روزنامه الشرق قطر گزارش داد:

اروپا مقصدی امن برای سرمایه‌داران فراری عربستانی

در پی طرح به اصطلاح مبارزه با فساد عربستان، سرمایه‌داران که دیگر این کشور را مکانی امن نمی‌دانند به فکر خروج و سرمایه‌گذاری در اتحادیه اروپا افتاده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الشرق قطر نوشت: احتمالاً بسیاری از فعالان اقتصادی در عربستان سعودی پس از بازداشت‌های گسترده‌ای که از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در سپتامبر ۲۰۱۷ با عنوان مبارزه با فساد صورت گرفت با خود گفته‌اند که از این پس دیگر عربستان جای امنی برای فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیست. علی‌رغم خیالبافی‌ها و وعده‌های دروغین محمد بن سلمان در قالب چشم‌انداز ۲۰۳۰ برای اصلاحات اقتصادی، بازداشت‌های مذکور موجب بدنامی عربستان و از دست دادن جایگاه خود در نقشه اقتصادی جهان گردید. این مسئله همچنین موجب کاهش شاخص‌های اقتصادی عربستان و سقوط شاخص بورس و فرار سرمایه‌های داخلی و خارجی از عربستان شد.

بازداشت‌های گسترده عاملی اصلی به فکر افتادن سرمایه‌داران سعودی برای خارج کردن سرمایه هایشان از عربستان و سپس انتقال خود و خانواده‌هایشان به کشور‌های دیگر است. کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نخستین مقصد آن‌ها به عنوان مکانی امن برای ثروت و زندگی خانواده‌هایشان است. این کشور‌ها زمینه‌های لازم را برای تشویق و جذب سرمایه‌داران عربستانی فراهم کردند و به تامین حمایت‌های قانونی و اقتصادی از آن‌ها مبادرت ورزیدند.

الشرق در ادامه نوشت: افزون بر بازداشت‌های ظالمانه، خبر قتل خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول نیز مانند صاعقه‌ای، جامعه عربستان را شوکه کرد و آبروی باقیمانده رژیم سعودی و بن سلمان را ریخت. نخستین پیامد این جنایت، دامن‌گیر کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی شد که اکتبر گذشته با شکست سختی همراه شد و بسیاری از شرکت‌های اروپایی و هیئت‌ها و شخصیت‌های اقتصادی در اعتراض به قتل خاشقجی از شرکت در آن انصراف دادند.

پس از آن نیز پس‌لرزه‌های قوی اقتصادی همچنان ادامه داشت و شمار زیادی از صاحبان شرکت‌های خانوادگی و سرمایه‌داران عربستان به فکر یافتن پناهگاهی خارج از کشور خود افتادند.

روزنامه «تایمز آو مالتا» در این خصوص نوشته است: ۶۲ شهروند عربستانی وابسته به دو خاندان ثروتمند المهیدب والعقیل تابعیت مالتی دریافت کرده‌ و به این شکل شهروند اروپا شده‌اند. آن‌ها برای دریافت گذرنامه مالتی میلیون‌ها یورو هزینه کرده‌اند؛ این دو خاندان عربستانی در مجله فوربس آمریکا به عنوان ثروتمندترین خاندان‌های جهان معرفی شده‌اند.

بر اساس قانونی که مالت در سال ۲۰۱۴ وضع کرده است هرکس در ازای پرداخت ۶۵۰ هزار یورو می‌تواند گذرنامه مالتی دریافت و به واسطه آن آزادانه در کشور‌های اروپایی تردد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار