یک خاخام آمریکایی مشکلات اقتصادی و اقدامات منطقه‌ای ایران را دو عامل نزدیک شدن کشور‌های حاشیه خلیج فارس به رژیم صهیونیستی معرفی کرد.

«ایران و اقتصاد» دو عامل نزدیک شدن کشور‌های عربی به اسرائیلبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عربی ۲۱، مارک شنییر، خاخام ساکن نیویورک آمریکا در گفتگو با پایگاه «تایمز آف اسرائیل» به مسائل مختلف از جمله موضوع عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی پرداخت.

این خاخام سرشناس آمریکایی در گفتگو با این پایگاه صهیونیستی مدعی شد: کشور‌های عربی با دو تهدید اصلی مواجهه هستند یکی کاهش رشد اقتصادی به علت کاهش تقاضای نفت و دیگری «دشمنی ایران» و همپیمانانش که هم اکنون با خروج آمریکا از سوریه ایران رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: خالد بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا اخیرا به او اطلاع داده است که علت نزدیک شدن کشور‌های خلیجی با اسرائیل تنها دشمنی کنونی میان کشورش و ایران است؛ اما این علت دوم است و علت اول اقتصاد است.

وی به نقل از خالد بن سلمان گفت: «عربستان خواهان اصلاح اقتصادش است، اما بدون اسرائیل نمی‌تواند این کار را انجام دهد.»

این خاخام آمریکایی مدعی شد: آنچه هم اکنون با استناد به گفتگویم با منابع عالی رتبه عربستانی رخ داده است پیشی گرفتن ایران در این مسابقه است که آن را به قدرت شماره یک تبدیل کرده است؛ مسئله‌ای که به گشوده شدن در‌های کشور‌های عربی سنی به روی اسرائیل منجر می‌شود.

او همچنین اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ماه میلادی آینده به بحرین سفر خواهد کرد و این مملکت کوچک خلیجی به زودی روابط رسمی با اسرائیل برقرار می‌کند.

این خاخام سرشناس در ادامه این مصاحبهگفت: «عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از سوریه به تقویت و پیشبرد روابط اسرائیل با کشور‌های عربی سنی کمک می‌کند.»

شنییر با اشاره به گفتگویی که با منابع رسمی بلندپایه در عربستان داشته است، اعلام کرد: خروج آمریکا از سوریه به روند به توافق رسیدن اسرائیل و کشور‌های خلیجی سرعت می‌بخشد.

وی در این مصاحبه با اتهام‌زنی به کشورمان گفت: رفتار‌های پیش بینی نشده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به نگرانی جهان عرب از بلندپروازی‌های ایران در منطقه می‌افزاید.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه گفت: تعهد و تمایل حقیقی برای برپایی روابط با اسرائیل وجود دارد و به طور معمول این چنین بود که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای حل اختلافات خود تلاش می‌کردند و سپس با ما تماس می‌گرفتند، اما اکنون دو طرف با یکدیگر مذاکره می‌کنند واین فرصت را برای ما فراهم می‌آورند که در همان زمان ما نیز بتوانیم برای برپایی روابط مذاکره کنیم.

مارک شنییر در پایان سال ۲۰۱۹ را سال برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور با اسرائیل دانست که بحرین اولین کشور می‌تواند باشد.

شنییر که موسس و رئیس مرکز تفاهم قومی است، از چندین سال گذشته روابط گسترده‌ای با برخی از حاکمان کشور‌های اسلامی از جمله تمامی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس برقرار کرده است.

وی یک ماه پیش به عنوان مشاور ویژه حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین انتخاب شد؛ سمتی که به ازای آن حقوقی دریافت نمی‌کند. همچنین وی کمک رسانی به مرکز جهانی همزیستی مسالمت آمیز ملک حمد در منامه و کمک رسانی به حفاظت از اقلیت یهودیان بحرین و بهبود وضع آنان مکلف شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار