مفید گفت: با سطح‌بندی کارخانه‌های تولید فرآورده‌های غذایی مصرف‌کننده‌ها از سطح کیفیت محصولات مصرفی مطلع می‌شوند.

تولیدکننده‌ها زیر تیغ نظارت مستمر سازمان غذا و دارو/ کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی درجه‌بندی می‌شوندبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید مفید مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به تاثیر اصلاح سیاست‌گذاری‌ها بر افزایش آمار صادرات صنایع غذایی، اظهار کرد: در کشور با محدودیت‌های آب و هوایی، منابع آب، زمین و... روبه‌رو هستیم که مانع از افزایش روند صادرات می‌شود؛ اما بسیاری از کشور‌های صادرکننده باوجود مشکلات مشابه، مواد اولیه را فرآوری کرده و صادر می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه این ظرفیت در صنعت لبنیات ایجادشده است و در حال حاضر، نیازمند دگراندیشی برای شتاب بخشی به حرکت رو به رشد صادرات هستیم.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در مورد نظارت بر تولید و عرضه فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی‌های غیرمجاز، اظهار کرد: محصولات غیرمجاز به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ محصولاتی که در کارگاه‌های غیرمجاز یا زیرپله‌ای تولیدشده و محصولات غیرمجاز که به‌صورت قاچاق از خارج وارد کشور می‌شوند.

وی با تأکید بر نظارت مستمر سازمان غذا و دارو بر کارخانه‌های صنایع غذایی، عنوان کرد: محصولات داخلی با تصویب قانون مواد خوردنی و آشامیدنی در سال ۱۳۴۶، ادارات نظارت بر مواد غذایی تشکیل شد تا کارخانه‌ها ساماندهی شده، پروانه‌های بهره‌برداری، ساخت، محصول فنی و غیره با شرایط مختلف ایجاد شود.

مفید افزود: در مورد برخورد با مواد غیرمجاز زیر پله‌ای ۲ رویکرد وجود دارد؛ ساماندهی این تولیدکننده‌ها تا رسیدن به شرایط مطلوب برای تولید و برخورد قهری با افرادی که در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام ندهند.

وی در مورد برخورد با محصولات دارای مجوز، اما بی‌کیفیت، گفت: طرح درجه‌بندی یا رتبه‌بندی کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی در آینده اجرا می‌شود که از این طریق با توجه به نوع تکنولوژی، میزان توان کارشناسی، توان کنترلی، سیستم‌های کیفیتی ایجادشده و مجموعه عواملی که در تولید یک محصول باکیفیت و سالم تأثیرگذار هست، رتبه‌بندی شوند.

مدیرکل دفتر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی یادآور شد: گرید الف (A) یا ۵ ستاره، مرحله بعد گرید (B) و سطوح دیگر نیز به‌عنوان کف رتبه‌بندی در نظر گرفته‌شده است که شامل محصولات معمولی می‌شود، رتبه‌های پایین‌تر نیز اجازه فعالیت نخواهند داشت.

مفید در پایان یادآوری کرد: سطح‌بندی کارخانه‌های تولید محصولات غذایی کمک می‌کند تا مصرف‌کننده هنگام خرید یک کالا از کیفیت محصول مصرفی مطمئن شده و دلیل اختلاف قیمت را بداند.

انتهای پیام/

سطح‌بندی کارخانه‌های تولید فرآورده‌های غذایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار