حقدوست گفت: نسخههای اولیه پرونده الکترونیک سلامت، عملیاتی شده و از فاز مطالعاتی و پایلوت، خارج شده است و در این بستر، نظام ارجاع نیز شکل گرفته است.
به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر حقدوست معاون برنامه ریزی راهبردی وزارت بهداشت اظهار کرد: علیرغم اینکه بیش از یکی دو دهه از تصویب قانونی پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و پزشکی خانواده در کشور گذشته است و با توجه به همت بالای وزرای بهداشت سابق و تیم آنها اما پیچیدگی این موارد به حدی است که هنوز به نتیجه نرسیدهایم و هنوز هم فرآیند پیاده سازی این برنامهها در دست اقدام است.
وی تصریح کرد: پیچیدگی، تاخیر و محدودیتهای اجرای نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و پزشکی خانواده، منحصر به ایران نیست و اگر شکل گیری نظام ارجاع و پرونده الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه را مرور کنیم، در مییابیم که پیاده سازی آنها، به زمان زیادی نیاز دارد، اما اتفاقاتی که در زمینه پرونده الکترونیک سلامت در یکسال اخیر رخ داده، نقطه عطفی در تاریخ فعالیتهای وزارت بهداشت بوده است البته نباید زحمات مدیران و وزرای بهداشت سابق را فراموش کنیم، چون زمینهها را فراهم کرده بودند تا بتوانیم مسیر را با سرعت دنبال کنیم.
معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت افزود: فراهم کردن زیرساختهای فنی، ایجاد شبکههای مورد نیاز، فراهم کردن دیتا سنترهایی که بتواند دادههای انبوه و پرحجم را در خودش ذخیره کند، قطعات مختلفی مانند سیستمهای اطلاعات بیمارستانی که بالغ بر ۵۰ سیستم اطلاعات بیمارستانی در کشور وجود دارد و در پروندههای الکترونیک باید با هم تعامل داشته باشند، اتصال پرونده الکترونیک در سطح یک به سطح دو و کلینیکهای ویژه و ورود مراکز درمانی بخش خصوصی به پروسه پرونده الکترونیک سلامت و انجام دهها پایلوت در سطح کشور بخشی از اقدامات وزارت بهداشت در زمینه اجرای پرونده الکترونیک سلامت در کشور است.
حقدوست اضافه کرد: از ۲۷ اسفند سال گذشته تا کنون، هر کسی در هر کجای ایران به هر مرکز بهداشتی مراجعه کند به محض دریافت خدمات، به او پیامکی ارسال میشود که در این تاریخ از این فرد، خدمات دریافت کرده اید و آیا رضایتمندی دارید یا خیر؟ همه مردم میتوانند این فرآیند را امتحان کنند .
وی با اشاره به آغاز نسخه نویسی الکترونیکی توسط بخش خصوصی در کشورادامه داد: در برخی از استانهای کشور، سطوح یک و دو خدمات به همدیگر متصل شده است و این اقدامات، بر اساس نقشه راه در حال انجام است و خوشبختانه با همت مسئولان سابق وزارت بهداشت و تشدید این فعالیتها در این دوره باعث شده که بتوانیم ادعا کنیم که نسخههای اولیه پرونده الکترونیک سلامت، عملیاتی شده و از فاز مطالعاتی و پایلوت، خارج شده است و در این بستر، نظام ارجاع نیز شکل گرفته است.
معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت پیاده سازی کامل نظام ارجاع را دشوار دانست و گفت: با محدودیتهایی که در دسترسی به پزشکان متخصص ایجاد میشود، مردم از ایجاد یک نظام ارجاع بسته راضی نخواهند بود و پزشکان متخصص که بیش از دو سوم ویزیتهای سرپایی را انجام میدهند نیز از ایجاد این نظام رضایتمندی ندارند و اگر قرار باشد اتفاقی در نظام ارجاع رخ دهد، یک شبه قابل انجام نیست و باید گام به گام و با تفاهم همه انجام شود.
حقدوست بیان کرد: استفاده از بستر الکترونیک در حوزه سلامت، توانسته صرفه جوییهای زیادی برای نظام سلامت ایجاد کند و پرونده الکترونیک سلامت به عنوان نمونه برای بیماران مبتلا به سرطان برای دریافت خدمات مورد نیاز در هر نقطهای از ایران، امکاناتی را فراهم آورده است، چون خدمات دریافتی بیماران، در پرونده الکترونیک سلامت ثبت میشود و از عرضه برخی خدمات و داروهای غیرضرور، جلوگیری و راهنماهای بالینی نیز در این بستر پیاده سازی میشود.
وی تاکید کرد: هیچ ادعایی نداریم که وضعیت پرونده الکترونیک سلامت در کشور بسیار مطلوب است و به مشکلات موجود، واقف و البته مدعی هستیم که سرعت پیشرفت در اجرای این برنامه، بسیار بالاتر از زمانهای گذشته بوده و اگر با همین سرعت پیش برویم، به زودی میتوانیم ادعا کنیم که توقعات قانونی را پاسخ داده ایم.
معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با اشاره به وجود جدول زمان بندی برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت در کشور، یادآور شد: تا پایان سال ۹۹ تقریبا تمام تکالیف قانونی که بر عهده وزارت بهداشت بوده، پاسخ داده میشود و بر اساس نقشه راه، برای هر ماه به دقت مشخص است که چه اقداماتی باید انجام شود.
حقدوست ضمن تاکید بر اهمیت تجمیع دادههای سلامت به منظور تصمیم گیری و سیاستگذاری، گفت: خوشبختانه تلفیق بانکهای دادهای در حوزه سلامت به نحو مطلوبی شکل گرفته به نحوی که بسیاری از داشبورتهای الکترونیک در رصدخانه سلامت وزارت بهداشت قابل مشاهده است و بازدید کنندگان متعددی از وزرا، نمایندگان مجلس و همکاران سازمان برنامه و بودجه نیز از این رصدخانه و داشبوردهای الکترونیک بازدید کرده اند و خروجی این داشبوردها به طور مستقیم در تصمیم گیریها مورد استفاده قرار میگیرد بنابراین نتیجه نهایی پرونده الکترونیک سلامت، غیر از اصلاح خدمات، باید در اصلاح مدیریت حوزه سلامت نیز کارایی داشته باشد.
معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه سندهای زیادی در وزارت بهداشت از دادههای الکترونیک استفاده میکنند، افزود: برای دادهها و اطلاعات مورد نیاز سندهای درمان کشور، پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و برآورد نیروی انسانی در افق ۱۴۰۴ و بسیاری از سندها و برنامههای وزارت بهداشت از بستر الکترونیکی که فراهم شده، استفاده میشود.
انتهای پیام/