شاعر صلواتی، شاعری ماهشهری که با تمام قافیه های ادبیات فارسی شعر سروده است، از دلیل انجام این کار می گوید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، صَلَوات، ذکری خاص به زبان عربی، شامل درود بر پیامبر اسلام است، که مسلمانان در تشهد نماز و نیز هنگام شنیدن یا بر زبان آوردن نام حضرت محمد(ص) ایراد می‌کنند. افزون بر آیه ۵۶ سوره احزاب (آیه صلوات)، احادیث بسیاری نیز بر فرستادن ذکر صلوات تاکید کرده‌اند.

شعر صلوات، حکایتی از یک عهد و پیمان

در باور مسلمانان صلوات هم احترام به پیامبر(ص) است و هم دارای ثواب اخروی و اثرات مثبت دنیوی است. صلوات در فرهنگ عام مسلمانانِ بسیاری از کشورها جایگاه ویژ‌ه ای دارد و در مناسبت‌های مختلف مانند اظهار شادی در جشن‌ها یا آغاز کارها از باب تبرک صلوات می‌فرستند.

بنابر برخی روایات، انبیای پیش از حضرت محمد(ص) نیز ذکر صلوات را به کار می‌برده‌اند. به نقلی، صلوات در ترفیع درجات معنوی حضرت ابراهیم(ع) موثر بوده است. از پیامبر اکرم(ص) نقل است که «هر کس بر من صلوات بفرستد، فرشتگان بر او صلوات می‌فرستند کم یا زیاد؛ به همان اندازه که او می‌فرستد.» بنابر برخی روایات از جمله روایتی از امام رضا(ع) صلوات در محو گناهان موثر است.

روایات متعددی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمود صلوات بر من را به همراه صلوات بر خاندانم کامل کنید، صلواتی که بدون درود بر خاندانم باشد ابتر و ناقص است، در برخی روایات، تارک صلوات بر آل پیامبر را دور شده از بهشت و ظالم به حق ایشان معرفی کرده است.

معروف‌ترین جمله نزد شیعیان برای صلوات عبارت «اللهم صل علی محمد و آل محمد» است. مذاهب مختلف اسلامی، در این که جمله «اللهم صلی علی محمد» بخش اصلی عبارت صلوات است، اختلافی ندارند.

شعر صلوات، حکایتی از یک عهد و پیمان

صلوات جمع صلاة از ریشه «ص ل و» به معنای دعا، درود، تحیت و رحمت است. در فارسی، مراد از کلمه «صلوات» جمع صلاة نیست بلکه از این کلمه معنای اصطلاحی یعنی درود خاص بر پیامبر اکرم(ص) را اراده می‌کنند. در اصطلاح دینی، صلوات، نام عمل عبادی درود خاص بر پیغمبر(ص) است.

صلوات در ادبیات ایرانی/شیعی نیز جلوه کرده است از جمله سنائی که در کتاب خود می گوید:
آنــکه او را دهیم مــا صـلوات         گفت کالمکرمات دفن نبات
فردوسی نیز در کتاب شاهنامه گفته است:
درود تــــو بــــــر گــــــور پیغمبرش     که صلوات تاجست بر منبرش
سعدی هم در کتاب گلستان خویش صلوات بر حضرت محمد (ص) را اینگونه بیان می کند:
بـــلغ الــعــلـی بــکمالـــه کـشف الدجی بجمالـه

حسنت جمیع خصاله صــــــلّوا عـــلیه و آلــــــــه

شعر صلوات، حکایتی از یک عهد و پیمان

علی چمن نژادیان معروف به (آقای صلواتی) سراینده شعر در خصوص صلوات، حالا که ٨ سال از رخداد مهم زندگی اش می گذرد و بین ۱٧ تا ۱٨ هزار بیت شعر با ردیف و قافیه صلوات یا در مورد محمد (ص) و آل محمد سروده است در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: سال ٨٩ هنگامی که به مسجد النبی مشرف شدم و چشم به گنبد نبوی بستم، دلم از آن غربت شکست که چرا صلوات بر محمد غریب است؟ همانجا در حرم نبوی با رسوال الله عهد بستم که اگر رخصت دهند با تمام قافیه های اشعار فارسی از محمد و اولاد محمد شعر بسرایم.و صلوات را در ادبیات فارسی احیا و از این مظلومیت خارجش سازم.

شاعر صلواتی

سخن آغاز کنم با صلوات      لب خود باز کنم با صلوات

عاشق روی محمد شده ام      چشم این راز کنم با صلوات

وی با اشاره به اینکه بعد از این پیمان، صلوات، خورشیدی درخشان شد بر وجودش و هر کجا می رسید در مورد هر وسیله یا اتفاقی با صلوات شعر می سرود، افزود: جایی باغبانی را دیدم در حال بوییدن گلی، سرودم:

باغبان غنچه گلی دید به ذکر صلوات           بازگردید و فضا شد پر عطر صلوات

شعر صلوات، حکایتی از یک عهد و پیمان
اگر جایی کندو عسل می دیدم به یاد حدیث معروفی می افتادم و می گفتم:

زنبور عسل چو شهد گل می نوشد            بــهر صلــوات بـر مــحمد مــی کوشد
و جایی هم گفته ام:

بطن هر ذره اگر بشکافند        ذکر صلوات از آن می آید

این فرهنگی خوش ذوق ماهشهری کتاب هایی با شعر نیز برای کودکان و معرفی شهیدان به کودکان سروده است.

چمن نژادیان بیان داشت: همانطور که تاکید مقام معظم رهبری نیز اهمیت دادن به کودکستان ها بوده است بنده هم برای بیش از 110 تن از شهدای شاخص به زبان کودکانه شعر گفته ام ضمن آنکه تاکنون ٣۴ عنوان کتاب به چاپ رسانده ام که ۶ جلد آن صلوات است. [سلام نامه و صلوات نامه] کتابی است که در آن بیش از ۱۶ هزار بیت به سبک های غزل، قصیده و رباعی شعر سروده شده است. ضمن اینکه کتابی که گفته شد به انگلیسی برای تمام انگلیسی زبان های دنیا در حال بازگردانی است.

شعر صلوات، حکایتی از یک عهد و پیمان

حتی در توصیه های علما و بزرگان نیز گفته شده، اگر وقت خواندن قرآن را ندارید یا قرآنی در دسترس نیست صلوات بفرستید که فشرده قرآن است و هدف من هم این است تا پرچم و معارف صلوات در تمام دنیا نشر یابد و مسلمانان صلوات بر محمد و آل محمد را فراموش نکنند و همه محب و پیرو محمد و آل محمد باشیم.

شعر صلوات، حکایتی از یک عهد و پیمان

وی ادامه داد: از دیدگاه من سلام و صلوات شعار و پرچم اسلام است و این شعار باید در تمام جهان برافراشته بشود. اگر معارف صلوات مستند به نص قرآن است خداوند در قرآن می فرماید: { إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا } یصلون، فعل مضارع است و این نشان می دهد که خداوند و فرشتگان همیشه بر محمد سلام و صلوات می فرستند و چه خوب است که مانیز لب هایمان را به شهد شیرین صلوات آغشته نماییم.

شعر صلوات، حکایتی از یک عهد و پیمان

علی چمن نژادیان، در خصوص تاثیر صلوات در زندگی خویش تصریح کرد: صلوات مانند یک آب خنک است بر آتشفشان غم ها و مصائب دنیوی که موجب آرام شدن می گردد صلوات در همه مسائل به من آرامش می دهد.

خرمن غم بده بر باد با ذکر صلوات

بگشوده خدا باب دگر بهر نجات

ای آنکه شدی طالب سیر درجات

یادی بنما ز روی گلگون حسین

بر صورت زیبای شهیدان صلوات

شاعر صلواتی

وی افزود: صلوات به انسان هایی که قلب شان سراسر با نام محمد می تپد؛ شادی و نشاط می دهد، در حقیقت صلوات مانند کعبه عشق است و خلاصه همه معارف قرآن کریم که همه بشریت باید به دور آن طواف کنند. نه فقط من بلکه هر کس در یک زمینه ای رشد می کند اما اگر همسر در کنار من نبود شاید هرگز شعر صلوات نمی سرودم. ضمن آنکه زندگی همانطور که مرد ستون خانه است. فضا و جو خانه را زن مهیا می کند، در واقع ریشه هر موفقیتی زن است و عطر خوش زندگی نیز از محبت زن است.

سیده زهرا هاشمی همسر علی چمن نژادیان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در ادامه سخنان شاعر صلواتی بیان کرد: از آغاز که همسرم با خود عهد بست، من نیز با وی هم پیمان شدم تا در رابطه با نشر معارف اهل بیت در قالب صلوات با یکدیگر همکاری داشته باشیم. خدا را سپاسگزارم که در تعهدی که به ایشان و رسول الله دادم به نیکی عمل کردم. تاثیر ذکر صلوات برکت است خدا را شکر که ما با توسل به این ذکر در زندگی از هر رخدادی برکت گرفته ایم چه برکت مادی و چه برکت معنوی، شادی و نشاط و مهربانی و لطف درخانه از جمله برکت هایی است که در قالب صلوات دریافت کرده ایم.

شاعر صلواتی

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

همه چیز درباره صلوات

برچسب ها: شعر ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.