همایش کاربردی بیوانفورماتیک و سیستم بیولوژی در سرطان مری در استان گلستان امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، دکترعباس نجاری رئیس کارگروه رایانش زیستی معاونت علمی ریاست جمهوری امروز در همایش کاربردی بیوانفورماتیک و سیستم بیولوژی در سرطان مری در استان گلستان گفت: تقسیم کار ملی یک فرصت بی‎نظیر برای دانشگاه‎های کوچک و متوسط است و برای دانشگاه‎های بزرگ به دلیل هماهنگی در این دانشگاه‎ها دشوار است.

وی ادامه داد: در تقسیم کار ملی بر اساس تفاهم‎نامه‎هایی که با دانشگاه وجود دارد از مقالات، پایان‎نامه‎ها و اختراعاتی که انجام می‎شود مورد حمایت قرار می‎گیرد.

دکترنجاری با بیان اینکه تحقیق باید در کشور‌هایی مانند ایران که منابع محدودی دارند در سرلوحه کار قرار گیرد، یادآور شد: هماهنگ‎سازی، افزایش بهره‎وری ظرفیت‎ها و فعالیت‎های حوزه فناوری زیستی در سطح کشور، تعیین اولویت‎های تحقیقاتی دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی، جلوگیری از تعدد تحقیقات بر روی موضوعات واحد، شناسایی موضوعات مهم و خروجی پروژه‎ها از جمله اهداف تقسیم کار ملی است.

وی افزود: دانشگاه‎های چابک و کوچکتر باید فرصت داده شود و این موضوع منجر به تمرکززدایی در دانشگاه‎های بزرگ می‎شود.

رئیس کارگروه رایانش زیستی معاونت علمی ریاست جمهوری متذکر شد: تقسیم کار ملی فرصتی برای این است که نقش بیشتری برای سلامت در جامعه از سوی افراد با انگیزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کوچک و متوسط اتفاق بیفند.

دکترنجاری با بیان اینکه فرهنگ تقسیم کار اشاره کرد و افزود: باید از امکانات موجود در یک موضوع خاص استفاده کنیم و داده‎های خود را در قالب تقسیم کار ملی به اشتراک بگذاریم.

مدیر مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت:با بیان اینکه امروز سرطان مری در استان در مرد‌ها بیشتر از زنان است، گفت: مطالعات در دهه ۷۰ نشان می‌داد که در منطقه استان گلستان به ویژه در کلاله و گنبد کاووس بیشتر در خانم‎ها سرطان مری بروز می‎کرد.

دکترغلامرضا روشندل، نیز گفت: استان گلستان در کمربند سرطان مری آسیا قرار دارد و اردیبهشت ماه سال آینده در حوزه سرطان‎های گوارش با این رویکرد همایشی برگزار خواهد شد.

مدیر مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: مطالعات اولیه در زمینه سرطان از سال ۱۳۷۰ در منطقه استان گلستان آغاز شده و در آن زمان گزارش‎های موردی از میزان بالای سرطان در این منطقه اعلام شد که در قالب کارگروهی با همکاری دانشگاه تهران مطالعاتی انجام شد و مقالاتی در این زمینه نیز به چاپ رسید.

دکترروشندل افزود: در آن زمان مطالعات نشان می‎داد که سرطان مری بیشتر در مردان بروز می‎کند، ولی در منطقه استان گلستان به ویژه در کلاله و گنبد کاووس بیشتر در خانم‎ها سرطان مری بروز می‎کرد.

وی با بیان اینکه امروز سرطان مری در استان در مرد‌ها بیشتر از زنان است، تاکید کرد: برای مدت‎ها تحقیقات و ثبت سرطان متوقف شده بود و از دهه ۸۰ موضوع ثبت سرطان با توجه به دغدغه‎هایی که در منطقه وجود داشت از سر گرفته شد.

مدیر مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گلستان متذکر شد: باید بر اساس آمار بتوانیم برنامه‎ریزی درستی برای سرطان داشته باشیم و بر اساس داده‎های ثبت سرطان که از سال ۱۳۸۳ شروع شده بود این مهم در دستور کار قرار گرفت.

دکترروشندل افزود: در سطح ملی فعالیت‎های خوبی در حوزه ثبت سرطان آغاز شده و در سال‎های آینده امیدواریم بتوانیم استان‎های دیگر نیز در زمینه ثبت سرطان داشته باشیم.

وی گفت: پژوهشگران می‎توانند از سایت مرکز تحقیقات گوارش دانشگاه علوم پزشکی استان از داده‎های تحقیقاتی در حوزه سرطان در استان استفاده کنند.

مدیر مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز افزود: ۲۳ طرح تحقیقاتی در قالب پایان نامه‎ها از این داده‎ها استفاده شده و در مورد انتشار نتایج نیز یکی دیگر از اقدامات ما در اختیار قرار دادن این داده‎ها به سیاستگذاران در طی دوره ۱۰ ساله بوده است.

وی یادآور شد: درگاه ملی در حوزه رایانش زیستی تا پایان سال راه‎اندازی می‎شود و در این درگاه هر کسی که اقدام پردازشی می‎خواهد انجام دهد از طریق این درگاه می‎تواند انجام دهد و نرم‎افزار‌هایی در زمینه که نیاز است به وجود بیاورد.

دکترمحمدرضا هنرور گفت: در حوزه سرطان به بخشی از جنبه‎های سرطان در استان پرداختیم و عرصه‎های جدیدی باید در این زمینه یاد بگیریم و عرصه‎های را برای بیان رویکرد جدید باید ایجاد کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه تصریح کرد: رژیم‎های غذایی ۳۵ درصد موارد علل اثرگذاری به سرطان را به خود اختصاص می‎دهد و در خانم‎ها رژیم غذایی به میزان ۵۰ درصد در بروز سرطان اثرگذار است.

وی با بیان اینکه در آموزش‎ها به مردم به شکل‎های صحیح رژیم‎های غذایی تاکید می‎کنیم، افزود: یکی از عوامل بروز سرطان اکسیدان هستند و باید از آنتی اکسیدان‎ها برای کاهش سرطان باید بیشتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای کاهش خطر بروز سرطان روده باید فعالیت بدنی را بیشتر کنیم و برای کاهش خطر بروز سرطان پروستات روزانه حداقل ۵ وعده سبزی و میوه‎های متنوع نیاز است که مصرف کنیم و مصرف گوشت قرمز را باید محدود کنیم.

دکترهنرور به اهمیت تغذیه تاکید کرد و گفت: امیدواریم همایش امروز توانایی بالقوه در کاهش بروز سرطان را در بین محققان و پژوهشگران را بالفعل برساند و بتوانیم شاهد بروز استعداد‌ها در زمینه تغذیه باشیم.
 
انتهای پیام/م
 

صحبت های رئیس کارگروه رایانش زیستی معاونت علمی ریاست جمهوری  امروز در گرگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار