به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،مسعود طهماسبی، مجری برنامه در ابتدای نشست با اشاره به اینکه همکاری با اسپانسرها و تهیه کننده ها برای بسیاری از سازندگان فیلم کوتاه، موضوع مهمی است، گفت: هزینه بالای آفیش تجهیزات، تولید فیلم و ارائه آن به جشنواره های داخلی و خارجی هم از مسائل جدی سازندگان فیلم کوتاه است.
سپس درناز حاجی ها، کارگردان فیلم "مرضیه" در این باره گفت: فیلم اولم در ایران با نام "سه چهار روز" با کمترین هزینه ساخته شد که حضور و کمک خانواده و دوستانم در هزینه پایین فیلم تاثیر داشت.
وی افزود: فیلم دیگرم با عنوان "مارنان" را با هزینه کم و در اصل با بودجه مدرسه فیلمسازی ساختم که کمک دوستان در پایین بودن هزینه فیلم موثر بود.
این فیلمساز درباره پخش و ارائه فیلم ها به فستیوال ها هم گفت: فکر می کنم خیلی درزمینه پخش فیلم موفق نبودم.
وی ادامه داد: زمانی که فیلم هایم را به فستیوال ها می فرستادم، نمی دانستم باید تمام فستیوال ها را لیست کنم و به طور منظم جلو بروم.
حاجی ها بیان کرد: دو فیلم "مارنان" و "مرضیه" در جشنواره های داخلی دیده شد. این دو فیلم را خودم به چند جشنواره نفرستادم، بلکه صاحبان آن جشنواره ها، شرکت فیلم در آنها را خواستار شدند.
در ادامه علی خوشدونی فراهانی، کارگردان فیلم "تکلیف" گفت: به اعتقاد من ممکن است یک فیلمساز با فیلم اول یا دومش موفق به دریافت جایزه شود، اما این دید اشتباهی است که فیلمساز این توقع را از خودش داشته باشد که به عنوان مثال از فیلم اول تا ششم، جایزه دریافت کند، چراکه فیلمسازی نیاز به زمان، تجربه و تمرین دارد.
وی افزود: برخی از فیلم های کوتاه با هزینه کم و برخی دیگر بدون هزینه ای ساخته می شوند.
این فیلمساز بیان کرد: تجربه فیلم های بدون هزینه، فیلمسازها را باتجربه می کند، چراکه در فیلم های بدون هزینه، کار گروهی شکل می گیرد.
فراهانی ادامه داد: کار گروهی، مهم ترین سرمایه است، چراکه با پول بسیار هم نمی توان این سرمایه بزرگ را به دست آورد.
وی افزود: گاهی فیلمسازان نگاه درست و واقع بینانه ای به تولید فیلم خود ندارند و تهیه کننده آن ها را به عنوان فیلمساز جدی نمی گیرند. این، موضوع مهم و موثری است که فیلمساز، زمان ارائه و پخش فیلم را جدی بگیرد.
در ادامه فرنوش صمدی با اشاره به اینکه برای تامین هزینه ساخت اولین فیلمم، کتابی را تایپ کردم، گفت: اگر کسی با تمام وجود تصمیم بگیرد فیلمی بسازد، امکان ندارد نتواند بسازد و حتما راهی پیدا می کند.
وی افزود: فیلم "بچه" من که در جشنواره های کن و ونیز حضور داشت، با هزینه کم ساخته شد.
در پایان علی عسگری بحث کارکرد فستیوال را مطرح کرد و گفت: بسیاری از فیلمسازهای بزرگ دنیا در فستیوال ها معرفی می شوند.
وی افزود: در فستیوال ها، فیلم های خاص برای مخاطبان خاص به نمایش درمی آید و گرایش متفاوتی نسبت به سینما در آنها دیده می شود. به همین دلیل احمقانه است که فیلمساز بگوید برای خودش فیلم می سازد.
علی عسگری ادامه داد: در فستیوال ها با تهیه کننده ها و فیلمسازهای متفاوت آشنا می شوید و این باعث می شود بتوان فیلم ها را با خیال راحت تولید کرد.
وی افزود: تهیه کننده ها به دو دلیل دست به تولید فیلم می زنند، یکی برای کسب سابقه کار و دیگری برای کسب درآمد. به دلیل این که فیلم کوتاه درآمدی ندارد، ملاک کسب سابقه در تولید آن پررنگ تر است.
علی عسگری در پایان گفت: در فیلم اول و دوم سخت است به دنبال یک تهیه کننده ایده آل باشیم که فیلم ما را بسازد. به همین دلیل فکر می کنم هیچ فیلمسازی در دنیا نیست که فیلم اول و دومش را با تهیه کننده ساخته باشد، مگر این که شرایط خاصی داشته است.
وی با بیان اینکه برای فیلم اول به دنبال تهیه کننده بودن، کار عاقلانه ای نیست، گفت: فیلم اول باید فیلم ساده، موجز و عمیق باشد و کمتر باید به ظواهر آن اندیشید.
وی با اشاره به اینکه ایده مهم تر از چگونگی اجرا است، بیان کرد: فکر می کنم برای ساخت اولین فیلم، موضوع مهم این است که کار به شکل گروهی و با هزینه کم یا بدون هزینه انجام شود تا تهیه کننده ها متقاعد شوند شما پتانسیل فیلم ساختن دارید.
گفتنی است در این نشست فیلم های "مرضیه" درناز حاجی ها، "نگاه" فرنوش صمدی و "تکلیف" علی خوشدونی فراهانی به نمایش درآمد و پس از آن نشست انتقال تجربه با موضوع "چگونگی جذب سرمایه برای تولید و پخش فیلم کوتاه" با حضور فرنوش صمدی، علی عسگری، درناز حاجی ها و علی خوشدونی فراهانی برگزار شد.
پاتوق فیلم کوتاه اصفهان یکشنبه هر هفته به همت انجمن سینمای جوانان اصفهان در پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان برگزار می شود.