به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،کامران علی پور معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی مازندران گفت: خوشههای کسب و کار مجموعهای از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بوده که در یک منطقعه جغرافیایی متمرکز شده و دارای فرصتها و چالشهای مشترکی هستند.
وی با بیان اینکه فرآیند توسعه خوشه فرش دستباف استان بیش از یکسال است که با نظارت شرکت شهرکهای صنعتی آغاز شده است، افزود: یکی از مهمترین مشکلات صنعت قالیبافی استان، نبود برند و معرفی نشدن قالی مازندران به علاقمندان این کالای اصیل ایرانی است به همین دلیل بهره گیری از پتانسیلهای گردشگری بمنظور ایجاد برند قالی دستباف مازندرانی در برنامه عملیاتی توسعه خوشه فرش استان گنجانده شده است.
قلی پور کنعانی گفت: علیرغم وجود پتانسیلهای گردشگری و استقرار اکثر قالیبافان در مناطق گردشگری مانند کلاردشت و دودانگه ساری، متأسفانه تاکنون ارتباط مناسبی میان گردشگران و قالیبافان مازندران شکل نگرفته است.
مدیرعامل توسعه خوشه فرش دستباف مازندران افزود: بمنظور بهره گیری از این موقعیت کم نظیر، برنامه ریزی جهت توسعه گردشگری فرش توسط خوشه فرش دستباف استان صورت گرفت و با همکاری انجمن راهنمایان گردشگری استان، نخستین تور گردشگری فرش دستباف منطقه کلاردشت که یکی از نقاط اصلی تولید فرش دستباف استان است برگزار شد.
وی افزود: بازدید راهنمایان گردشگری از کارگاههای قالیبافی بهمراه آشنایی با فرهنگ و رسوم مردمان منطقه و نیز پذیرایی با انواع غذاهای بومی ومحلی، توانست نظر گردشگران را بخود جلب نموده و همآهنگیهای لازم برای برگزاری مجدد تور گردشگری فرش انجام گرفته است.
عضو انجمن گردشگران استان پیرامون تور گردشگری فرش کلاردشت گفت: گردشگری فرش یکی از موقعیتهای مهم مازندران بوده که متأسفانه تاکنون مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است.
قلی پور کنعانی با بیان اینکه بازدید از کارگاههای قالیبافی، آموزش قالیبافی و اقامت در محیط سنتی میتواند یکی از جاذبههای اصلی بومگردی مازندران باشد، افزود: در آینده با حمایت خوشه فرش دستباف استان، برنامه ریزی جهت برگزاری تورهای گردشگری فرش، با حضور گردشگران داخلی و خارجی صورت میپذیرد.
در این تور یکروزه، انواع قالی و صنایع دستی منطقه کلاردشت به گردشگران معرفی شد که تعدادی از گردشگران اقدام به خرید قالی، گلیم و سایر بافتههای سنتی کردند.
انتهای پیام/ک