هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفته شود، اهمیت پرداختن به موضوع دستاورد‌های انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاورد‌ها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، اسلام دین دانش و تعلم است و انقلاب اسلامی آغازگر حرکت و عمل به این سیره‌ نبوی و سنت علویی است که درست یک سال پس از پیروزی در چهارچوب و طرح نهضت فراگیر سوادآموزی درصدد تحقق بخشی از اصول و مبانی ارزشی نظام اسلامی به عنوان مقدس‌ترین آرمان و دستاورد انقلاب برآمد.

با اینکه مقوله سواد و ارزش دانش بر هیچ انسانی در عصر حاضر پوشیده نبوده است، لیکن همواره کسانی بوده‌اند که کسب دانش مردم مانع اعمال قدرت آنان بوده است و حکومت شاهنشاهی ایران نیز با اینکه ژست ترقی و جهانی‌شدن را گرفته بود همواره جامعه‌ای را اداره می‌کرد که بیش از نیمی از آن اصلاً سواد خواندن و نوشتن نداشته‌اند.

عقب‌ماندگی علمی و فناوری کشور ایران در دوران قبل از انقلاب، برای ایرانیان با سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار آزاردهنده بود. غلبه بر این عقب‌ماندگی، عبور از مرزهای دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی، از همان ابتدا از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود.

راهی که آمدیم به سوی روشنایی

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی که به حق باید آن را یک انقلاب فرهنگیِ عظیم دانست، مسئله محو پدیده شوم بی سوادی، مورد توجه اندیشمندان و مسئولان کشور قرار گرفت. در رأس این اندیشمندان، حکیم بزرگ و فرزانه، حضرت امام خمینی(ره) قرار داشت که با پیام تاریخی خود در هفتم دی ماه ۱۳۵۸، از همگان مبارزه ضربتی با بی سوادی را خواست و در بخشی از آن فرمود: «مایه بسی خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‌کند، بی سواد وجود داشته باشد». به دنبال صدور فرمان رهبر کبیر انقلاب، سازمان نهضت سوادآموزی به صورت کاملاً مستقل تأسیس شد و پایه گذاری گردید.

با پیروزی انقلاب اسلامی این روند تغییر پیدا کرد و آن‌چنان‌که آمارهای کشوری نشان می‌دهد، جهش فوق‌العاده‌ای در وضعیت سواد ایجاد شد؛ نهضت سوادآموزی از نهادهای مردمی بود که بعد از انقلاب شکل گرفت و در این روند تاثیر بسزایی داشت.

مقایسه ایران قبل و بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند  انقلاب اسلامی را  می توان شروع دگرگونی های بزرگ و بنیادی در ایران و کشور‌های منطقه دانست.در توصیف انقلاب همین کفایت می کند که امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی با عنوان‌هایی مانند « معجزه قرن » و « انفجار نور » یاد کرده است. فرا رسیدن دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت خوبی برای مرور، انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های مختلف می‌باشد. هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله می گیریم، اهمیت بررسی موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علم و فن آوری بیشتر می‌شود.

راهی که آمدیم به سوی روشنایی

چهل سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد. این انقلاب پدیدهای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم ، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت سه دهه از عمر گرانمایه این شجره پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود تا برخی نینگارند که به سادگی به بار نشسته و در حفظ آن کوشاتر باشند. این انقلاب عظیم، دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال ها طول می کشد تا آثار و نتایج این پدیده ی الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد. در این مقاله گوشه ای از ابعاد وسیع آن مورد بررسی قرار می گیرد.

استان سمنان از همان ابتدای تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی یکی از استان‌های پیش گام در برنامه ریزی و اجرای این برنامه‌ها در جهت سوادآموزی بود و براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۵۵ درصد باسوادی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله استان حدود ۶۲ درصد بود در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۹۸ درصد رسید.

راهی که آمدیم به سوی روشنایی

محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: سازمان نهضت سواد آموزی با توجه به اهداف پیش بینی شده در سند ملی ریشه کنی بی سوادی، برش‌های سالانه تعریف کرد که بنا بر گزارش ها، استان سمنان استان سمنان در گروه سنی ۱۰- ۴۹ سال با تحقق ۹۸ درصدی این هدفگذاری، رتبه اول کشوری را از آن خود کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، با بیان اینکه میزان باسوادی در مناطق روستایی با شتاب بیشتری نسبت به مناطق شهری استان رو به افزایش است، تصریح کرد: در سال ۵۷ درصد باسوادی در روستا‌ها برای زنان ۳۷ درصد و برای مردان ۵۷ درصد بوده که این رقم در سال ۹۶ برای مردان به ۸۸ درصد و برای زنان به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

راهی که آمدیم به سوی روشنایی

دستورانی با اشاره به تعریف دوره‌های سوادآموزی، تحکیم و انتقال در سازمان سوادآموزی کشور، ابراز داشت: بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر نفر از سوادآموزان در سال ۹۷ تحت پوشش این سه دوره اصلی مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در ۳۹ سال گذشته در استان بیش از ۷۰ هزار نفر توسط نهضت سواد آموزی باسواد شده اند، افزود: از سال ۵۷ تا سال ۹۶ بیش از ۵/۹۱ درصد از جمعیت بالای ۶ سال استان توسط نهضت سواد آموزی باسواد شده اند.

به طور کلی می‌توان بیان داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ضمن آنکه نرخ سواد در کل کشور و در کل گروه‌های سنی افزایش یافته، به طور ویژه آموزش جمعیت زنان و روستاییان مورد تأکید قرار گرفته است و باعث شده اختلاف نرخ سواد بین مردان و زنان و بین مناطق شهری و روستایی به مقدار زیادی کاهش پیدا کند و همچنین ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را معطوف بر این داشته است تا در عرصه جایگاه علمی در منطقه خاورمیانه و سراسر جهان از موقعیت قابل ملاحظه و شایسته ای برخوردار باشد که براساس آمارهای بین‌المللی به نسبت بسیار زیادی در این امر موفق بوده است و این را نباید فراموش کرد که تمام دستاوردهای ایران در دوران پس از انقلاب در شرایطی بدست آمده است که بسیاری از کشورهای صاحب علم و قدرت تمام تلاش شان را با اعمال تحریم و ترور دانشمندان ایرانی انجام دادند تا ایران نتواند به جایگاه های رفیع علمی دست یابد؛ اما به خواست الهی و با تلاش غیور مردمان ایران زمین، دشمنان ناکام ماندند و ایران در حال حاضر جزء قدرت های علمی در دنیا شناخته می شود .

معاون سواد آموزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: بحث سند ۴ ساله برای به صفر رساندن قدر مطلق بیسوادی در استان در دستور کار قرار گرفته است و برای تحقق آن در تلاش هستیم.

وی تصریح کرد: در صورت قبولی و کسب مدرک دوره سوادآموزی، به هر فرد مبلغ خوبی به عنوان تشویق به سوادآموزی و به ازای هر فرد به آموزش‏ دهندگان سوادآموزی نیز مبلغی پرداخت می‏ شود.
معاون سواد آموزی استان سمنان با اشاره به رایگان بودن مراحل مختلف سواد آموزی در نظام جمهوری اسلامی، گفت: آموزش گیران نهضت سواد آموزی طی دوره آموزش از خدماتی مانند: کتاب، دفترچه و لوازم التحریر رایگان استفاده می‌کنند.

راهی که آمدیم به سوی روشنایی

وی افزود: مطالعه سیاست های رژیم پهلوی و آمارهای ارائه شده، نشان می دهد که جهت گیری ها و سیاست های آموزش و پرورش در آن دوران با توجه به سیاست های کلان کشور عموماً در جهت توسعه نیروی انسانی کارگر در سطح مهارت های عادی و نبود نیروهای آموزش دیده در تولید علم ، نظریه و فن آوری بوده است.

معاون سواد آموزی استان سمنان افزود: ۷۵ درصد از مجموع فعالیت‌های نهضت سوادآموزی این استان، مختص بانوان است، ۳۰ درصد فعالیت‌های این سازمان در استان سمنان در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد.

راهی که آمدیم به سوی روشنایی

هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ حضرت امام خمینی (ره) فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی دادند که این روز به عنوان سالروز تشکیل نهضت سواد اموزی نامگذاری شده است.

سواد آموزی یکی از مقدس‌ترین دستاورد‌های انقلاب است و به برکت این انقلاب کشور ایران توانسته است در بین دیگر کشور‌های جهان رتبه ممتازی را از لحاظ علم و فناوری کسب کند. کشور ایران دارای نخبگان و اندیشمندان برتری است و حضور نیرو‌های بومی باعث پیشرفت کشورمان در زمینه‌های متعدد شده است و استان سمنان هم از لحاظ میزان تحصیلات ۱۲ درصد بالاتر از میانگین کل کشور است.

گزارش از حامد داودی

انتهای پیام / د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار