در حالی که به سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نزدیک می‌شویم، قصد داریم موفقیت‌های چشمگیر ورزش‌های تیمی ایران را پس از انقلاب بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تحت تأثیر شرایط جنگ تحمیلی علیه ایران و به علت تعویض‌های پیاپی رؤسای فدراسیون ها و تغییرات وسیع در راس رشته های مختلف ورزشی، ورزش ایران به خصوص در رشته های تیمی که نیاز به برنامه ریزی دقیق تر و همه جانبه دارد، شکل پایداری نداشت. اما رفته رفته، با پایان یافتن جنگ تحمیلی و سامان یافتن مدیریت و برنامه‌ریزی در ورزش کشور، برنامه‌ها و مسابقات نیز در سراسر کشور به لحاظ اجرا، کمیت و کیفیت شکل بهتری به خود گرفت.

دوباره اعزام تیم‌ها به خارج از کشور و دعوت از تیم‌های خارجی از سر گرفته شد و ورزش های تیمی ایران روز به روز پیشرفت کردند. تیم های ورزشی ایران در کنار ورزشکاران انفرادی، بارها توانستند شادی را به مردم کشور هدیه دهند و بارها در قبال موفقیت های مختلف، مورد تحسین مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) قرار گیرند.

بیشتر ورزش های تیمی ما پس از انقلاب اسلامی پیشرفت زیادی داشتند و توانسته اند موفقیت های بی نظیری به دست آورند، از قهرمانی های والیبال نشسته ایران در پارالمپیک تا قهرمانی های اخیر تیم های مردان و زنان کبدی ایران در مسابقات آسیایی.

قطعا موفق ترین ورزش تیمی ایران در تاریخ ورزش کشورمان پس از انقلاب اسلامی، والیبال نشسته است. تیم والیبال نشسته مردان ایران با شش مدال طلا و دو نقره در مسابقات پارالمپیک، پرافتخارترین تیم تاریخ این ورزش در جهان محسوب می شود. تیم ایران از پارالمپیک ۱۹۸۸ به بعد، به طور مداوم در فینال این مسابقات حضور داشته است و به جز سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲ که مقام قهرمانی را به تیم بوسنی واگذار کردند و دوم شدند، در شش دوره دیگر مدال طلا را کسب کردند.

در دیگر مسابقات تیمی پارالمپیک نیز تیم های فوتبال هفت نفره و پنج نفره مردان ایران، موفق به کسب مدال پس از انقلاب اسلامی شده اند. در فوتبال هفت نفره، تیم جانبازان و معلولان ایران در پارالمپیک های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ سوم شدند و و در ۲۰۱۶ نیز موفق به کسب مدال نقره شده اند. تیم فوتبال پنج نفره ایران نیز در مسابقات اخیر(۲۰۱۶) مدال نقره را به دست آورد.

اما به غیر از ورزشکاران جانبازان و معلولان ایرانی که موفقیت های چشمگیری در عرصه های جهانی کسب نمودند، ورزشکاران رشته های تیمی غیر معلول نیز موفقیت های زیادی پس از انقلاب کسب کردند. اگرچه ما در رشته های تیمی در المیپک هنوز مدالی نگرفتیم، اما برخی از موفقیت هایی که کسب کردیم ارزش های زیادی دارد.

از سال ۲۰۱۰  والیبال ایران پیشرفت و شگفتی قابل توجهی نسب به والیبال سنتی قبل خود پیدا کرد در حالی که رو به والیبال مدرن آورد و فدراسیون والیبال ایران ، خولیو ولاسکو مربی مطرح آرژانتینی را جذب کرد. ایران با ولاسکو در سال ۲۰۱۱ در اولین تورنمنت مهم خود پس از ۳۲ سال قهرمان والیبال قهرمانی آسیا شد. ایران در گام بعدی در مسابقات انتخابی لیگ جهانی ۲۰۱۳ موفق شد در ۴ دیدار خود پیروز شود و جواز حضور در لیگ جهانی ۲۰۱۳ را کسب کرد و برای اولین بار در تاریخ به لیگ جهانی رفت. تیم ملی والیبال ایران که برای نخستین بار در رقابت‌های لیگ جهانی شرکت کرده بود در حالی این مسابقات را به پایان رساند که با درخشش خود و مغلوب کردن بزرگانی چون ایتالیا و کوبا درخشش بازیکنان و مربیان خود عنوان پدیده را به خود اختصاص داد و در ادامه تیم ملی والیبال ایران مورد تقدیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار گرفت. تیم ملی ایران از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ موفق به کسب دو عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا، دو طلا بازی‌های آسیایی، یک مقام چهارمی لیگ جهانی و یک مقام ششمی در قهرمانی جهان شده‌است. تیم ملی ایران در سال ۲۰۱۶ در مسابقات انتخابی المپیک توانست بعد از ۵۲ سال به عنوان تیم دوم به المپیک ۲۰۱۶ ریو صعود کند.ایران در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار موفق به کسب مدال برنز و سومی در مسابقات جام بزرگ قهرمانان جهان ۲۰۱۷ شد. 

همچنین تیم ملی بسکتبال ایران در حال حاضر یکی از قدرت های برتر بسکتبال آسیا به‌شمار می‌رود و تا به حال در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ قهرمان آسیا شده است و در سال ۲۰۱۴ نیز مدال نقره بازی آسیایی را به دست آورد. تیم ملی بسکتبال ایران در سال ۲۰۰۸ پس از ۵۰ سال دوباره طعم حضور در المپیک را چشید و به المپیک پکن صعود کرد. 

تیم ملی فوتبال ایران برخلاف بسکتبال و والیبال که پیشرفت چشمگیری پس از انقلاب داشتند، نتوانسته پس از پیروزی انقلاب موفقیت های زیادی به دست آورد. از جمله موفقیت های فوتبال ایران پس از انقلاب می توان به چهار دوره حضور در جام جهانی در سالهای ۱۹۹۸ ، ۲۰۰۶ ، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ اشاره کرد.

البته بازی های خوب ایران در جام جهانی اخیر، باعث شادی فراوان مردم و تحسین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) را در پی داشت.

اما برعکس فوتبال، تیم ملی فوتسال ما افتخارات فراوانی را از بدو تاسیسش یعنی سال ۱۳۷۱ که نخستین بازی رسمی اش را انجام داد و با نتیجه ۱۹ بر شش تیم ملی کویت را در هم کوبید، همواره بین بهترین های جهان بود. فوتسال ما همواره قدرت نخست فوتسال آسیا بوده و کمتر پیش آمده تیمی در آسیا تا نزدیکی سطح تیم ملی کشورمان برسد.

در ۱۵ دوره ای که مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا برگزار شده، تیم ایران در ۱۲ دوره قهرمان شده و در سه دوره دیگر ژاپنی ها بر سکوی نخست آسیا ایستاده اند. البته در سه دوره ای که تیم ما قهرمان نشده نیز در بین سه تیم برتر حضور داشتیم. در مسابقات جام جهانی نیز، از هشت دوره ای که این رقابتها برگزار شده، تیم ما در هفت دوره آن حاضر بوده و بهترین مقام های ایران نیز ، یک بار سومی رقابتها در سال ۲۰۱۶ و یک مقام چهارمی در سال ۱۹۹۲ است.

فوتسال ما البته افتخارات فراوان دیگر از جمله، نایب قهرمانی در جام جهانی کوچک، قهرمانی در بازیهای آسیایی داخل سالن، قهرمانی در جام کنفدراسیون ها ، قهرمانی در مسابقات غرب آسیا و ... را نیز دارد.

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران اولین بار در سال ۲۰۰۶ با مربیگری فرشاد فلاحت‌زاده و برخی دیگر از بازیکنان قدیمی فوتبال ایران از جمله بهزاد داداش‌زاده و رضا حسن‌زاده شکل گرفت. این تیم نیز در دوران حیات ۱۳ ساله اش افتخارات مهمی به خصوص در سالهای اخیر کسب کرده است. فوتبال ساحلی ما از ۹ دوره مسابقات جام جهانی در هفت دوره حاضر بوده و بهترین نتیجه اش مربوط به آخرین دوره این مسابقت(سال ۲۰۱۷) است که مقام سوم را کسب کرد.

همچنین تیم ما تاکنون دو بار قهرمان آسیا، دو بار قهرمانی جام بین قاره ای و دوبار نیز قهرمان بازیهای آسیایی ساحلی شده است.

اما از دیگر افتخارات ورزش های تیمی ایران پس از انقلاب می توان به قهرمانی های تیم های ملی کبدی مردان و زنان ایران در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اشاره کرد. اتفاقی که تاکنون سابقه نداشت و کسی از کبدی ایران نیز انتظار چنین نتیجه ای نداشت اما مردان و زنان کبدی کار ایران، در این مسابقات تاریخ سازی کردند و برای نخستین بار موفق به کسب مدال طلا در مسابقات آسیایی شدند.

 بدون شک ورزش های تیمی ایران پس از انقلاب موفقیت های بیشتری داشتند که ما در این گزارش به مهمترین این موفقیت ها اشاره کردیم. امید حال که وارد پنجمین دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی می شویم، ورزشکاران ایرانی بتوانند موفقیت های بیشتری در عرصه های بین المللی کسب کنند و بار ها و بارها پرچم مقدس کشورمان را در آوردگاه های جهانی به اهتزاز درآورند.

انتهای پیام/

رتبه های برتر تیمی ورزش ایران پس از انقلاب اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار