یکی از جلوه های محسوس پیشرفت کشور بعد از پیروزی انقلاب عرصه تحصیلات عالی و افزایش تولیدات علمی و پژوهشی مراکز آموزش عالی و رفع وابستگی بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ، چهل سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد، در طول این چهار دهه دشمنان و معاندان داخلی و خارجی در همه ابعاد و حوزه ها از تمام ابزارها و امکانات خود استفاده کردند تا مانع به ثمر رسیدن نهال انقلاب شوند.

در طول این چهل سال نظام اسلامی با اقتدار قله های تعالی و پیشرفت را درنوردیده است و در تمامی عرصه ها به رشد و بالندگی قابل توجهی دست یافته است.

یکی از جلوه های محسوس پیشرفت کشور بعد از پیروزی انقلاب عرصه تحصیلات عالی و دانشگاهی است که امروز به برکت داشتن یک انقلاب عظیم ملی و معنوی نشات گرفته از خودباوری حاصل از پیروزی انقلاب تحول عظیمی را در حوزه های علمی کشور شاهد هستیم.

یکی از دستاوردهای بزرگ پیروزی انقلاب در استان اردبیل تلاش برای رفع بی سوادی و ریشه کنی آن در این استان است.

فقر ناشی از بی توجهی رژیم پهلوی به منطقه محروم اردبیل پیش از انقلاب باعث شده بود مردم این خطه با محرومیت گسترده ای در بسیاری از زمینه ها روبرو کرده بود که مهمترین و بارزترین آن را می توان فقر علمی و پایین بودن سطح سواد ذکر کرد.

یکی از ثمرات انقلاب برای منطقه محرومی چون اردبیل در کنار هزاران دستاوردی که برای استان داشت فراهم کردن زمینه برخورداری از آموزش همگانی و امکان تحصیل بدون در نظر گرفتن شان و مرتبه اجتماعی است.

انقلاب علمی ثمره انقلاب اسلامی

به اعتقاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل محرومیت علمی کشور در زمان رژیم پهلوی در حد یک فاجعه بسیار بزرگ بود در حالی که پیروزی انقلاب اسلامی زمینه پیشرفت علمی و در نتیجه توسعه اقتصادی در بخش های مختلف فراهم کرده است.

آیت الله سید حسن عاملی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشور از یک نهضت علمی برخوردار شده و درحال حاضر اقتدار علمی در امنیت و استقلال کشور اصلی ترین نقش را ایفا می کند.

وی بیان داشت: نخستین شاخصه تقدم و پیشرفت یک ملت داشتن نهضت و پیشرفت علمی و ارتقای بنیه علمی و سهیم شدن در تولید دانش جهانی است.

وی گفت: با انقلاب اسلامی تحول عظیم علمی در کشور رخ داده و پیشرفت علنی بزرگی در دانش سوخت هسته ای، علوم پایه، علوم زیستی علوم سلولی، علوم دارویی، علوم لیزری، علوم ژنتیکی، علوم پزشکی، تکنولوژی سلول های بنیادی جنینی، صنعت نفت و گاز ساخت بیش از ۵۰ مجتمع عظیم نفت و گاز، رشد و توسعه صنعت پالایشگاهی و مراکز پتروشیمی انرژی های نو، راه اندازی مراکز دانش بنیان و پارک های علم و فناوری ، صنعت دفاعی موشکی و ماهواره ای حاصل شد که بخشی از آن در استان اردبیل نیز متجلی شده است.

افزایش کیفی تولیدات علمی استان اردبیل/ دانشگاه محقق اردبیلی در زمره موثرترین دانشگاههای جهان است

توسعه مراکز دانشگاهی استان

قبل از انقلاب اسلامی هیچ مرکز دانشگاهی در استان وجود نداشت اوضاع سواد و برخورداری از تحصیلات نیز چندان خوشایند نبود و ادامه تحصیل منوط به رفتن به معدود شهرهای دیگر کشور که دارای مرکز دانشگاهی بودند و آن هم از عهده محدود افراد متمول و مرفه شهر امکان پذیر بود و طبقه عام شهر از این نعمت محروم بودند.

با پیروزی انقلاب اسلامی با تاسیس اولین مرکز آموزش عالی استان با نام دانشکده کشاورزی که زیر نظر دانشگاه تبریز فعالیت می کرد اولین گام ها برای برخورداری از مراکز دانشگاهی برداشته شد و به تدریج مراکز و واحدهای دانشگاهی دیگر در استان راه اندازی گردید.

با توسعه مراکز دانشگاهی بر ظرفیت پذیرش دانشجویان این مراکز نیز افزوده شد  به طوری که جمعیت دانشجویی استان از ۳۰ نفر در سال ۵۷ به ۴۹ هزار و ۴۲۴ نفر تا سال ۹۶ رسیده است که از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی در مراکز مختلف دانشگاهی استان اشتغال به تحصیل دارند.

مراکز دانشگاهی و دانشکده های استان در حال حاضر به ۵۵ واحد افزایش یافته است که شامل یک دانشگاه دولتی، ۱۶ واحد دانشگاهی آزاد، ۱۲ واحد دانشگاهی پیام نور، سه دانشکده غیر انتفاعی و سه دانشکده فنی و حرفه ای می باشد.

اساتید دانشگاه محقق اردبیلی  در زمره یک درصد دانشمند برتر جهان

اولین دانشگاه اردبیل پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ با عنوان دانشکده کشاورزی با ۳۰ دانشجو راه اندازی گردید و اکنون به عنوان تنها دانشگاه دولتی و مرجع استان در چهلمین سال تاسیس خود در زمره موثرترین دانشگاه های علمی و مهندسی ملی و بین المللی به دستاوردها و پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه علمی و مهندسی و کشاورزی و علوم انسانی دست یافته است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در تبیین دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی گسترش فراگیر آموزش های عالی و افزایش روزافزون تولید علم را از برکات نظام انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار داشت: بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب و در چهلمین سال تاسیس این دانشگاه تعداد دانشجویان از ۳۰ نفر به ده هزار و ۴۲۸ نفر افزایش یافته است.

افزایش کیفی تولیدات علمی استان اردبیل/ دانشگاه محقق اردبیلی در زمره موثرترین دانشگاههای جهان است

عزیز حبیبی گفت: از این تعداد دانشجو، ۶۸ درصد در مقطع کارشناسی، ۳۱.۹۸ درصد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی تحصیل می کنند که این تعداد ۳۲ درصد دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می دهند.

وی افزایش ضریب اشتغال به تحصیل در بین دختران در مراکز آموزش عالی و فراهم شدن زمینه تحصیل این افراد در مقاطع و مراتب علمی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را از برکات و ثمرات انقلاب برای زنان و دختران این سرزمین و  در استان ذکر کرد بیان داشت: در حال حاضر ۵۴ درصد از دانشجویان این دانشگاه را دختران تشکیل می دهند که ۲۸ درصد این افراد دانشجوی مقاطع ارشد و دکتری تخصصی هستند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: این دانشگاه فعالیت علمی خود را تنها با یک رشته دانشگاهی و در مقطع کارشناسی شروع کرد در حالی که به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون ۲۲۶ رشته شامل هشت رشته کاردانی، ۷۲ رشته کارشناسی ارشد، ۵۹ رشته در مقطع دکتری تخصصی و ۴۳ گروه آموزشی در این دانشگاه ایجاد گردیده است.

حبیبی افزایش تعداد اعضای هیات علمی را از دیگر دستاوردهای انقلاب در دانشگاه محقق اردبیلی برشمرد و افزود: این دانشگاه در سال ۱۳۵۷ چهار نفر عضو هیات علمی و یک نفر دانشیار  داشت که بعد از پیروزی انقلاب و ارتقای کیفیت و کمیت آموزشی دانشگاهها هم اکنون ۳۷۵ نفر متشکل از ۲۴ نفر مربی، ۲۰۴ نفر استادیار، ۱۱۸ نفر دانشیار و ۳۰ نفر استاد تمام هستند که دو نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه در زمره یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند.

قائم مقام وزیر علوم در استان اردبیل تصریح کرد: انتخاب یک نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان شیمیدان برجسته کشور در شاخه شیمی فیزیک برای دومین و سومین سال پیاپی برگ زرین دیگری از افتخارات دانشگاه در کارنامه علمی استان بعد از پیروزی انقلاب است.

وی تعداد کارمندان شاغل در این دانشگاه را نیز در آغازین سال تاسیس این دانشگاه ۹ نفر اعلام کرد و افزود: بعد از پیروزی انقلاب و با گسترش فضاهای علمی و آموزشی و اداری تعداد کارمندان این دانشگاه به ۳۹۸ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به افزایش فضای فیزیکی این دانشگاه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد اظهار داشت: دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان اولین مرکز آموزش عالی استان اردبیل در سالهای نخست تاسیس در سال ۱۳۵۷تنها دو هزار  متر مربع فضای فیزیکی آموزشی داشت که این فضا در سالجاری به ۱۱۵ هزار و ۸۰۸ متر مربع شامل ۵۲ هزار و ۵۴۰ متر مربع فضای آموزشی و ۶۳ هزار و ۲۶۷ متر مربع فضای کمک آموزشی رسیده است.

حبیبی افزود: در حال حاضر این دانشگاه با هشت دانشکده در چهار شهر اردبیل، نمین، پارس آباد و مشگین شهر بیش از پیش در جهت گسترش فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در این منطقه از کشور گام بر می دارد در حالی که تعداد این دانشکده ها قبل از انقلاب یک دانشکده و زیر نظر  دانشگاه تبریز بود.

افزایش کیفی تولیدات علمی استان اردبیل/ دانشگاه محقق اردبیلی در زمره موثرترین دانشگاههای جهان است

افزایش کیفی تولیدات علمی دانشگاه محقق اردبیلی

بعد از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی زمینه رشد و توسعه روزافزون مراکز علمی و آموزشی در کشور روز به روز فراهم شد به یکباره جهش و انقلاب بزرگی در زمینه تولیدات علمی در کشور به وجود آمد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی کیفیت بالای تولیدات علمی و توسعه تحصیلات تکمیلی را دستاورد بزرگ انقلاب در استان اردبیل عنوان کرد و بیان داشت: این میزان رشد و توسعه علمی استان ثمره تلاش مسئولین و اعضای هیات علمی این دانشگاه در سالیان متمادی است.

ابوالفضل بضاعت پور با اشاره به این که قرار گرفتن این دانشگاه در جمع موثرترین دانشگاههای مهندسی جهان افتخار بزرگی برای جامعه علمی استان محسوب می شود که به برکت انقلاب برای استان به دست آمده است تصریح کرد: نام دانشگاه محقق اردبیلی در بین موثرترین دانشگاه‌های جهان براساس رتبه بندی پایگاه ISI_ESI  قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین در سال‌های اخیر نام این دانشگاه در لیست دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دنیا با بیشترین مقالات یک درصد قرار گرفته است.

معاون پژوهشی  و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از رشد تولید مقاله های بین المللی Scopus  این دانشگاه خبر داد و گفت: تعداد این مقالات از ۱۸۶ مقاله در سال ۹۲ به ۵۱۰ مقاله در سال ۹۷ رسیده است که نسبت به سالهای قبل رشد ۶۸ درصدی داشته است.

بضاعت پور تعداد مقاله های بین المللی WOS وISI در سالجاری را ۴۱۰ عنوان مقاله ذکر کرد و افزود: براساس آمار موجود از سال ۱۳۹۳ تا ۹۶ تعداد ۱۷۴ عنوان کتاب به زبان فارسی توسط اعضای هیات و دانشجویان مقاطع تکمیلی تالیف شده است.

وی اظهار داشت: در طی این مدت ۱۴ عنوان کتاب به سایر زبان ها تالیف گردیده است و تعداد کتب ترجمه شده را نیز ۷۰ عنوان کتاب خواند ضمن اینکه دانشگاه محقق اردبیلی دارای یک نشریه دارای نمایه استنادی بین المللی معتبر و سه نشریه فنی و پژوهشی می باشد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه هیچ پارک علم و فناوری و مرکز رشد علم و فناوری در سالهای قبل از انقلاب نداشتیم از فعالیت ۱۶ مرکز دانش بنیان در کنار دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد و اظهار داشت: در پنج سال گذشته ۲۹ مورد اختراع توسط اعضای این مراکز به ثبت رسیده است.

بضاعت پور همکاری و تبادل علمی این دانشگاه با مراکز و دانشگاههای علمی معتبر داخلی و خارجی نیز خبر داد و گفت: به همین منظور در حدود ۳۰ مورد تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی با مراکز و دانشگاههای معتبر علمی داخلی و خارجی در پنج سال گذشته منعقد گردیده است که این نشان از ارتقای سطح علمی و آموزشی این دانشگاه برای برقراری ارتباط علمی با این مراکز دارد.

امروزه پژوهش تولید علم و فناوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی کشورها مطرح می باشد.

جمهوری اسلامی ایران به خوبی این مسئله را درک نموده و بعد از پیروزی انقلاب پیشرفت های چشمگیری را در این زمینه داشته است.

وقوع جنگ تحمیلی و به دنبال آن عناد ورزی ها و دشمنی های معاندان نظام جمهوری اسلامی با به کار بستن گزینه تحریم فرصتی را برای جوانان این مرز و بوم بخصوص دانش آموختگان مراکز دانشگاهی به وجود آورد تا روی پای خود بایستد و از آموخته های خود در جهت نیل به پیشرفت و آبادانی کشور و قطع وابستگی همه جانبه کشور به اجانب استفاده کنند.

در حالی که قبل از پیروزی انقلاب عملا در همه جوانب وابستگی ضد درصدی به کشورهای بیگانه داشتیم که فقط تا زمان برآورده شدن خواسته هایشان با منت و در حالی که از منابع و امکانات داخلی استفاده می کردند در کشور ما فعالیت می کردند با پیروزی انقلاب و رشد و پیشرفت روز افزون تولیدات علمی در کشور و به کار بستن این دستاوردها در صنعت علنا دست اجانب از منابع ارزشمند کشور قطع گردید که نقش دانشگاهها در این زمینه بسیار پررنگ بوده است.

و اما کلام آخر

هرچند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد رشد چشمگیر در جمعیت دانشجوی کشور و افزایش رشته های دانشگاهی و نیز ارتقای مقاطع تحصیلی به تحصیلات تکمیلی و تخصصی در مراکز علمی دانشگاهی در کشور بودیم اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که برای رسیدن به رشد و توسعه هرچه بیشتر و دستیابی به پیشرفتهای علمی و پژوهشی بالا باید روسای این مراکز و تصمیم گیران نظام در زمان اتخاذ تصمیم برای افزایش رشته ها و ظرفیت پذیرش دانشجوی مراکز دانشگاهی با نیاز سنجی از رشته های مورد نیاز جامعه نسبت به تربیت نیروی انسانی ماهر و  تحصیلکرده  اقدام کنند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.