به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در سی و چهارمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که عصر روز گذشته در سازمان محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف برگزار شد؛ آیین نامه جدید اجرایی معاینه فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حدود یک ماه قبل، وزارت کشور در کارگروه ملی آلودگی هوا، گزارشی در مورد آیین نامه جدید معاینه فنی ارائه داد و در جریان سی و چهارمین جلسه کارگروه، موارد نهایی شده این آیین نامه مرتبط با اعضای کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گزارش داده شد.
پوریا محمدیان دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور با اشاره به اینکه آییننامه پیشین معاینه فنی در سال ۹۳ توسط هیات وزیران ابلاغ شده است، گفت: این آیین نامه بنا به دلایلی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. یکی از مهمترین دلایل، ابلاغ قانون هوای پاک است که درنیمه دوم سال ۹۶ توسط مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.
وی با اشاره به ماده شش قانون هوای پاک ادامه داد: در ماده ۶ این قانون، برای اولین بار به عمده مباحث مربوط به معاینه فنی اشاره شده است، به طوری که در تعریف مراکز معاینه فنی اشاره شده که این مراکز باید به تأیید سازمان محیطزیست برسد و از آنجا که موضوع معاینه فنی به دلیل داشتن متولیان متعدد از جمله وزارت کشور، وزارت راه، وزارت صنعت، سازمان استاندارد، پلیس و سازمان محیط زیست به یک موضوع چالش برانگیز تبدیل شده است، سعی کردیم در بازنگری آییننامه معاینه فنی ضرورت تاییدیه سازمان محیط زیست را لحاظ کنیم.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور گفت: در آیین نامه جدید معاینه فنی تاکید شده که پلیس باید در جریان کلیه فرآیند معاینه فنی باشد و هم در سطح کارگروه ملی و هم در سطح استانی به طور کامل درگیر مباحث مربوط به معاینه فنی قرار گیرد. همچنین بر اساس احکام موجود در قانون اسلامی حکمهایی برای متصدیان، کارکنان، مأموران و ناظران مراکز معاینه فنی مطرح شده که در آییننامه قبلی خلأهایی در این زمینه وجود داشت و سعی کردیم در آیین نامه جدید در این زمینه نیز طبق قانون عمل شود؛ بنابراین با این سه مسئله لزوم بازنگری در آیین نامه معاینه فنی محرز شد.
محمدیان با اشاره به اینکه در آیین نامه جدید معاینه فنی تعریف تازهای از معاینه فنی صورت گرفته است، گفت: بر مبنای این تعریف انجام آزمایشهای کارشناسی و بازدیدهای فنی جهت احراز عدم وجود نقص فنی در تجهیزات و سیستمهای اثر گذار ایمنی و زیست محیطی خودرو مد نظر قرار گرفته است به طوری که مسائل فنی منطبق با استانداردها باشد و این بازدیدها با بکارگیری تجهیزات و آموزش افراد صورت خواهد گرفت، بنابراین تعریف جامعی از معاینه فنی لحاظ شده است.
بیشتر بخوانید: اتوبوس مرگبار دانشگاه آزاد معاینه فنی نداشت/ این وسیله نقلیه ۶ سال پیش از رده خارج شده بود
وی ادامه داد: همچنین در چارت جدید آییننامه معاینه فنی سعی کردهایم با اعمال تغییراتی همه ذینفعان را درگیر کنیم. در این چارت مدیریت امور اجرایی معاینه فنی کشور اضافه شده و قرار بر این است که تمامی سیاستگذاریهای لازم مربوط به معاینه فنی در زمینه محیط زیست، ایمنی، خودروهای گازسوز و حتی اعمال قانون در کارگروه ملی معاینه فنی صورت گیرد.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور با بیان اینکه بر اساس آییننامه جدید معاینه فنی، تغییراتی هم در سن معاینه فنی انجام شده است، گفت: به همین منظور معاینه برای خودروهای سبک و سنگین عمومی (حمل و نقل عمومی) کمتر از ده سال به صورت سه ماهه و شش ماهه است؛ البته در حال رایزنی با سازمان محیط زیست هستیم که در ماده هشت قانون هوای پاک اصلاحاتی صورت گیرد و سن اسقاط بالاتر رود. چون بر اساس این ماده خودروهایی که به سن فرسودگی برسند؛ نباید برگه معاینه فنی برای آنها صادر شود و از هرگونه تردد و فعالیت منع میشوند، اما از آنجا که در شرایط حاضر توان مالی برای نوسازی ناوگان عمومی فراهم نشده است، این ماده مشکلاتی ایجاد میکند. با جلساتی که در سازمان محیطزیست داشتیم قرار شد ماده هشت قانون هوای پاک را اصلاح کنیم.
محمدیان همچنین تاکید کرد: در آیین نامه جدید معاینه فنی در مورد نوع برخورد با متصدیان و ماموران متخلف مراکز معاینه فنی اصلاحاتی صورت گرفته و در تعریف نوع برخوردها قانون لحاظ شده است، حتی اگر با پیچیدگیهایی همراه باشد.
وی با اشاره به اینکه مسئله مهم دیگر که مربوط به بیمه شخص ثالث است، تصریح کرد: طی دو سال اخیر بازنگریهایی در قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث صورت گرفته است، اما سعی داریم معاینه فنی را وارد پروسه صدور بیمه شخص ثالث کنیم، به طوری که در زمان صدور بیمه نامه شخص ثالث یکی از مدارک درخواستی، برگه معاینه فنی باشد و قصد داشتیم جریمه سنگینی در این مورد لحاظ کنیم تا بازدارنده باشد و افرادف مجاب به دریافت معاینه فنی به منظور اخذ بیمه شخص ثالث شوند و در نهایت مقرر شد اگر فرد نتواند معاینه فنی ارائه کند به بهای بیمه ۵ درصد اضافه شود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم این کنترل را در دفاتر بیمه داشته باشیم باید به صورت وب سرویس، با شرکتهای بیمه سطح کشور از طریق سامانه سیمفا ارتباط داشته باشیم و استعلام به شکل واقعی صورت گیرد.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور در پاسخ به پرسشی گفت: در آیین نامه جدید معاینه فنی در تعریف خودروی عمومی ذکر شده که پلاک عمومی و پلاک شخصی با کارکرد عمومی ـ شامل آژانسها، مسافربرهای اینترنتی و حتی وانتهای شخصی با کارکرد عمومی ـ. مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: در آیین نامه جدید به مسائل ایمنی مربوط به خودروهای گازسوز نیز پرداخته شده است.
انتهای پیام/