بانوی کارآفرین مازندرانی ۳۰۰ میلیون تومان چیپس میوه را به کشور‌های روسیه و بحرین امسال صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، چهل سالگی همیشه برای من معما بود و فکر می‌کردم حل کردنش از پس دست‌های ظریف و زنانه ام برنیاید. چهل سالگی شاید یک عبور نباشد، شاید یک اوج است که حضیض‌های بی شماری را به رخمان می‌کشد. من باز گمان می‌کنم که چهل سالگی یک شروعی متفاوت برای آدم‌ها است.

به پشت سر چهل سالگی ام نگاه می‌کنم دو نیمه می‌بینم یکی همسر و فرزند و نیمه دیگر اشتغال و مسئولیت بزرگتر برای داشتن اقتصاد شکوفا...

پای کسب و کار ایستاده ام 

زن بودن هیچ گاه جلوی مریم نصیری خلیلی را برای تولید و توسعه کسب و کار نگرفت، او در کنار وظیفه همسری و مادری، وظیفه ‏ی ملی خود را در ایجاد اشتغال  به نحو احسن به اجرا گذاشت و توانسته به عنوان الگویی برای دیگر زنان جامعه شود. ‏

وی معتقد است به همان اندازه که فضا برای فعالیت و کارآفرینی مردان در ایران محیا است برای زنان نیز وجود دارد، مریم نصیری خلیلی ‏این عقیده را در عمل نیز اثبات کرده است.

خیز زنان مازندرانی برای فتح قله‌های کارآفرینی

 

استفاده از فرصت‌های نهفته در مازندران برای اشتغالزایی

مریم نصیری خلیلی بانوی کارآفرین مازندرانی کارشناسی اش را در رشته علوم و صنایع غذایی گذارند و در مقطع کارشناسی ارشد رشته تحصیلی مدیریت ارشد کسب ‏کار (‏mba‏) ادامه تحصیل داده است.

وی کارآفرین برتر سال ۸۹ و۹۶ کشوری، صادر کننده نمونه کشوری و کارآفرین برتر جوان آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۱۲ و رییس کانون زنان بازرگانی مازندران را در پرونده شغلی خود دارد. 

نصیری خلیلی با استفاده از ظرفیت بالقوه و توان زنان روستا‌های استان اقدام به راه اندازی کارگاه فراوری محصولات کشاورزی درجه ۲ و ۳ و دور ریختنی که ظاهر و کیفیت مناسبی برای صادرات و عرضه در بازار داخل ندارد در استان کرده است.

 

خیز زنان مازندرانی برای فتح قله‌های کارآفرینی

 

صادرات ۳۰۰ میلیون تومانی چیپس میوه

این بانوی کارآفرین که تمامی کارکنانش بانوان روستایی هستند، توانسته امسال با فراوری و بسته بندی میوه‌های خشک شده که ۶۰ درصد ارزش افزوده دارد، دو محموله ۳۰۰ میلیون تومانی را به کشور‌های روسیه و بحرین صادر کند. 

نصیری خلیلی در سال ۸۸ اقدام به راه اندازی کارخانه فراوری محصولات کشاورزی درجه دو و سه و دور ریختنی کرده است و هم اکنون ۸۸ نوع محصول فراوری شده شامل انواع میوه‌های خشک، پودر میوه و سبزیجات، دمنوش و چیپس میوه در شهرک صنعتی ساری تولید می‌کند.

وی هم اکنون در این واحد تولیدی برای ۳۰ بانوی روستایی بصورت مستقیم و ۱۲۶ بانوی روستایی غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است.

 

خیز زنان مازندرانی برای فتح قله‌های کارآفرینی

 

 رونق کسب و کار روستایی با ظرفیت نامحدود 

نصیری خلیلی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ساری می‌گوید: تولید در شرایط فعلی بسیار سخت بود و هست، اما تلاشم را ادامه دادم و توانستم؛ امروز کارخانه ام با آنکه یک واحد تولیدی نوپا ‏است، اما ۸۳ محصول کشاورزی را که شامل انواع پودر‌های میوه و گرانول سبزیجات که مواد اولیه در صنایع کیک و کلوچه ‏پزی و صنایع لبنیات می‌شوند، تولید می‌کند. این دستاورد، نتیجه ۵ سال فعالیت علمی و پژوهشی است. ‏

وی گفت: اغلب پودر سیب‌های مورد استفاده در صنعت شیرینی پزی وارداتی از ترکیه و یا به صورت سنتزیک در آزمایشگاه هستند که ما ‏شروع به تولید آن کردیم و در این زمینه می‌توانیم ایران را به خودکفایی برسانیم. یکسری از گرانول‌ها که مواد اولیه ‏کارخانجات تولید سوسیس، کالباس و اسنک‌ها هستند را تولید می‌کنیم. در این طرح ٣٠ نفر به طور مستقیم و ۱۲۶ نفر به ‏صورت غیر متمرکز در بخش کشاورزی و اشتغال خانگی مشغول به فعالیت هستند و با ما همکاری دارند، تمام پرسنل کارخانه ‏حتی راننده سرویس را هم زنان شامل می‌شوند.

خیز زنان مازندرانی برای فتح قله‌های کارآفرینی

بانوان ۱۲ روستای مازندران در اقتصاد خانواده حضور پررنگ دارند

بمنظور توانمندسازی بانوان روستایی مازندران این کارآفرین از سال ۹۲ در مساحت ۴۰۰ هکتار از زمین‌های گلوگاه تا نکا گوجه گیلاسی تولید کرده و معتقد است خشک شده این میوه ۶۰درصد ارزش افزوده دارد، اما یکسال گذشته دایره فعالیتش را تا ۴ برابر گسترش داده است و بانوان ۱۲ روستا در اقتصاد خانواده حضور پررنگ دارند. بطوری که بانوان روستا‌های شهر‌های بهشهر، هزار جریب نکا در روستا‌های پیته نو، آورد، در منطقه چهاردانگه ساری روستا‌های مالخواست، اورست و  روستا‌های تنکابن را در این فعالیت مشارکت داده شده است، با این تفاوت تولید محصولات کشاورزی این بار بصورت مشخص، هدفدار با توزیع بذر مناسب سبزیجات، گوجه فرنگی، گیاهان دارویی مثل اناریجه، زولنگ، گل گاوزبان و گیاهان معطر میان بانوان روستایی انجام شده است و زنان روستا در اقتصاد خانواده مشارکت دارند.

خیز زنان مازندرانی برای فتح قله‌های کارآفرینی

 این بانوی کارآفرین قصد دارد کارگاه‌های کوچک فراوری محصولات کشاورزی در روستا‌های هدف ببرد تا علاوه بر افزایش اشتغال ارزش افزوده این محصولات را نصیب مردم همان منطقه کند. در صورتی که این طرح اجرا شود برای هزار مرد و زن روستایی مازندران اشتغال پایدار ایجاد می‌شود. 

آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.