برای اولین بار از یک قلاده خرس سیاه در منطقه سرباز در جنوب سیستان وبلوچستان تصویربرداری شد.

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: با نصب دوربین‌های تله‌ای در منطقه سرباز، تصویر یک قلاده خرس سیاه در حوزه شهرستان سرباز ثبت شد.

پورمردان افزود:مامورین یگان و کارشناسان حفاظت محیط زیست شهرستان سرباز با کارگذاشتن چند دستگاه دوربین تله‌ای موفق به ثبت تصویر یک قلاده خرس سیاه در زیستگاه‌های منطقه سرباز شدند و بدین ترتیب مستندات مربوطه در خصوص غنای حیات وحش شهرستان سرباز تکمیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: به دلیل حساسیت منطقه بلوچستان از لحاظ وجود گونه‌های ارزشمند و در معرض خطر انقراض، این حوزه وسیع زیستی حفاظت بیشتری را می‌طلبد.

چون این گونه‌ها را به سختی می‌توان در طبیعت مشاهده نمود ارائه این گونه گزارشات و تصاویر در شناخت و بررسی حضور این گونه‌های با ارزش و پراکندگی و وضعیت آن‌ها در مناطق به محیط زیست کمک شایانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان که منجر به یافتن آثار ردپا و فضولات خرس سیاه گردیده بود با نصب دوربین‌های تله‌ای در این شهرستان ثمر داد و تصویر برداری از خرس سیاه با نام محلی "مم" صورت گرفت.

پورمردان افزود: پیدا کردن خرس‌ها و حتی تعقیب ردپای آن‌ها کار ساده‌ای نیست. در صورتی که خرس‌ها متوجه حضور انسان در داخل زیستگاه شوند، به سرعت تغییر مکان داده و امکان دارد ده‌ها کیلومتر از مکانی که رد پایی از آن‌ها را بدست آورده ایم فاصله بگیرند. اما خوشبختانه شانس با ما یار بود و زحمات به ثمر نشست یعنی زمانی که خرس بعد از گردش‌های شبانه به سمت پناهگاه خود می‌رفت تصاویرش توسط دوربین‌های تله‌ای که به تازگی در محل نصب کرده بودیم ثبت و ضبط شد.

خرس سیاه آسیایی در زمره گونه‌های در خطر انقراض سازمان حفاظت محیط زیست قرار داشته و این گونه در جهان در طبقه گونه‌های آسیب پذیر لیست سرخ IUCN قرار دارد. ولی زیر گونه بلوچستانی خرس سیاه که در ایران و پاکستان پراکندگی دارد در طبقه به شدت در خطر انقراض طبقه بندی شده است.

گفتنی است مناطق کوهستانی شهرستان سرباز خصوصا مناطق کستگ، کیشکور، بگابند، کوه کنار، کوه رو و مشکادیم از مناطق کوهستانی هستند که در آن‌ها گزارش و ردپای خرس سیاه به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/پ

حفاظت از گونه های در حال انقراض

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار