محیط زیست خراسان جنوبی تلاش می‌کند محدوده زیستی "نایبندان" را به عنوان پارک ملی معرفی کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حسن اکبری مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی گفت جای یک پارک ملی در استان خالی است همچنین افزود: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار در زمینه تنوع گونه‌های جانوری و گردشگری است که می‌تواند پتانسیل خوبی برای ایجاد یک پارک ملی به حساب آید.

اکبری با بیان اینکه منطقه نایبندان طبس یکی از این مناطق دارای پتانسیل است افزود: اقدامات اولیه برای راه اندازی پارک ملی خراسان جنوبی از قبیل: طرح‌های کارشناسی، رایزنی‌ها با سازمان محیط زیست کشور و نقشه‌ها انجام شده است و منتظر موافقت اداره کل منابع طبیعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت هستیم تا انشاالله به زودی شاهد راه اندازی یک پارک ملی در خراسان جنوبی نیز باشیم.

پناهگاه حیات وحش نایبندان وسیعترین منطقه‌ی حفاظت شده ایران است که در شهرستان طبس قرار دارد. ویژگی خاص نایبندان دورافتادگی کامل آن و محاصره شدن از هر سو با دشت کویر است. وجود دو قله مرتفع ۳۰۰۹ متری نایبندان و ۲۴۵۰ متری علی‌آباد موجب شده تا منابع آبی لازم برای رشد گیاهان و زندگی حیوانات مختلف در این منطقه فراهم شود.

نایبندان منطقه‌ای با کمترین تعارضات انسانی و حداقل فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی است و این، شرایط طبیعی نسبتاً بکری را برای جانوران پناهگاه فراهم آورده است.

اکبری، افزایش اعتبارات و تجهیزات استان، حفظ وضعیت زیستی و طبیعی، بهبود جمعیت گونه‌های جانوری و رویشگاه‌های گیاهی و همچنین بهره‌برداری تفرجی را از جمله مزیت‌های وجود پارک ملی دانست و گفت: پارک‌های ملی همچنین محل‌های مناسبی برای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و گردشگری در طبیعت به شمار می‌آیند.

از جمله گونه‌های جانوری در منطقه حفاظت شده نایبندان طبس می‌توان به یوز آسیایی، قوچ، میش، کل و بز، و از پرندگان شاخص این منطقه هم می‌توان به زاغ بور، هوبره، کبک، سبزه‌قبا، تیهو، کوکر گندمی و شکم‌سیاه و انواع مختلف پرندگان شکاری همچون شاه‌بوف، شاهین، دلیجه، بالابان، عقاب طلایی و سنقر خاکستری اشاره کرد.

منبع خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/م

اقدامات اولیه برای راه اندازی پارک ملی در خراسان جنوبی

برچسب ها: محیط زیست ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.