نمایندگان مجلس سازمان امور مالیاتی را مکلف به حفظ اطلاعات سامانه مودیان کردند و سازمان مجاز به افشای آن مگر به حکم قانون یا مرجع قضایی نیست.

سازمان امور مالیاتی نباید اطلاعات سامانه مودیان را افشا کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۲ دی ماه) در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه صندوق مکانیزه فروش از کمیسیون اقتصادی با ماده ۱۵ این لایحه با ۱۷۵ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

طبق ماده ۱۵: اطلاعات سامانه مودیان محرمانه است و سازمان مجاز به افشای آن مگر به حکم قانون و یا مرجع قضایی نمی‌باشد همچنین کارگروه راهبری سامانه مودیان مجاز است در خصوص استفاده از این اطلاعات برای دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر ۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و نیز استفاده از اطلاعات به صورت داده‌های ناشناس مشروط به رعایت حریم خصوصی اشخاص برای سایر متقاضیان تصمیم گیری کند.

تبصره ۱: سازمان مکلف است در ایجاد و استقرار سامانه نسبت به صیانت وحفاظت از اطلاعات اشخاص و رعایت مقررات امنیت فضای تبادل اطلاعات اقدام کند.

تبصره ۲: متخلفین از مفاد این ماده ضمن جبران خسارت وارده مشمول مجازات موضوع ماده ۲۷۹ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شوند.

شایان ذکر است در ماده ۲۷۹ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است؛ هرگونه دسترسی غیرمجاز و سوء استفاده از اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی موضوع ماده (۱۶۹مکرر) این قانون در خصوص مسائلی غیر از فرآیند تشخیص و وصول درآمد‌های مالیاتی یا افشای اطلاعات مزبور جرم است و مرتکب علاوه بر انفصال از خدمات دولتی و عمومی از دو تا پنج سال، به مجازات بیش از شش ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود. سایر مجازات‌های قانونی مربوط به این ماده با اقامه دعوی توسط ذی نفعان و به تشخیص مراجع قانونی ذی صلاح تعیین می‌شود.

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبصره دو ماده "۱۸" این لایحه را بررسی کردند و با ۱۷۰ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع به تصویب رساندند.

در این تبصره آمده است: جوایز موضوع این ماده تا میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق موضوع ماده "۸۴" قانون مالیات‌های مستقیم برای هر شخص در سال از شمول مالیات و تسلیم اظهار نامه مالیاتی مربوط به این جایزه معاف می‌باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار