وی ادامه داد: داشتن نگاه تخصصی به دوره ابتدایی یعنی پیش دبستان و ابتدایی ضرورت دارد و دانش آموزان در این دوره از طریق دست ورزی بهتر میآموزند.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه اولین مواجهه کودکان با بزرگسالان در پیش دبستانی و دبستان محقق میشود، گفت: بهترین بسترهای مناسب یادگیری فعالیتهایی مانند بازی، هنر، قصه و نمایش است و طبق فرمایشات مقام معظم که همیشه با درایت بالا به موضوعات توجه دارند و در این زمینه حتی به نوع بازیها دقت داشتند فرمودند که اگر در نوع بازیهای توجه نکنید به خشونت تبدیل میشود.
حکیم زاده با اشاره به حذف پیک نوروزی و جایگزینی تکالیف مهارت محور با حافظه محور گفت: به دنبال طرحهای انجام شده وقتی ایده بازی مطرح شد از آن استقبال کردیم و وزیر کارگروهی تشکیل داد که با توجه به بسترهای اجرایی این ایده عملیاتی شود.
وی ادامه داد: در مدت زمان کوتاه پیش نویس طرح نوشته شد که بر این اساس از هر استان ۱۰۰ مدرسه و در ۱۰ استان این طرح اجرایی شود؛ در واقع کلاس بازی در مجموع امسال در ۱۰۰۰ مدرسه اجرا میشود.
معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه از اسباب بازیهای با ارزش تربیتی در این طرح استفاده میشود، تصریح کرد: با اجرای این طرح قرار نیست ساعتی اضافه یا حذف شود بلکه همان مفاهیم در قالب بازی دنبال میشود.
حکیم زاده اظهار کرد: پژوهشهای متعدد نشان میدهد که بازی کردن به درمان اختلالات کودکان کمک میکند و کشورهای موفق دنیا در کنار کلاس علوم و ریاضی از ظرفیت بازی بهره میگیرند و ما هم این برنامه را امسال آزمایشی شروع میکنیم تا بازخوردهای آن را در اجرا ببینیم.
معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر اینکه استفاده از بازی یکی از اصول مسلم تعلیم و تربیت است، گفت: اگر نگاه علمی و تخصصی داشته باشیم بازی از ابزارهای اصلی یادگیری است و پیش بینی کردیم در هر استان رابطانی برای طرح داشته باشیم.
وی بیان کرد: از نظرات افرادی که به دنبال بهبود طرح بازی هستند حتما استفاده میکنیم و باید توجه داشته باشیم که این نگاه تحولی با بخشنامه محقق نمیشود و باید تغییری رخ دهد.
حکیم زاده تصریح کرد: دانش آموزان قبلا دست به سینه سرکلاس درس مینشستند، اما امروز شاهد تغییراتی در این رویه هستیم که دانش آموزان متناسب با سن کودکی میآموزند، همچنین برای همکاری با نهادهای ذیربط اعلام آمادگی داریم.
معاون آموزش اظهار کرد: با اجرای این طرح پیام مهمی به افرادی داریم که بدون درک دوران کودکی برای کودکان کار میکنند و کودکان را منبع درآمد میدانند بنابراین جریان تعلیم و تربیت به جای خلاقیت محور بودن حافظه محور است در حالی که خلاقیتها و مهارتها باید بر بسترهای مناسب شکل گیرد که یکی از بهترینع بسترها بازی است.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه نباید با شتاب زدگی طرح را دنبال کنیم، گفت: نمی خواهیم این ایده خراب شود همچنین سرمایه ارزشمندی داریم و اعلام کردیم که به هیچ وجه دنبال انحصار ایده، طرح خلاقانه نیستیم و از هر ایده سازنده ای استقبال میکنیم.
حکیم زاده بیان کرد: در یکی از مدارس به دانش آموزان گفتند که اسباب بازی های خودشان را بیاورند در حالی که اصلا هدف این نیست که دانش آموزان اسباب بازی های گران قیمت داشته باشند و برای اجرای این طرح گام های اولیه از طریق خیرین نهادهای ذیربط مورد توجه قرار گرفته است همچنین امیدواریم نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری که دغدغه کودکان را دارند در این حوزه وارد عمل شوند.
مهدی علی اکبرزاده مشاور امور فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه مراسم، اظهار کرد: ارزشگذاری در امور بازی را باید جدی بگیریم و قدر آن را بدانیم.
وی ادامه داد: بازی و اسباب بازی شروع تعلیم و تربیت است و اینکه چرا اهمیت نمیدهیم به این دلیل است که دوران کودکی را فراموش کردیم و درس و مشق و تکالیف مختلف جایگزین شد و این حق مسلم را با غفلتی آگاهانه سلب میکنیم.
مشاور امور فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: جرقه توجه به بازی در آموزش و پرورش زده شده است و این موضوع شروع گامهای بلندتری است.
علی اکبرزاده با اشاره به اینکه بهمن ماه جرقه این کار زده میشود، بیان کرد: امیدواریم این برنامه تداوم داشته باشد، همچنین پژوهشی در این باره به صورت اقدام پژوهی انجام دادیم و دیدیم در کلاس درسی که طرح بازی انجام شد دانش آموز تمایلی برای رفتن از مدرسه به خانه نداشت.
وی افزود: برنامههای پژوهشی و پیگیری با حضور وزیر آموزش و پرورش هم دنبال شد و تاکید میکنیم که باید این طرح جدی گرفته شود تا این کار مقدس را با هم جلو ببریم.
انتهای پیام/