است.

راه اندازی ده‌ها واحد پرورش پرندگان زینتی از یک تا ۵ هزار قطعه در مراغه، برای بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

یکی از فعالان صنعت پرورش پرندگان زینتی مراغه گفت: مراغه پس از شهر‌های قم، تهران و همدان در رتبه چهارم این صنعت قرار دارد.

علیرغم رونق این صنعت پرسود در مراغه، پرورش دهندگان از نبود حمایت‌ها برای صادرات گلایه دارند چراکه به گفته آنان، تولیدات این شهر توسط واسطه ها، به صورت غیررسمی و با هزینه‌های گزاف به کشور‌های عربی منطقه قاچاق می‌شود، آن هم در حالی که سود زیادی نصیبمان نمی‌شود.

یکی از تولیدکننده‌های پرندگان زینتی مراغه که برای ۷ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است گفت: تولیدات این شهر، یک سوم زیر قیمت بازار جهانی به اربیل عراق قاچاق می‌شود.

به گفته هادی خوشبخت، تدوین راهکار قانونی برای پرورش و صادرات قناری از مراغه و دیگر شهر‌های کشور، کمک بزرگی به این صنعت سودآور خواهد کرد.

مهتابی، تولیدکننده دیگر مراغه‌ای گفت: آمار دقیقی از تعداد واحد‌های پرورش پرندگان زینتی درمراغه وجود ندارد، در حالی که با حمایت‌های لازم، نه تنها زمینه اشتغال بسیاری از افراد فراهم می‌شود، بلکه از قاچاق پرندگان زینتی مراغه که بیشتر سود حاصل از این کار به جیب دلالان می‌رود، جلوگیری می‌شود.

 

انتهای پیام/ش

مراغه، قطب پرورش پرندگان زینتی از جمله انواع قناری در شمال غرب کشور است

برچسب ها: اشتغال ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسمعلی علیزاده
۱۴:۵۴ ۰۹ مهر ۱۴۰۲
عالی