خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اعلام اینکه رئیس‌جمهور سوریه به پیروزی خود نزدیک می‌شود، از تلاش روزافزون کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با دمشق خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به تلاش کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با سوریه پس از بحران این کشور نوشت: در حالی که بشار اسد به پیروزی نزدیک می‌شود، جهان عرب خود را آماده می‌کند تا بار دیگر وی را در میان خود بپذیرد.

در این مطلب آمده است: دیپلمات‌ها شاهد گرایش غیرمنتظره‌ای به سمت دمشق از جمله بازگشایی سفارت خانه‌ها هستند و این در حالی است که دشمنان سابق با بقای حکومت اسد کنار می‌آیند.  به گفته تحلیلگران، با گذشت حدود ۸ سال از جنگ سوریه، بیش از هر زمان دیگری در داخل کشور و در منطقه عرب این احساس وجود دارد که بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، بر سر قدرت باقی خواهد ماند.

با پایان یافتن سال ۲۰۱۸ و به دنبال دستیابی به یک سری پیروزی در برابر معارضان و تروریست‌ها، اکنون کنترل حدود دو سوم سوریه در اختیار دولت دمشق که از حمایت مسکو برخوردار است، قرار دارد؛ و پس از اعلام این «خبر تکان‌دهنده» که آمریکا قصد دارد تمام ۲ هزار نیروی خود را از سوریه خارج کند، به نظر می‌رسد نفوذ حکومت در بخش‌هایی از کشور که تحت کنترل کرد‌ها قرار دارد نیز افزایش می‌یابد.

روز جمعه دمشق نیرو‌های خود را به منطقه شمالی کشور نزدیک مرز با ترکیه فرستاد تا مانع حمله احتمالی ترکیه به نیرو‌های دموکراتیک سوریه بشود که تحت فرماندهی کُرد‌ها فعالیت می‌کنند. دمشق این کار را به درخواست کرد‌هایی انجام داد که خبر خارج شدن نیرو‌های آمریکا از سوریه که حامی اصلی آن‌ها بودند، به شدت آن‌ها را شوکه کرده است.

موتلو چیویراوغلو، کارشناس امور کُردها، گرایش کرد‌های سوریه به حکومت دمشق را جدیدترین دستاورد اسد توصیف کرد. وی گفت اسد روز به روز از لحاظ سیاسی و نظامی پایه‌های قدرت خود را تحکیم می‌کند. چیویراوغلو با اشاره به توافق کرد‌ها با دولت سوریه تاکید کرد: «اتفاقی بهتر از این نمی‌توانست برای اسد روی دهد.»

خبرگزاری فرانسه در بخشی دیگر از این گزارش نوشت: البته منطقه ادلب که در دست شورشیان (معارضان مسلح) قرار دارد، هنوز از کنترل اسد خارج است، اما مذاکرات آتش‌بس در آنجا در جریان است.

از طرف دیگر به گفته نیکلاس هراس، تحلیلگر مرکز امنیت جدید آمریکا، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در زمینه خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه حامل یک پیام مهم برای کشور‌های عرب منطقه بود و آن اینکه آن‌ها باید خود با اسد وارد تعامل شوند و منتظر سیاست‌های آمریکا نباشند. حتی پیش از آنکه خارج شدن نیرو‌های آمریکایی از سوریه آغاز شود، در چند هفته اخیر تلاش‌هایی برای بازگرداندن اسد به آغوش جهان عرب انجام شده است.

سفارت امارات عربی متحده در دمشق روز پنجشنبه فعالیت خود را از سر گرفت، یعنی ده روز پس از آنکه عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، به عنوان نخستین رهبر عرب که پس از آغاز جنگ به سوریه سفر می‌کند، وارد دمشق شد. بحرین نیز اعلام کرده است که دفتر دیپلماتیک خود را بازگشایی خواهد کرد.

به نوشته فرانس‌پرس، در جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، بیش از ۳۶۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شدند. در نوامبر سال ۲۰۱۱، این کشور از اتحادیه عرب اخراج شد و در سال ۲۰۱۲ بیشتر کشور‌های منطقه سفارت‌های خود را در دمشق تعطیل کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار