نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سال آینده براساس شرایطی تحریمی و توجه به تامین کالاهای اساسی و معیشت مردم تنظیم گردیده است.

محمد فیضی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل  بیان داشت: بودجه سال ۹۸ کشور ۴۰۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این میزان با مطالعه پیوست های بودجه ای و تحقق پیش بینی های صورت گرفته در مورد فروش نفت به ۴۴۷ میلیارد تومان می رسد.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته هفت میلیارد تومان برای کمک به کاهش فقر مطلق به بهزیستی و کمیته امداد پرداخت گردیده است اظهار داشت: در بخش حقوق و دستمزد در سال جاری دو هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین البته برای حقوق های زیر دو میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم اردبیل سرعین نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال گذشته نیز از ۳۶۸ هزار میلیارد تومان بودجه تقدیمی ۲۰۵ میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد پیش بینی شده بود.

فیضی با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد برای سال آینده با توجه به اوضاع تورمی موجود در جامعه جوابگوی حل مشکلات اقتصادی مردم نخواهد بود گفت: برای این منظور راهکارهایی چون کاهش پایه مالیاتی به زیر سه میلیون تومان و یا افزایش پلکانی حقوق و دستمزد پیش بینی گردیده است.

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۳۲ درصد درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می شد که با توجه به نیاز کشور در سال آینده  به نقدینگی این میزان در بودجه ۹۸ به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از سال ۸۱ تا ۹۵ حدود ۵۰ درصد مصوبات بودجه ای برای استان اردبیل تخصیص یافته است اظهار داشت: در سال ۹۶ و برای اولین بار، ۷۰ درصد تملک دارایی سرمایه ای یا اعتبارات عمرانی برای استان تخصیص یافته است که این میزان برای شش ماهه سال ۹۷ به بیش از ۵۰ درصد تخصیص رسیده است.

فیضی از افزایش ۳۸ میلیارد تومان بودجه اعتبارات عمرانی استان در سالجاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: میزان اعتبارات عمرانی استان از ۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۹۸ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است همچنین از محل سه درصد سهم استان های محروم و کم برخوردار و مناطق نفت خیز کشور نیز سهم استان اردبیل از ۵۳ میلیارد سال گذشته به ۵۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در بحث توازن نیز سهم استان از ۱۹۰ میلیارد به ۲۳۰ میلیارد افزایش یافته است گفت: تمام این اعتبارات به صورت خام بوده و بستگی به روند بررسی بودجه و نحوه تخصیص اعتبارات دارد‌.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  از پرداخت قسط دوم راه آهن اردبیل از محل فاینانس ۲۵۰ میلیارد تومان در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: برای اولین بار ۱۵۰ میلیارد تومان نیز از محل بودجه سنواتی سالانه برای راه آهن اردبیل به میانه در نظر گرفته شده است که با مطالعه پروژه راه آهن اردبیل به پارس آباد که سال گذشته در جدول ۲۰ بودجه قرار گرفته است آینده اقتصادی استان امیدوار کننده خواهد بود.

فیضی با اشاره اینکه در سال گذشته با اذن مقام معظم رهبری مصوبه ای در راستای مهار آبهای سطحی و طرحهای آبخیزداری به مجلس ارائه گردید که بر طبق آن مجوز برداشت ۲۰۰میلیون دلار به سازمان منابع طبیعی کشور داده شد تا به امروز نصف این میزان تحقق بافته است.

فیضی افزود: سهم استان از این مبلغ حدود ۲۱ میلیارد تومان بود که تا امروز هفت میلیارد تومان آن جذب و در طرح های مختلف آبخیزداری و مهار آبهای سطحی و کنترل سیل استان هزینه گردیده و از این طریق ۴۷۲ هزار متر مکعب در بخش آبخیزداری شاهد افزایش منابع آبی استان خواهیم بود.

وی اقدامات صورت گرفته در بخش کشاورزی استان را قابل توجه خواند و تصریح کرد: در سال ۹۵_۹۶ حدود ۳۵ هزار تن بذور گندم سویا و کلزا در استان تولید شد که علاوه بر تامین نیاز استان نیاز استان های همجوار را نیز تامین خواهیم کرد.

همچنین برخی از سدهای نیمه کاره و راکد در صورت تامین اعتبار خشکه سیل دربند و پیله سحران در صورت تامین اعتبار به بهره برداری خواهد رسید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از جذب ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات روستایی کشاورزان برای طرح های تولیدی و اشتغال زایی روستا نیز خبر داد و گفت: این میزان تسهیلات در بخش های مختلف صنایع دستی پرورش دام و طیور واحد های گلخانه ای هزینه شد و از محل این طرح ها در شش ماهه نخست سالجاری  سه هزار و ۷۲۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

فیضی راه اندازی ۱۱۷ واحد غیر فعال و نیمه فعال در استان را از مهمترین اقدامات صورت گرفته در سالهای اخیر در استان عنوان کرد و اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد ردیف اعتباری خرید ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی استان جذب گردیده است همچنین ۱۵۰ طرح به نژادی و به زراعی نیز در استان انجام یافته و نتایج این طرح ها از طریق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز در حال پیگیری است.

وی اهلیت فنی و مالی و توانمندی خریدار است و صنعت و  دامپروری مهم را از موارد مورد نظر مجمع نمایندگان استان ذکر کرد و اظهار داشت: خوشبختانه خریدار دوم توانسته است این قابلیت ها را از خود نشان دهد و تلاش نمایندگان بر بهبود اوضاع موجود است که در غیر این صورت نمایندگان استان وارد عمل خواهند شد.

وی سهم استان از حقابه ارس را از موضوعات مهم برای نمایندگان استان عنوان کرد و افزود: در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و با تلاش های مجدانه استاندار اردبیل و مجمع نمایندگان استان دو هزار میلیون متر مکعب علاوه بر حقابه مشخص شده برای استان در سال ۹۲ بر سهم استان افزوده شده است و ابلاغیه آن نیز صادر گردیده است.

نماینده مردم اردبیل سرعین نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی همچنین پیگیری مطالبات سفر وزیر اسبق تعاون کار و رفاه به استان را از موضوعات مهم دیدار استاندار به همراه مجمع نمایندگان استان با وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی عنوان کرد و افزود: از جمله این تعهدات می توان به پیگیری وضعیت درمانگاه شماره دو تامین اجتماعی، تجهیز کارگاههای آموزشی فنی و حرفه ای، افزایش اعتبارات بانک توسعه تعاون رفاه و صندوق کار آفرینی امید اشاره کرد که خوشبختانه نتایج خوبی نیز حاصل گردید.

فیضی بیان داشت: در حاشیه این دیدار مجموعه عظیمی از سرمایه گذاران از کل کشور با وزیر و استاندار دیدار و همفکری کردند که در آینده ای نزدیک شاهد سرمایه گذاری این مجموعه در استان خواهیم بود.

انتهای پیام/د

آینده اقتصادی استان اردبیل امیدوارکننده است

برچسب ها: تسهیلات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.