نماینده مردم میانه در جلسه علنی امروز به نشانه اعتراض درباره لایحه بودجه ۹۸ کل کشور در مقابل جایگاه هیئت رئیسه تصحن کرد.


تحصن نماینده میانه در اعتراض به لایحه بودجه ۹۸ مقابل جایگاه هیئت رئیسه مجلسبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۲ دی ماه) در حالی آغاز شد که نمایندگان در حال بررسی موادی از طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیاز‌های کشور و تقویت آنها در رفع صادرات بودند که فردین فرمند نماینده مردم میانه به نشانه اعتراض درباره لایحه بودجه ۹۸ کل کشور در مقابل جایگاه هیئت رئیسه مجلس تصحن کرد.

وی با در دست داشتن آیین نامه داخلی مجلس خواستار برگزاری جلسه غیر علنی برای بررسی لایحه بودجه سال آینده بود و اعلام کرد که این بودجه نمی‌تواند نیاز‌های کشور در شرایط فعلی رفع کند.

برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس همچون امیرآبادی فراهانی، وکیلی، محمود صادقی، حسن نوروزی و برخی دیگر از نمایندگان دور او جمع شده بودند و از او خواستند که در جای خود بنشیند، تا جلسه به روال عادی خود بازگردد؛ اما فرمند کماکان ضمن شرکت در رأی‌گیری‌های مصوبات در دستور کار مجلس، اصرار بر غیرعلنی شدن جلسه داشت.

پس از اعتراض فرمند نماینده مردم میانه به لایحه بودجه، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت از وی خواست تا در ۱۵ دقیقه دلیل اعتراض خود را بیان کند.

بر این اساس فرمند خطاب به نمایندگان مجلس، گفت که «نمایندگان من در مراسم پدرم گریه نکردم، اما برای این بودجه گریسته‌ام. بنده تقاضای جلسه غیرعلنی کردم و هر راه قانونی که وجود داشت را رفتم، اما قبول نشد یا به آیین‌نامه عمل کنید یا بگویید منافقید و از خدا برگشته‌اید!

وی اعلام کرد که «طبق ماده ۱۰۲ آیین نامه داخلی ۱۰ نماینده حق دارند که در وضعیت اضطرار تقاضای جلسه غیرعلنی کنند و بنده می‌خواهم که جلسه غیرعلنی شود چراکه می‌ترسم دلار به ۲۰ هزار تومان برسد؛ من ۳ هفته است که به خانه نرفته‌ام؛ می‌دانید که از شهر کوچکی آمده‌ام، مردم میانه چه گناهی کرده‌اند که به بنده رأی داده‌اند؟».

فرمند ناکید کرد که «اکنون مدتی است که رسانه‌های غربی را رصد می‌کنم هر کسی خواست بعد جلسه بیاید تا با اسنادی نشان دهم که در کشور چه خبر است، آمریکا علیه ما جنگ را شروع کرده است، رئیس جمهور آمریکا گفت که از سوریه بیرون می‌آیم و از افغانستان خارج می‌شود و این کار را کرد، این روز‌ها که ایام سال نو است برای آن‌ها بسیار عزیز است، اما ترامپ به تعطیلات کریسمس نرفت تا بگوید که برای آمریکا ارزش قائل است».

پزشکیان در میانه صحبت‌های نماینده میانه خطاب به او گفت که «آقای فرمند چیز‌هایی که باید در جلسه غیرعلنی بگویید را نباید در جلسه علنی بیان کنید!».

اما فرمند با پافشاری برای برگزاری جلسه غیرعلنی گفت که «من تقاضای جلسه غیرعلنی دارم تا درباره بودجه ۹۸ صحبت کنم، چراکه آمریکا از وقت تلف کردن ما خوشحال است؛ نمی‌خواهم در جلسه علنی حرف‌ها را باز کنم آمریکا ۵۰۰ نفر را به کار گرفته تا از میان ۸ کشور جایگزینی برای فروش نفت به جای ایران پیدا کند».

در میانه اظهارات فرمند، برخی نمایندگان با هیاهو اعتراض خود را نشان دادند و نماینده میانه در واکنش به اعتراض آنها گفت که «اکنون صحبت‌هایم را قطع می‌کنم تا مخالفان به اظهارنظر بپردازند».

اسدالله عباسی عضو هیئت رئیسه مجلس پس از اظهارات فرمند، در جایگاه ناطقان قرار گرفت و گفت که «آقای پزشکیان اگر پیشنهادی برای جلسه غیرعلنی شده موارد آن مشخص است ما نباید مذاکره را قطع و بحث‌های حاشیه‌ای را مطرح کنیم که البته ربطی هم به جلسه ندارد، آقای فرمند پیشنهاد داده هیئت رئیسه تصمیم بگیرد که اگر صلاح است جلسه غیرعلنی شده این در حالی است که بررسی بودجه بر عهده کمیسیون تلفیق بوده و مراحل آن نیز طی شده است، لذا ما نباید ۱۵ دقیقه از وقت مجلس را تلف کنیم».

پزشکیان در پاسخ به اظهارنظر‌های این نماینده گفت که «این رفتار آقای فرمند طبق آیین‌نامه است و ایشان برای اعتراض حق دارند».

در میانه هیاهوی نمایندگان نایب رئیس اول مجلس اصرار کرد تا مخالف صحبت نکند و برای انجام جلسه غیرعلنی رأی‌گیری شود، اما کاتب معترض بود و تقاضای صحبت داشت.

نماینده گرمسار به جایگاه آمد و اعلام کرد که «ماده ۱۰۲ به نمایندگان اختیار داده تا در صورت اضطرار برای امنیت کشور تقاضای جلسه غیرعلنی کنند، آیا اکنون مشکل امنیتی داریم! اگر مشکل بودجه و مسائل اقتصادی داریم که این امر ربطی به ماده ۱۰۲ ندارد؛ برای برگزاری جلسه غیرعلنی باید پیشنهادات آماده شود و با سه، چهارم نمایندگان حاضر در جلسه به تصویب برسد، ما ۳ فراکسیون سیاسی در این زمینه داریم که دوستان می‌توانند این مطلب را جمع‌بندی کنند الان چه پیشنهادی روی میز است؟ درباره بودجه و مسائل اقتصادی باید در کمیسیون تلفیق صحبت شود و مردم باید بدانند که نمایندگانشان دغدغه آن‌ها را دارند».

پزشکیان در پاسخ به این نماینده گفت که «آقای کاتب آیین نامه در اختیار شما بود و شما آن را اینگونه نوشتید!».

فرمند بار دیگر برای ارائه نطق به جایگاه آمد و گفت که «بنده یک هفته است که درخواست جلسه اضطرار داده‌ام، آقای کاتب اگر وقت داشتید بیایید و بگویید که من چند سال است فرمند را می‌شناسم و او می‌داند که دستور کار چیست، نماینده میانه در ادامه با فریاد گفت که «خدایا خودت شاهد باش که از شدت فشار گریه کرده‌ام، پس لطفاً جلسه را غیرعلنی کنید تا بنده صحبت کنم».

در نهایت مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست نمایندگان را برای برگزاری جلسه غیرعلنی به رای گذاشت که وکلای ملت با آن مخالفت کردند.

انتهای پیام/

سارا عینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۳ دی ۱۳۹۷
درود بر او
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۲ دی ۱۳۹۷
بازهم جای تاسف
آخرین اخبار