وی در جمعبندی سفر خود به بنادر جنوبی کشور و همچنین اهم تصمیمهایی که گرفته شد، اظهار کرد: بازدید ما از بنادر جنوبی کشور با تمرکز بر بنادر کوچک بود که ناوگان سنتی در آنها تردد دارد، آن بنادر به رغم آنکه ظرفیت و توان مناسبی برای پوشش نیازهای ناوگان سنتی دارند، اما به دلیل مشکلاتی از جمله تامین سوخت و مسائل مرتبطی که در رابطه با تسهیلات گمرکی دارند تا حد زیادی متاسفانه بلااستفاده یا کم استفاده هستند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حال رایزنی هستیم تا مسائل و مشکلات مرتبط با تامین سوخت ناوگان سنتی و تسهیلات گمرکی آنها به گونهای شود که بتوان از ظرفیتهای مناسب بنادر سنتی نیز بهرهمند شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که مجموعهای از پروژههای توسعه و بهسازی برای بنادر کوچک کشور در دستور کار قرار گرفته است از آغاز مطالعه توسعه بندر اروندکنار خبر داد و گفت: طی بازدیدی که از بندر آبادان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در بندر آبادان مشکل اصلی رسوب زیاد کالاست که مقرر شد تا مدیران استانی برحسب ضرورت، مسائل و مشکلات خود را به مدیران کشوری انعکاس دهند و مسائل مرتبط با ماندن کالا در محوطههای بندر آبادان مدیریت شود تا ماندن کالا در بندر به حداقل ممکن برسد.
راستاد همچنین گفت: در بندر امامخمینی بحث مهم درباره سرویسدهی و تخلیه کالاهای اساسی بود. خوشبختانه با تجهیزاتی که هم اکنون در آن بندر وجود دارد و همچنین زیرساختهایی که داریم میتوانیم هر کشتی را حداقل تا ۱۰ هزار تن در روز و حداکثر ۳۰ هزار تن در روز با توجه به ظرفیتها و تعدد کشتیهایی که در بندر شهیدرجایی وجود دارد، تخلیه و بارگیری کنیم؛ بنابراین حداکثر زمانی که برای کشتی ۶۰ هزار تنی در بندر شهیدرجایی در انجام عملیات تخلیه و بارگیری صرف میشود، بیش از هشت روز به طول نمیانجامد.
این مقام مسئول گفت: در رابطه با بندر خرمشهر نیز کارهای خوبی انجام شده است. پایانه کانتینری بندر خرمشهر با سرمایهگذاری بخش خصوصی با ۱۷۵ میلیارد تومان و در کنار آن توسعه پسکرانههای بندر و بهسازی و نوسازی آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در بندر خرمشهر روند فعالیت صادرات غیرنفتی رشد خوبی داشته و حدود ۱۵ درصد رشد فعالیت را نسبت به سال گذشته در این بندر، شاهد بودیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنینگفت: در سفر به خرمشهر، بازدیدی از کارخانه کشتیسازی اروند در بندر خرمشهر داشتیم که در آنجا هم پروژههای کشتیسازی از نوع مسافربری رونق گرفته است. مقرر شده تا یکی از آن کشتیها در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در دهه فجر به بهرهبرداری برسد که یکی از بزرگترین پروژههای کشتی سازی داخلی محسوب میشود.
وی در عین حال از برگزاری جلساتی با منطقه آزاد اروند درباره همکاریهای دو جانبه و همکاری در خصوص گردشگری دریایی خبر داد و افزود: هماهنگی خوبی با منطقه آزاد اروند در خصوص گردشگری دریایی انجام شده است.
راستاد همچنین درباره آخرین وضعیت لایروبی اروند و مذاکراتی که با طرف عراقی انجام شده و همچنین جمعآوری مغروقهها نیز، اعلام کرد: در مورد اروندرود، وزارت امور خارجه و کمیته لایروبی اروند تصمیم گیری خواهند کرد و در مورد جزئیات آن وزارت امورخارجه میتواند اعلام نظر نهایی کند.
وی در توضیح این مطلب که در نخستین سالگرد حادثه سانچی مجموعه اقداماتی که سازمان بنادر برای امنیت و ایمنی دریانوردی در دستور کار دارد، چیست؟ گفت: یکی از وظایف مهم سازمان بنادر و دریانوردی تامین ایمنی دریانوردی در راستای معاهدهنامههای دریانوردی است. طبیعتا اطمینان از موارد ایمنی دریانوردی در ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و کشتیهایی که در آبهای ایران تردد میکنند از وظایف ذاتی سازمان است. همیشه درس آموزی از حوادثی که رخ داده در دستور کار سازمان بنادر بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعد از بررسیهای انجام شده در مورد حادثه سانچی، پیشنهادهایی که از سوی کمیته سوانح خطاب به سازمان بینالمللی دریانوردی داده شده مورد توجه قرار گرفته است. بهرحال در کنار وظایف، مسئولیتها و اقداماتی که انجام شده باید این واقعیت را نیز بپذیریم که حوادث در دریا، به طورکلی قابل پیشبینی نیست و مانند سایر شقوق حمل و نقل اجتناب ناپذیر است. آنچه مهم است این است که اعمال مقررات و نظارت و کنترل بر اجرای بهینه مقررات سبب میشود تا ما شاهد به حداقل رسیدن بروز سوانح دریایی باشیم.
راستاد ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی در محدوده آبهای تحت مسئولیت ایران اقدامات گستردهای را برای ایمنی دریانوردی و همچنین واکنش در شرایط اضطراری انجام داده است. سالانه حداقل حدود ۵۰۰ نفر از دریانوردان در سوانح مختلف در آبهای تحت مسئولیت ایران، توسط ناوگان جستجو و نجات سازمان بنادر از حوادث دریایی نجات مییابند.
انتهای پیام/